Utvikningsbrudarna har klätt på sig.

Jag ser lättklädda och nakna brudar överallt. I reklam, tv-serier och i medierna. Över-fucking-allt. När jag växte upp var det grabbtidningarna som stod för de flesta nakna brudarna. Ack, vilka minnen.

För minns ni tiden då alla svenska kända kvinnor vek ut sig i grabbtidningarna?

Tryckte upp tuttarna mot någon vägg med särade läppar och våt blick. Alla försvarade sig mot feministernas kritik med att det bara var en ”kul grej”.

Jag tror att de enda som egentligen hade roligt var de finniga tonårsgrabbar som runkade till bilderna.

Numera viker ingen ut sig längre, förutom riktiga d-kändisar. Grabbtidningarna har klätt på sig, minskat på snusket och ersatt det med mode och grooming.

Utvikningsbrudens glansdagar är över.

Det tackar jag för. För jag störde mig alltid på att de som näckade menade att de bara ville vara ”kvinnliga” och ”uttrycka sin sexualitet”. Som om det bästa sättet att vara kvinnlig på är att visa styva bröstvårtor genom en våt t-shirt.

För det är ju så, utviken görs av och för män. För den manliga blicken. Kvinnor strippas av allt annat än sin sexighet. Igen. Att vara kvinnlig innebär alltså att vara sexig för den manliga blicken. Igen.

Men grejen med de kvinnor som kastade kläderna var att de gjorde sitt bästa för att få näckandet till något finare än det snusk det egentligen var. De titulerade sig ”glamourmodeller” som om det gjorde snusket mindre snuskigt.

Jag undrade alltid: om kvinnor som klär av sig rubbet är glamorösa vad innebär det för de som har kläderna på sig?

Men som sagt, de dagarna är ett minne blott. Nakna brudar säljer inte lika bra längre. Utvikningsbrudarna har klätt på sig. Som den före detta utvikningsbruden Marie Plosjö uttryckte det så poetiskt för något år sedan:

”Har man en delikatess under näsan hela tiden så lär man till sist inte uppskatta den.”

Jag skulle byta ut näsan mot naveln så skulle det kännas mer korrekt. Men jag är glad att gårdagens utvikningsbrudar har klätt på sig, tagit ut silikonet och satsat på riktiga yrken.

För de bidrog bara till utvecklingen av en kvinnlighet som bara är något värd om den gör sig sexig för en karl. Den dansen behöver vi inte uppmuntra. Och dessutom, näckande ger inga långvariga karriärer.

Jag vet dock något som gör det: utbildning.

10 thoughts on “Utvikningsbrudarna har klätt på sig.”

    1. gustaf, haha! det finns problematiska aspekter kring både manlig och kvinnlig sexualitet och normerna som upprätthåller dem. men att tycka att det är skönt att det är mindre näckande brudar i grabbtidningarna är ju inte att vara emot den manliga sexualiteten. det är din tolkning, och inte min.

  1. Det är möjligt
    att jag rört
    till begreppen
    nu igen, för vilken
    gång i ordningen (?)
    men ofta är tjejerna
    i herr- och grabbtidningarna
    vackrare, mer naturliga
    än tjejerna i damtidningarna
    som bara är sminkade, smala
    stylade och ouppnåeliga
    (jag bortser förstås från
    rakat, förnedrande och silicon)
    Det är lättare att vara sexig
    än att vara obegriplig

    1. pia, grabbtidningar brukar generellt placera sina modeller i sammanhang som är familjära för oss. i sängar, på stränder osv. modetidningar har ambitioner att skapa något fjärran verkligheten. och det känns.

      1. Undrar varför det är så. Jo, jag kan förstå varför sängen känns bekant och familjär i sexuella sammanhang och jag känner till den romantiska schablonbilden av stränder, men varför placeras modeller i damtidningar i obegripliga miljöer? Vänta nu, män kanske inte alls bär på den romantiska schablonbilden av strand i solnedgång. De kanske föreställer sig stranden i fullt dagsljus och fylld av tjejer i baddräkt. Det här var komplicerat värre.

      2. pia, i damtidningar är läsarna i huvudsak kvinnor, de vill inte föreställa sig scenarior på stränder och sängar. de vill bara se plaggen modellen bär och föreställa sig själva i dem. i grabbtidningar vill männen kunna föreställa sig att de är med i bilden med modellen. äh, jag vet inte. men kanske nåt sånt?

      3. Damtidningen har ett modereportage om underkläder. Hon, med A-kupa och BMI max 18 sitter på sängkanten på hotellrummet iförd lavendelfärgad BH. Välsminkad, frisyren är perfekt. Han som är tillräckligt snygg och neutral för att vara drömkillen, oavsett om du vill ha snickaren, poeten eller civilingenjören, finns någonstans i bakgrunden. Du har rätt, det är den lavendelfärgade BH:n som är det intressanta för den kvinnliga läsaren.

        Men varför ständigt ”you are not good enough” i damtidningar.

      4. pia, fan det är svårt. men jag menar att skillnaden mellan tjej- och grabbtidningars modebilder är att manliga läsare vill vara delaktiga i bilderna, delaktiga med bildens tjej. kvinnliga läsare tror jag vill vara modellen, i dens kropp, i dens kläder. och plåtningarna arrangeras efter det. typ.

Kommentera

