Humorsveriges förjävliga gubbighet.

Ikväll roastas Annika Lantz i Roast på Berns i Kanal 5. Annika Lantz hade ett krav för att ställa upp i programmet: att hälften av komikerpanelen skulle bestå av kvinnor.

Ett jävligt bra krav från en jävligt bra kvinna.

Men Kanal 5 fattade inte Lantz poäng och gjorde istället om programmet till ”tjejroast på Berns” vilket Lantz menade ”sköt hela idén om det här i sank.”

Programledaren Erik Haag klädde till och med på sig en klänning för att ännu mer understryka att det här inte var vilken roast som helst, utan en ”tjejroast”. Som Annika Lantz själv säger:

”Det är så avslöjande att man gör en stor sak av att det är kvinnor i panelen. Man gör ju aldrig en sak av att det en helmanlig panel. Det blir lite gycklarnas marknad. Titta det är kvinnor! De är roliga! Freakshow! Det känns ganska gammaldags att det fortfarande ska poängteras.”

Jag håller med. Det blir så jävla larvigt att man gör en grej av att det endast är kvinnliga komiker. Varför bjuds inte dessa komiker in annars? Varför har det i regel varit en kvinna och fyra män i komikerpanelen i vartenda jävla program?

Men när väl kvinnliga komiker är med är de aldrig bara komiker. De är kvinnliga komiker.

Det är ingen överraskning att det är Annika Lantz som påpekar idiotin. Hon är inte rädd för att utmana grabbkulturen i Humorsverige.

Här om året skrev hon en rasande text i Bang där hon satte fingret rakt upp i grabbprogrammet Parlamentets håriga röv, drog ut det och påpekade skitlukten.

För hon vägrade att ”utnyttjas som kvinnoalibi till sexistiska skitskämt.”

Som jag har skrivit tidigare råder det inte en brist på svenska kvinnliga komiker. Det är bara att de fortfarande får sämre chanser och möjligheter att synas. Och när de gör det så blir det ”tjejkväll”, ”tjejhumor”, ”tjejroast”.

Denna patriarkala uppförsbacke som kvinnliga komiker ständigt måste klättra uppför blir så tydlig med roastningen av Annika Lantz ikväll.

Erik Haag i en klänning blir den ultimata symbolen för Humorsveriges förjävliga gubbighet.

14 thoughts on “Humorsveriges förjävliga gubbighet.”

  1. Ja vad kan man säga? Gubbigheten finns överallt. fast kan ju vara bra för kvinnor att inte vara med på ett sånt skitprogram. Har aldrig fattat det hela

    1. fredrik, jag tycker inte heller det är särskilt roligt. bättre än svt-roasten, men inte mycket.

  2. Det jag undrar är ifall gubbarna själv aktivt arbetar för att trycka ner kvinnorna eller ifall det har blivit så mycket rutin att de inte ens inser hur tramsigt det här är?

    1. bokmald, tror de flesta går på rutin och inlärd skit, men så finns det ju de som medvetet vill trycka ner.

  3. Jag kan bara konstatera efter kvällens avsnitt att det inte är roligare att höra kvinnor skämta om fittor och tjocka negrer än att höra gubbar göra det.

    1. krille, som jag skrev i mitt inlägg nu på morgonen var det ett olidligt program.

  4. NEEEJ! Jag har aldrig sett det där gudsförgätna programmet. Har börjat lägga ned teve överhuvudtaget. Den har svikit mig alltför många trötta ”jag-vill-ju-bara-sitta-i-tvsoffan-och-äta-och-se-nåt-underhållande-men-ändå-uthärdligt” -kvällar. Men Erik, why?! Jag gillade dig. Du verkade så mysig och klok. Fan jävla skit, du kan inte vara så korkad! Eller kan du det?

    1. kristiporr, som jag skriver i mitt morgoninlägg var det ett förjävligt program och erik haag var en jävla skit.

  5. Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Mobbning som kallas underhållning. Det är inte roligt.

Kommentera

