Sex kan bota ensamheten i några minuter.

Jag känner en som räknar och numrerar alla sina knull. För ålderns höst, säger hon. Men vad är antalet knull ett mått på? Sexighet? Uppskattning? Livskvalitet?

Vad säger en lista med sexpartners om en som person?

Det är en intressant fråga.

”Jag tror på köttets lust och på själens obotliga ensamhet” skrev Hjalmar Söderberg en gång. Jag trodde länge så. Att det sexuella, kropparnas möten med varandra, är det som håller en levande ett tag.

Och efteråt, ingenting.

Jag kommer inte ihåg när jag hade sex första gången. Det var på en fest hos någon jag kände på den tiden, vem det nu var. Jag drack inte så ofta då och blev full på två öl. Jag minns inte hans ansikte, hans kropp.

Bara hans skugga och hans händer.

Att ha en annan människa så nära, det var något helt nytt. Visserligen gjorde det även ont. Efteråt minns jag hur jag knappt kunde gå.

Ändå, denna nyfunna form av närhet blev en av de allra största illusionerna. Jag kände mig inte ensam i mig själv, så länge jag hade en annan människa inuti mig.

Jag hade en period då jag hellre hade sex med vem som helst som var villig än var ensam.

Nej, det är inget fel med att knulla när man känner för det, hur ofta det än må vara. Men för mig var det fel eftersom jag alltid ångrade mig morgonen efter.

Jag vill leva mitt liv utan ånger, och därför slutade jag till slut att ha sex med människor jag skulle ångra direkt efter utlösningen.

Med sex kan man bota ensamheten för några minuter. En annan människas kropp mot ens egen. Så nära, svetten. Alla kroppens vätskor. Njutning.

När jag var yngre tänkte jag så. Att mitt värde, mitt välmående alltid berodde på om jag ansågs attraktiv av någon annan. Vem det än var. Om män ville ha mig i sängen, då var allt ok.

Med åren har jag insett att ensamhet är ett val. Livet är bara ensamt för de som vill det. Att kunna vara tillfreds i sitt eget sällskap. Att inte må dåligt över att man åker hem ensam på kvällen. Till slut kommer man dit.

Jag har.

Jag behöver inte numrera mina knull. De har inget värde för mig varken nu, eller på ålderns höst. Köttets lust och själens obotliga ensamhet. Det är ett val att tro så.

Jag tror numera något annat.

8 thoughts on “Sex kan bota ensamheten i några minuter.”

  1. Jag tyckte om det här inlägget. Inte ska man göra och leva på ett sätt som gör att man ångrar.

    Däremot inte sagt att man inte ska minnas glada knull. Jag menar det kan ju vara uppfriskande med ons. om man är på det humöret.

    Ska sanningen fram funderade jag länge på att ha en liten svart bok så som din kompis har. Fast jag orkade aldrig skriva något och då tappade den liksom sin mening.

    Så jag håller såklart med dig i det du skriver, men jag tycker nog att du jämför två lite olika saker. Som äpplen och päron och allt sånt där som smarta människor brukar säga.

    1. roger, de glada knullen minns jag trots allt. och det är fint. det är resten jag lika gärna kan glömma.

  2. Jag känner också folk som numrerar sina knull. Vissa skriver upp dem i en liten bok med en kommentar efteråt med ett litet smeknamn som ”sjömannen” eller ”Katarina bangata”.

  3. Är det ett tecken på livskvalitet
    att ha bokfört och numrerat
    dem man varit med, dem man haft
    så man minns dem på hemmet
    trots begynnande senilitet?
    Var nummer tjugoett
    bättre än nummer femioett?

    1. pia, alla däremellan. hur kan nummer ha betydelse. man ska vara glad om människorna har det. i och utanför sängen.

  4. Tillhör man den trogna typen
    så blir det tomt i anteckningsboken
    om man är frisläppt
    blir det mera intressant

    ”jag följde honom hem
    han jag kallade sjömannen
    vi hade sex med varann
    på golvet i vardagsrummet
    innan vi gick till sovrummet
    han ville mer, jag sa ja
    för jag ville ha mera
    men han fick inte upp den
    så han tog fram massagestaven…”

Kommentera

