Det viktiga med att män drar på sig högklackat.

Jag hade för något år sedan ett par favoritskor. Svarta, enkla stövelliknande med de högsta klackar jag någonsin har gått i. De syns på bilden här ovan där jag av någon anledning gränslar en soffa.

Ett annat par favoritskor har jag aldrig gått i. Även de har höga klackar, köptes i Berlin för två år sedan och hålls som gisslan av en god vän till mig.

Jag är personligen inte särskilt förtjust i smala stilettklackar, men gärna en riktigt hög kubansk klack. Jag tycker att det är snyggt och coolt så länge jag kan gå i dem utan att bryta fötterna.

Men det har så klart alltid dragit till sig blickar. Något så kvinnligt på en karl gör ju alltid det.

Men nu läser jag om hur högre klackar på mansfötter bereder väg i modevärlden med namn som ”the man heel” eller kort och gott ”the meel”.

Många är de män som har använt högre klackar för att känna sig lite längre i rocken. Karl Lagerfeld, Prince och Mick Jagger har länge sett världen från högre klackar.

När Frankrikes president Nicolas Sarkozy gjorde entré i världspolitiken i skor med högre klackar, för att kunna mäta sig med sin längre modellfru Carla Bruni, pratade man om The Sarkozy Effect.

Helt plötsligt blev skor med högre klackar favoriter hos kortrockade män världen över.

Men de skorna har alltid hållit sig på rätt sida gränsen för vad som är maskulint och vad som är feminint. Män kan gärna få höja sig ett par centimeter, men inte ett par centimeter för mycket i fel sorts klackar.

Nu kommer dock allt fler skor riktade till män som skiter i de gränserna. Allt fler modenördiga män besöker modeveckorna i lika höga klackar som kvinnorna. De har anammat det som männen i gothkulturen har gjort sedan länge.

Där de tävlar med kvinnorna om de högsta klackarna och tjockaste sulorna.

De höga mansklackarna må inte vara några nyheter. Det är snarare det att de tar sig fler uttryck och går över de ack så skyddade könsgränserna. Och jag uppskattar ju allt som gör modet mindre könskodat.

Mode som inte låter sig begränsas av föreställningar om kön och kroppar.

Det är steg mot ett samhälle där det inte är könet som spelar roll, utan vilken passform, mönster, form man är ute efter. Kläder man känner sig snygg och bekväm i, oavsett om de är menade för det man har mellan benen eller inte.

Jag klär mig som alltid i mina blusar och höga klackar för att jag tycker att det är snyggt. Och för att jag skiter i vad andra tycker.

Jag hoppas att de en dag ska skita i mig.

4 thoughts on “Det viktiga med att män drar på sig högklackat.”

  1. Måste erkänna att jag reagerade på killen i stilett. Man känner ju spontant ”oj vad feminimt” eftersom man är van vid att det är tjejer som har stilett. Kul med folk som bryter reglerna.

    Jag tror jag behöver arbeta lite på min reaktion dock. Kan verkligen inte se på det utan att det känns konstigt; det är väl bara att överexponera mig tills jag vant mig. Sen kan min reaktion nog ha mer att göra med att det är stilett (ajaj) än hög klack iof…

    1. ellen, det är inte konstigt att reagera när det är något ovant. det gör även jag trots att jag själv kan få blickar. till slut slutar man bry sig!

  2. Skor ska vara bekväma
    ordentliga och fotriktiga
    genom att bära
    sådana kan man protestera
    mot vissa av samhällsnormerna
    🙂

    Snygg bild! Gillar!

Kommentera

