Att komma ut med hjälp av Facebook.

Att komma ut. Jag har gjort det tre gånger i mitt liv. Jag kom ut för mina två bästa vänner, som båda ryckte på axlarna. Jag kom ut för min pappa som i sin tur fick berätta för resten av släkten.

Det var över åtta år sedan och jag har inte kommit ut igen. För jag tyckte och tycker fortfarande att det är så jävla larvigt. Att det bara är att gå heteronormens ärenden.

Att komma ut är att befästa heteronormen och dess praktiker.

Det är dumt. Men samtidigt är komma ut-processen så jävla jobbig för många. Ångesten och oron för hur ens nära och kära ska reagera. Och den gnagande rädslan för att de kanske ska vända en ryggen.

Att de ska sluta älska en.

Oavsett vad jag tycker om heteronormen så är den verklig, och svår att komma runt. Men tiderna förändras långsamt. Vi lever i en digital tidsålder, och numera kan komma ut-processen göras över nätet.

Caryn Brooks skriver om hur Facebook kan vara behjälplig.

”The transparency that online social networking imposes is something that takes getting used to. For many people, exposing yourself to a potentially immense and judgmental community can be new and scary. But many gay people love that function of Facebook because it makes one primary but traditionally fraught ritual of gay and lesbian life so much easier. That would be coming out. Facebook is like drive-thru coming out: quick, cheap and open all night.”

Caryn Brooks skriver om våndan med att tvingas komma ut. Hon menar att man tvingas göra det om och om igen vid olika tillfällen med olika människor.

Hon menar att Facebook har möjliggjort att andra istället får upptäcka ens identitet. Så man slipper att komma ut tusentals gånger till gamla klasskamrater, bekanta och resten.

”For the lesbian, gay, bisexual and transgender (LGBT) community, Facebook et al have finally leveled the identity field, and it’s kinda nice.”

Jag kan förstå det positiva med det. Att det gör det till en icke-fråga. Men jag vägrar dock fylla i sexuella preferenser och förhållandestatus på Facebook. Det har inga, förutom mina närmaste, med att göra.

Det är ointressant för mig att låta folk veta om statusen på mitt kärleksliv. Folk frågar ibland, och då svarar jag dem. Andra gånger tar folk det för givet. Eller så nämner jag någon ex-pojkvän i samtalet så är det hela löst.

Men jag tycker att det är fint för dem som känner att dessa tekniska nätverktyg förenklar deras komma ut-process. För vissa är det en större plåga än det var för mig.

Och det är ett sätt att avdramatisera sexualitet, om den står där lika självklart som ens intressen och favoritmusik.

Posted in hbt

2 thoughts on “Att komma ut med hjälp av Facebook.”

  1. Jag håller med, det här med att komma ut. Jag tycker inte heller om det, som du säger så bekräftar det bara att heteronormen finns. Jag har flera gånger fått frågan om jag har pojkvän från personer jag inte känner så bra. Och det har jag inte, för det är en tjej jag vill leva med. Det är så lätt att svara på den frågan och bara säga nej. För jag har ju ingen pojkvän. Men jag känner inom mig hur jag slits mellan två alternativa svar.

    Det enda de frågar är ju om jag har pojkvän, så det borde väl inte vara så svårt att bara svara nej? Men samtidigt kan jag känna att jag inte riktigt står för min identitet, att jag döljer en del av mig, om jag bara svarar nej. För underförstått innebär deras fråga att de tar för givet att jag är heterosexuell vilket jag inte är. Den förgivettagna heteronormen vill jag få bort, men den största anledningen till den klump i magen jag känna är för att det känns som att jag inte står för den jag är. Men, trots detta, så känner jag, varför ska jag säga ”nej, jag har inte pojkvän, jag är homosexuell”.

    Vad jag skriver mycket. Orden bara sprudlar inom mig.

    Jag kom nu att tänka på en av situationerna när jag blivit tillfrågad om jag har pojkvän. Då hade jag flickvän. Jag svarade bara ”nej, jag har ingen pojkvän”. I den situationen tycker jag att det är mer naturligt att säga att jag har flickvän, för jag har ju en partner. Flickvän som pojkvän, partner!. Men det var den där rädslan, som heteropersoner aldrig behöver känna – hur ska hon reagera när jag säger att jag har flickvän? Att jag är homosexuell?
    Som jag tidigare skrev kan det ibland kännas som att jag inte vågar stå för den jag är, det här är en sån situation. Det är hemskt att Behöva känna så ibland!

    Men, nu, idag, kan jag säga att det var länge sedan jag hamnade i en sådan här situation, när jag kände så här, att jag inte vågar stå för vem jag är. Det handlar inte om Att jag inte står för vem jag är, utan det är bara en känsla, en känsla jag känner på grund av den starka heteronormen som är så inpräntad i oss alla pga av samhällets uppbyggnad och media, som har stor plats i samhället.

    I början, när inte alla visste, när jag själv inte visste hur jag skulle hantera sistuationen, när jag kände rädsla även fast jag inte ville känna rädsla, och även fast jag alltid stått för min läggning hundra procent. Trots det kunde jag känna denna oro som gör mig så arg! Det är allt mer sällan jag hamnar i dessa jobbiga situationer.

    Senast någon frågade mig om jag har pojkvän var faktiskt idag. Jag svarade bara nej. Jag reflekterade inte så mycket över det. En snabb tanke flög förbi i mitt huvud som var ”ska jag säga att om jag skulle vara tillsammans med någon så skulle jag ha en flickvän”? Såna småsaker, som den tanken, kan jag störa mig på, för det är inget som en heterosexuell person skulle behöva tänka. Senare under dagen berättade jag något om mitt ex Desirée och då fick hon veta.
    Om det nu är så viktigt.

    1. sara, den där rädslan är svår att överkomma, just för att heteronormen är så stark. jag kan känna av den när jag är i formella sammanhang, typ jobbintervjuer, där jag är skraj för att de ska fråga om privatlivet. annars har jag med åren lärt mig att skita i vad andra tycker.

Kommentera

