Låt bögarna hångla på tv!

Jag hoppas att ni alla följer komediserien Modern Family som går på TV4 varje fredag. Som jag har skrivit förut är det en av de roligaste tv-serierna just nu.

Den är också revolutionerande då den på bästa sändningstid visar det första fiktiva bögparet i ledande roller som tar hand om ett barn.

Cameron och Mitchell omfamnar lika mycket som de går emot stereotypa bilder av bögar. Och i mångt och mycket har de tillåtits att vara precis lika vanliga som de andra paren utan att man för den skull slätar över de problem som kan uppstå om man är bög och förälder.

Men efter att ha sett 22 avsnitt av den första säsongen så börjar något att störa mig. Cameron och Mitchell har nämligen inte kysst varandra en enda gång.

I början av serien gjorde inte det mig något. Dels för att de som nyblivna föräldrar hade annat att tänka på. Men framför allt för att de heterosexuella paren inte heller kysstes.

Men nu när det har gått 22 avsnitt utan en bögkyss, men flera heterokyssar, så börjar jag att bli irriterad.

Det blir extra tydligt i scenen som bilden ovan visar där två av paren återförenas och där det heterosexuella paret kysser varandra, medan det homosexuella bara kramar varandra.

Så vad är då anledningen till det?

Knappast skådespelarnas motstånd, då Jesse Tyler Ferguson som spelar Mitchell är bög i verkliga livet och Eric Stonestreet som spelar Cameron har sagt i intervjuer att det fysiska inte bekymrar honom det minsta.

Är det bara så att det har råkat bli så? En slump? Nä. Kanske skulle det ha varit ett argument efter tio avsnitt, men inte efter 22.

Det skulle vara lätt att skylla på manusförfattarna, men de som verkligen styr är ju seriens tv-nätverk ABC. Och det gör det hela ännu märkligare. För just ABC är kanske det mest homovänliga tv-nätverket i USA.

De har låtit unge Justin komma ut i Ugly Betty, de har haft flera lesbiska romanser i Grey’s Anatomy och de har till och med haft transsexuella karaktärer i Ugly Betty och Dirty Sexy Money.

Men det främsta exemplet är ju Brothers & Sisters som har det gifta paret Kevin och Scotty bland huvudkaraktärerna. De hade det första homobröllopet på bästa sändningstid, hånglar i nästan vartenda avsnitt och håller nu på att skaffa ett barn ihop.

Dessutom sänder ABC såpan One Life To Live som visade det revolutionerande bögparet Kyle och Oliver, som under sin tid i rutan hann med ett homomassbröllop, en kärlekstriangel, barn och den första bögsexscenen på dagteve.

Med andra ord har ABC ett riktigt bra facit när det gäller att porträttera olika sorters hbt-karaktärer. Kanske bäst av alla amerikanska tv-nätverk.

Så varför låter de inte Cameron och Mitchell kyssas?

Jag tror att det bara handlar om feghet. Att de inte vill pusha för mycket med sin nya succéserie. Att de inte vill ”terrify the villagers” som Cameron uttrycker det i ett avsnitt.

Det är trist, för de gör sig själva bara en otjänst genom att göra det till en grej att Cameron och Mitchell aldrig kysser varandra. Det skulle vara bättre om de bara lät det hända naturligt.

Det är synd också för att Cameron och Mitchell verkligen har ett ömt, fint och nyanserat förhållande i övrigt, vilket både manusförfattare och skådespelare ska ha kredd för.

Men det börjar allt mer överskuggas av det faktum att de som par aldrig gör något mer fysiskt än kramar varandra.

Jag har nu gått med i Facebook-gruppen Let Cam & Mitchell Kiss on Modern Family. Senast jag gick med i en liknande grupp var för att få Betty White att leda Saturday Night Live.

Och det lyckades då hon gjorde det i helgen, lysande kan tilläggas, så jag litar på the power of Facebook!

15 thoughts on “Låt bögarna hångla på tv!”

  1. Jag har också märkt detta. I början tänkte jag precis som du; ingen annan kysstes. Men nu har man som sagt kunnat märka att så inte är fallet längre. Ska också gå med i den där gruppen!

    1. rör inte mitt fulvin, är det queerty du menar? och den här? läste den, den är intressant. dock inget jag inte redan hade tänkt på och jag håller inte med om att abc inte vågar visa homokyssar överhuvudtaget vilket var deras tes. det har abc visat gång på gång att de vågar. de har snarare fegat ut när de insåg att de hade en mainstreamhit i sina händer som var stark i vissa målgrupper, och då går de fram försiktigt. vilket är trist.

  2. Att homosexualla som kysser varandra ska vara så farligt är bara dumt. När Lady Gagas video telephone lanserades för över en månad sen blev det ju en liten skandal hos konservativa kristna när Gaga kysste en flata i fängelset. Den kyssen var hur oskyldig som helst, heterosexuella har kyssts mycket ”värre” än det där. Mördandet i slutet av videon var tydligen okej. Hur kan en kyss vara värre än våld och mord?

    1. svalin, jag vet. de kristna tror att böghångel kommer att korrumpera ungdomar, men att våldsskildringar inte kommer att göra det. så fucked up.

  3. En tanke som slog mig: kan det ha att göra även med andra normer, närmare bestämt utseendemässiga sådana? Jag följer inte de serier du nämner men tror jag sett snuttar ur samtliga och alla bögar är väl i princip modellsnygga, vilket inte kan sägas om Cameron och Mitchell. Jag kan inte minnas att jag sett två ”fula” (d v s normalsnygga) flator hångla i tv heller.

    1. mimmi, kanske det. har jag inte tänkt på. men jag tror ändå inte det. jag tror att det är just att de är rädda för att visa det ultimata beviset på att mitchell och cameron är ett kärlekspar och inte två polare.

      1. Lite både och kanske? Ju mer jag tänker på det desto tydligare blir det att det sällan visas intimitet mellan personer som inte ser ut som idealet, oavsett sexualitet, i amerikansk tv. Det är iofs en lite annan diskussion, men jag upplever att om det finns en ful (normalsnygg) karaktär i en tv-serie så är vederbörande med just för att ha den funktionen, att man gör en grej av det i själva berättelsen, och då blir det för värdeladdat om personen ifråga dessutom får hångla. Kanske inte applicerbart på Cam & Mitchell men definitivt något värt att analysera (vilket jag skulle göra mer välformulerat i min egen blogg om jag hade någon, men istället sitter jag här och svamlar trött, sorry. 🙂

      2. mimmi, intressant tanke! kan hålla med i andra fall, men nog inte i detta…

  4. Haha, vad härligt att du tror att världen kan förändras via facebook! 😉
    Skämt åsido, klart att de borde pussas. Och jag hade gått med i den däringa gruppen om jag hade haft facebook.

  5. Det där är väldigt vanligt i TV-serier & filmer, tyvärr. Har reagerat på samma sak gällande andra program/filmer och man kan bara hoppas att det förändras. Det blir mer realistiskt och öppensinnat då. =)

    1. candy, kommer ett uppföljande blogginlägg om det hela imorgon med tv-nätverkets svar…

Kommentera

