Är det bättre när modeller retuscheras tjockare?

Vi är vana vid att modellerna vi ser i reklam och media inte är äkta vara. De har retuscherats smalare, till andra former, med vackrare hy och leenden.

Det är en anpassad bild efter skönhetsidealen.

Vi är dock inte lika vana vid att modeller görs större, fylligare och tjockare. Den brittiska kundtidningen med den i sammanhanget ironiska titeln Healthy, för hälsokedjan Holland & Barrett, gjorde just det nyligen.

Tidningens chefredaktör, Jane Druker, avslöjade att den bokade omslagsmodellen Kamilla Wladyka hade varit så tunn när de träffade henne att de var tvungna att radikalt retuschera henne tjockare.

Man la på henne 15-20 kilo för att hon skulle se mer ”hälsosam” ut.

Det är tragiskt att modellen Kamilla Wladyka var så tunn att hon inte såg ”hälsosam” ut. Det borde skicka några varningssignaler. Men istället för att adressera det så skapar man en fejkbild av henne som hälsosam.

Detta är dock ingen nyhet för brittisk mode- och hälsopress där det har avslöjats flera fall där tunna modeller har retuscherats större för att tillgodose de allt fler kritikerna av size zero-idealet inom modeindustrin.

Det är med all tydlighet så att mode- och hälsopressen har svårigheter att visa kvinnor som de verkligen ser ut. Antingen är de för tjocka eller för smala eller för fräkniga eller för kurviga eller för rynkiga.

Man kan tycka att det vore lättare att använda en naturligt fylligare modell än att retuschera någon fylligare. Men grejen är ju också att fylliga modeller ska vara rätt sorts fylliga.

Det ska vara smal midja, större byst och rumpa. Timglas! Och kanske är det lättare att lägga på det i datorn än att dra ifrån. Lättare att addera än subtrahera. Vad vet jag.

Precis som med den mesta retuschering reproducerar det orealistiska skönhetsideal ingen kan leva upp till. Och det visar mode- och hälsopressens till synes evigt ruttna och skenheliga inställning till skönhetsidealen.

Det farligaste som finns verkar vara den verkliga kvinnans utseende.

13 thoughts on “Är det bättre när modeller retuscheras tjockare?”

    1. tildaf, för att de är idioter. jag tror de sket i att använda en annan just för att de kunde alterera henne större i efterhand.

  1. Hur i h-e har de kunnat lägga på henne 15-20 kilo? Räknar jag om hennes vikt med utgångspunkt från mina 165 cm så hamnar jag på en ursprungsvikt på max 45 kilo och ett BMI på klart underviktiga 16,5. En vikt på 60 kilo till 165 cm ger ett BMI på 22. BMI 19-22 = normalvikt.

    Jag valde att räkna med mina 165 centimeter eftersom jag har sett mig i spegeln och har lite koll på både vad jag vägt och sett ut. Hon är förmodligen längre än mig, men jag tror ändå att mina siffror kan ge en uppfattning om hur hon sett ut.

    1. pia, hon var antagligen just en av size zero-modellerna som är sjukligt smala. så att lägga på henne 15 kilo gör henne normalviktig, och inte i närheten av plus size.

  2. Fast på något sätt måste detta väl vara en positiv sak för även om de är puckon som väljer en alldeles för smal modell så har de ändå insett att hon är ohälsosam.
    Ibland blir jag så trött på alla tidningar som visar jättesmala ideal och sen när de ska fria sig gör de nått reportage om någon tjock tjej som säger ”jag är nöjd med mig själv” och man tänker jaha, hejsan, det är därför du måste berätta det eller? Varför måste det alltid vara smal och i vissa fall tjock, varför inte normal?

    1. ellen, visst är det bra att även de ser att hon ser ohälsosam ut, men att retuschera gör ju ingen skillnad för henne och inte vilka modeller som går ut, och därmed skapar efterfrågan, hos agenturerna.

      håller annars med dig. mångfald bland kropparna är det som behövs. folk tror ibland att kritik mot smalhetsidealet betyder att man inte vill se smala modeller. så är ju inte fallet. det är ju en mångfald jag vill åt, just så att ideal inte skapas lika lätt.

  3. Det som är så fascinerande är att det är sjukt vanligt men handlar ofta inte alls om några kilon, utan att man trollar bort benigheten. Så de blir inte STÖRRE, bara inte lika knotiga. Du ska vara smal, men du ska inte se ut så som man ser ut om man är så smal.

    1. julia, ja de är ju fortfarande smala, men inte benigt smala. ja, för inte retuscherar man dem normalviktiga eller tjocka. gud förbjude.

    2. Tack vare Julia fick jag ihop det. Det är benigheten som är bortretuscherad, de har förmodligen behållit en ganska mager kroppsform på henne och det kanske inte alls handlar om 15-20 kilo som lagts till.

    3. Gud, jag har också tänkt en massa på det. Idealet är någon som är superspäd men inte benig. Någon som har mindre kropp än alla andra, inte bara mindre fett. Det är så sjukt problematiskt, för de allra flesta magra människor ser ju inte ut så, de har ben som sticker fram och är lite kantiga, det går ju liksom inte att banta bort benen. Och oavsett hur mycket folk går ner så kommer de ju inte att se ut som modellerna. Det är liksom ett ouppnåeligt ideal, även för de redan smala.

      1. sanna, det är ju det problematiska med idealen som skapas. att de aldrig går att uppnå till punkt och pricka.

Kommentera

