När Zlatan visar ömhet till en annan man.

Jag har en enda vän som är kille. Han är en väldigt fin en och vi står varandra nära. Det kan dock lätt missuppfattas.

När vi är ute på krogen händer det att vi ibland står nära varandra och pratar, eller snarare viskar, skit om andra i varandras öron. Vi lämnar sällan varandras sida, och vi skrattar väldigt mycket ihop.

Ibland kan vårt umgänge tolkas fel, och vi vet om det.

Det fanns de som länge trodde att vi var ihop, trots att min vän är hetero. Vi kanske har en för män ovanligt fysiskt nära relation. Eller så förutsätter folk saker bara för att jag är bög. Jag vet inte, och jag bryr mig inte

Vår vänskap får ta de uttryck den vill, och folk får tolka det hur de vill.

Men jag tänker på det när jag ser bilden ovan. Den föreställer fotbollsstjärnorna Zlatan Ibrahimovic och Gerard Pique där de står nästan skrev mot skrev, håller varandras händer och ser ut att vara djupt inne i ett samtal.

Om man vill kan man tolka bilden som något romantiskt.

Bilden, som togs av ett fan, har nu spridit sig som en löpeld på nätet. Facebook-grupper har startats och fans diskuterar i forum om Zlatan och Pique är romantiskt involverade på något sätt.

Om de verkligen är hemliga älskare har jag ingen jävla aning om. Jag hoppas det av enda anledning: det skulle vara revolutionerande för den manliga fotbollsvärlden om två av dess största stjärnor var kära i varandra.

Tänk vad det skulle göra för att utmana omklädningsrumsmentaliteten och machoattityden som finns inom den manliga fotbollen. Tänk vad det skulle göra för alla som inte vågar lämna garderoben i idrottsvärlden.

Det skulle sannerligen vara fantastiskt.

Men med all trolighet är så inte fallet, utan de har bara råkat fotats när de står nära varandra för att kanske säga hejdå. Men även om det är så oskyldigt så gillar jag att det existerar sådana här till synes ömma bilder på machomän.

Män tillåts sällan vara fysiskt nära varandra om det inte är i speciella sammanhang där det är tillåtet. Som till exempel på fotbollsplanen när någon har gjort ett mål och alla plötsligt ligger i en ormgrop.

I de flesta andra sammanhang ses fysisk närhet mellan män med misstänksamhet. Det har sannerligen blivit bättre med åren, men folk tolkar fortfarande ofta manlig fysisk närhet som något bögigt.

Kvinnor kan kramas och hålla hand hur mycket de vill utan att folk förutsätter att de är lesbiska. Med män är det inte så. För vi har lärt oss att hålla distansen. Att inte riskera bögtolkningen.

Män har lärt sig att aldrig visa ömhet till andra med kuk, för då tror folk att mannen vill suga kuken.

Just därför blir jag glad av Zlatan och Piques närhet och att jag själv har en liknande vänskap i mitt liv.

20 thoughts on “När Zlatan visar ömhet till en annan man.”

  1. Svenska män skulle lära sig av vissa asiatiska. När jag var i Bangladesh gick män och höll i hand och armkrok, lade kärvänligt armen om varandras axlar. Helt naturligt. Jag minns faktiskt inte om kvinnorna gjorde detsamma, min ditills väldigt snäva 20-årssyn på människor var lite chockad – inte för att jag tyckte det var otrevligt, bara ovanligt. Tur att man kan bredda sig på 13 år. 😀

    1. yevonde, fan vad intressant! samma sak med alla länder där det är naturligt för män att pussa varandra på kinden och krama varandra när de hälsar.

  2. De ser verkligen fantastiskt gulliga ut tillsammans.

    Men antagligen varade den där närheten i någon halvsekund – det är ju så med fotografier att de är extrema ögonblicksbilder. De gjorde säkert någon sån där grabbig hälsning som involverar kort klinch, hårt grepp om varandras händer och utstötande av guttural hälsningfras.

    Eller så har Zlatan fått något på hakan som Pique försöker plocka bort.

    1. malinka, haha! tror också på den grabbiga hälsningen. kanske gjorde de den bara fel och det förevigades på kort…

  3. Om han stått så nära en kvinna
    då hade de varit intimima
    och pressen skulle gastat
    om ett förhållande, om otrohet

    En otroligt fin bild, ögonblicksbild, eller inte.

  4. Linus vad är omklädningsrumsmentalitet och machoattityd inom fotbollen? Som du vet så spelade jag fotboll i typ 24 år men jag vet inte vad det är.

    1. pappa, bästa backen i laget! nä, men jag menar att det finns en grabbig attityd med grova skämt, slå sig på bröstet, prata brudar, vara manliga och macho inom många idrotter. även om jag inte har spelat just fotboll så har jag spenderat min beskärda del i omklädningsrum och har upplevt det själv. det finns även en del forskning i ämnet, om hur pojkar blir ”män” genom sporten och att just den attityd som finns ofta hindrar de som sticker ut från normen.

  5. Jag blev ju jävligt manlig och macho.Det snackas nog överallt där ”grabbar” träffas.På läktaren,i fikarummet på Volvo, på krogen osv.Hur är det med tjejer idag är inte dom macho i skolan bla?

    1. pappa, ja väldigt macho! jovisst snackas det överallt, men sport, att spela i lag och spela inför hängivna fans som förväntar sig saker, är speciellt. det skapas speciella gemenskaper och strukturer. tjejer skulle jag säga uppmuntras i sina gemenskaper mycket till att bry sig om sitt utseende och killar. de blir allt tuffare, men också allt tuffare mot sig själva.

  6. Har samma erfarenheter som yevonde! Denna rädslan för manlig vänskaplig närhet är främmande i många andra, icke-västerländska, kulturer. Detta trots att homofobi t.ex. kan vara vanligt. Min styvpappa kommer från Iran och han kramar nästan alltid sina vänner hårt och mycket när de ses och de pussar varandra på kinderna flera gånger om osv. Ibland såna riktiga blötpussar, haha! Min mosters man är från Ghana och där håller män varandra i handen och så när de är ute och går på stan och så. Ingen som någonsin skulle se det som något erotiskt. Så länge det inte finns någon sexuell spänning så är det ju inte det.

    1. n, fan vad fascinerande. hade ingen aning. bra att någon kultur har det friare, åtminstone på det planet.

  7. I Kenya går killarna hand i hand när de är ute och promenerar, det är ett tecken på vänskap. Jag kan säga att jag blev ganska förvånad när jag som 12åring var där och såg det överallt för det var ju inte ett beteende man var van vid hemifrån. Trist däremot att homosexualitet är olagligt där (har jag för mig).

    1. tildaf, kanske är det helt naturligt att män går hand i hand just för att homosexualitet är så förbjudet?

  8. Det är intressant det där hur man som heterosexuell man ”får” bete sig. Min sambo var på fest hos en bekant där han inte kände det flesta, bara värden och en av hans (eller rättare sagt våra) bästa vänner. På något sätt lyckades samtliga andra gäster få uppfattningen att min sambo och vår vän var ett homosexuellt par. Tydligen är kombinationen att öppet visa sin uppskattning för en vän av samma kön, och att inte flörta med medlemmar av det motsatta, entydigt med att vara gay. Åtminstone om man är man.
    Inte för att jag bryr mig om vilken läggning andra uppfattar att han har, det räcker med att JAG vet, men det är ett intressant iakttagande.

    1. petra, det där är vanliga uppfattningar. folk ser två män visa lite ömhet, vara lite för nära varandra och då tror de att de är ihop. gulligt, naivt, heteronormativt.

Kommentera

