Färger är kvinnliga eller manliga, eller?

Det är fantastiskt vad folk undersöker när de inte har något bättre för sig. En man vid namn Randall Munroe har försökt att avgöra om män och kvinnor identifierar färger på olika sätt.

Han lät sammanlagt 222 500 användare namnge färger vilket gav över fem miljoner olika svar. Denna avancerade undersökning visade att skillnaderna var små mellan hur män och kvinnor namnger färger.

Jaha. Vad säger det oss? Ingenting. Men vi fortsätter.

Randall Munroe ville räkna ut vilka de mest ”maskulina” respektive ”feminina” färgerna var. Han gjorde detta genom att räkna ut vilka namn som flest  antal kvinnor gav en färg i jämförelse med minst antal män och tvärtom.

Det här var resultaten för kvinnorna:

Dusty Teal
Blush Pink
Dusty Lavender
Butter Yellow
Dusky Rose

De låter alla som namn på rengöringsmedel, tapeter eller parfymer. Och är inte det väldigt stereotypt kvinnliga produkter? Hus och hem, skönhet och kropp.

Wow, det här är verkligen vetenskap!

Sedan har vi resultaten för männen:

Penis
Gay
WTF
Dunno
Baige

Haha! Det är så jävla roligt! För det handlar inte om spam eller liknande. Det här är faktiskt de namn män har gett färger: kuk, bögigt, vad i helvete, vet inte och ett felstavat beige.

Män tänker alltså i termer av kuk, bögar och vad fan. Är inte det maskulinitetens kärna och gränser i ett nötskal?

Wow, det här är verkligen vetenskap!

Jag vet inte varför den här undersökningen gjordes eller vad fan vi ska göra med resultaten. Jag fattar inte hur det hela har genomförts och undersökningen har verkligen sina uppenbara svagheter.

Men den var för jävla galen för att inte skriva om.

Bara för att få ett gott skratt!

12 thoughts on “Färger är kvinnliga eller manliga, eller?”

  1. HAHAHAHA! Årets nya könsneutrala hårfärger: Dusty Penis, Butter Gay och WTF-Lavender! Vore intressant om man delade in försökspersonerna i andra grupper också. Hög-/låginkomsttagare? Inom-/utomeuropeisk härkomst? Katt-/hundägare? Höger-/vänstersympatier? Steker helst i teflon-/gjutjärnspanna? Varför försöker man alltid hitta skillnaderna mellan just könen?

    1. raoul, haha! ja, alla ska undersöka skillnader mellan könen och helst ignorera andra faktorer så som inkomst, härkomst, ideologi osv. jag är lika trött som du är, men det är inte forskarna!

  2. Du verkar ha läst artikeln som fan läser bibeln. 🙂

    För det första, undersökningen är gjord av samma snubbe som gjort den här och den här seriestrippen, så alltför könsnormativ verkar han ju inte vara, eller hur?

    För det andra är enda anledningen att könsinformation finns med att det är genetiskt relevant för färgblindhet. Har du dessutom missat att frågan som ställdes var ”Har du en Y-kromosom?” just för att *alla* ska kunna svara utan att behöva kategorisera sig som män eller kvinnor?

    För det tredje kan resultatet användas för skämtsamt att pika en annan serie som var betydligt värre i sitt stereotypande.

    För det fjärde, vilka är dessa uppenbara svagheter som du pratar om?

    Och sist men inte minst är det sorgligt vilka drägg vi killar kan vara… Penis på första plats? 😀

    1. jocke, haha! tror du läser mitt inlägg som fan läser bibeln också, men det är ok. jag anklagar inte honom för att vara könsnormativ. jag förlöjligar svaren undersökningen kommer fram till och hur man kan tolka dem könsnormativt. det är jättebra att han utgår från y-kromosomer istället för traditionella könsuppdelningar i undersökningar. dock tolkar han resultatet utifrån män och kvinnor och inte med eller utan y-kromosom. xxy existerar ju t ex. men vi låter det vara.

      uppenbara svagheter är ju bland annat de han själv tar upp, att man i ett sådant här test kan blanda ihop färgen innan med den man har framför sig. sedan går det ju inte att säkerställa hur mycket tid och energi deltagarna har lagt ner på det, och om de är ärliga när de kryssar i att de har en y-kromosom eller ej. kanske är penis bara resultatet av trötthet i slutet av undersökningen?

      vilket som tackar jag för att du klargör vissa saker med undersökningen, både saker jag visste och inte visste om. att det i detta fallet handlade om färgblindhet hade jag missat, vilket gör det relevant att kolla utifrån kön. men ofta så finns det inga sådana självklara argument för att tolka just utifrån kön.

      1. Fair enough… Uppfattade din text som argare/mer ironisk än den uppenbarligen var. 🙂

        Men hans i vårt fall relevanta frågeställning är ju ”exakt hur fel har den här skämtserien jag hittade?” För att försöka besvara detta tar han till den närmaste information han har tillgång till, nämligen innehav av Y-kromosom. En fullt ursäktbar generalisering i sammanhanget tycker jag, som han dessutom erkänner inte är helt exakt.

        Såklart har inte männen suttit och seriöst bedömt en färg som penisfärgad, alternativt med en hint gay(?) i sig. Den visar istället med all önskvärd tydlighet att internets avlopp överväldigande befolkas av män. Jag kan tänka mig att du får en del hatmail från killar av samma skrot och korn…

        Till sist tror jag könsskillnaden rätt enkelt kan härledas till ett större sminkintresse eller något annat könsrollsaktigt. Slår vad om att ”Hot pink” (som tjejerna hade koll på) är en populär färg på läppstift.

        PS. xxy har ju fortfarande en Y-kromosom, eller hur? 🙂

      2. jocke, well kanske var jag hårdare mot honom än vad han förtjänade. men det var inte ilska som fick mig att skriva inlägget, mest att undersökningsresultaten var så roliga!

        håller med dig i dina slutsatser, som hot pink! och hatmejl får jag då och då, mest när jag skriver om negerbollar och sverigedemokraterna av någon konstig anledning…

        jovisst har xxy ett y i sig, min poäng är att intersexuella inte nödvändigtvis identifierar sig som män eller kvinnor men att han delar in just i män och kvinnor trots att han frågade efter y-kromosom eller inte, vilket blir lite dumt.

  3. Eeeh, ‘smiley faces’ tar inte bort udden av passivt aggressiva kommentarer – bara kollar av så jag har uppfattat allting ”rätt”. Duh…

    1. katarina, haha! jag fattar inte vad smiley faces betyder så de är ändå lost på mig.

  4. ”Jag fattar inte hur det hela har genomförts och undersökningen har verkligen sina uppenbara svagheter.”

    Oxymoron?

Kommentera

