I Disneys värld är inte pojkar prinsessor.

Apropå prinsessor. Mitt fina ex, som numera bor i USA, berättade nyligen om ett besök till Disney World. Där har de ett ställe i nöjesparken som heter The Bibbidi Bobbidi Boutique.

Det är som en skönhetssalong där små flickor stajlas till sin favorit av Disneyprinsessorna. De får ny frisyr, sminkas och kläs i klänningar för att sedan fotas i allt sitt rosa prinsessfluff.

Små pojkar kan i sin tur få The Cool Dudes Package som innebär att de blir ”coola snubbar” med färgglatt konfettifyllt gel i håret. Coolt värre.

Eller så kan de små barnen besöka The Pirates League där de stajlas till pirater. Pojkar får ”removable teeth” medan flickor får ”vibrant and bold makeup, plus nail polish and face gem.”

När mitt ex berättade om det skrattade jag högt. För det lät så typiskt amerikanskt. Något som jag skulle hytta med näven åt om jag besökte nöjesparken. Men egentligen är det ju inga konstigheter.

Disney World mjölkar bara de normerande, könsrollsbundna och stereotypa indelningar av passiva rädda flickor och aktiva räddande pojkar som har blivit deras signum genom åren.

De ignorerar de få riktigt starka kvinnliga karaktärer som de faktiskt har haft, som Mulan och Pocahontas, till förmån för prinsessorna vars enda livsmål i filmerna verkar vara att bli räddade av en karl.

Pojkarna får vara coola snubbar och fula pirater. Flickorna får vara vackra prinsessor. De får visserligen också vara pirater, men då ska de sminkas snyggt och få nagellack.

Vad hjälper det en pirat att ha nagellack?

Mitt ex hade besökt nöjesparken och tänkt på mig när han såg alla de här ställena. Han visste hur mycket jag skulle ha klagat på dem. Han känner mig väl.

Han hade också sett hur en mamma hade släpat sin gråtande son ut från prinsessbutiken. Sonen ville också vara en prinsessa. Men han fick inte.

Disney och alla andra tusentals könsrollsbevarare har helt enkelt lyckats bättre med föräldrarna än barnen.

Synd bara att barn lär sig så fort.

8 thoughts on “I Disneys värld är inte pojkar prinsessor.”

  1. Haha, vad roligt att du skrev detta inlägg exakt nu. Jag läser alltid din blogg, och just nu skriver jag en uppsats i filmvetenskap om den moral som Diensy förmedlar. Skriver om exakt det där!

  2. Åh sånt här ger mig tokångest. Även om jag kommer tänka på könsroller, och hur jag ställer mig till det – hur fan ska man stå mot alla yttre influenser. Kommer man orka slåss om det??? Angst!

    1. yevonde, det är svårt. men man kan bara göra sitt bästa. världen kan man aldrig kontrollera precis som man vill. man får hoppas att det man ger sina barn gör dem tillräckligt starka för att stå emot själva.

  3. Det är snarare så att Disney (som vill tjäna pengar och har många anställda som är bra på just detta) har anpassat sitt utbud till vad kunderna vill ha—inte tvärtom.

Kommentera

