De manliga skyltdockorna går ner ännu en storlek.

För drygt två år sedan, i nummer 40 av Bon Magazine, intervjuades jag i en artikel som handlade om hur männen på catwalken och på modebilderna blir allt tunnare.

Om hur pojkkroppen med dess smala midja och små höfter konkurrerar ut muskelmännen.

Jag gick runt med artikelförfattaren Anders KilanderNK:s herravdelning, pekade på kavajer med smala slag som jag aldrig skulle kunna få på mig, men som jag alltid ville skulle passa mig.

I Bon-artikeln säger jag att jag aldrig har velat ha muskler. Min desperata och skadliga jakt efter den perfekta kroppen har alltid varit jakten efter den smala kroppen.

Smal som ett streck.

Och visst påverkade och påverkar det mig att pojkkroppen numera är en institution inom modevärlden. De manliga männen med muskler har fått vänja sig vid att gå sida vid sida med smalare kroppar.

Och jag har fått vänja mig vid, och stå ut med, båda ideal.

Nästa månad ska den brittiske skyltdockstillverkaren Rootstein lansera sin nya skyltdocka, Homme Nouveau. Det är deras smalaste version hittills med ett bröstkorgsmått på 82 centimeter och ett midjemått på 63 centimeter.

Det blir tydligt att utvecklingen har gått allt mer mot den smala pojkkroppen om man ser hur måtten på Rootsteins skyltdockor har förändrats med åren:

The Classic, 1967: 98 cm bröstkorg, 77 cm midja
The Muscleman, 1983: 96 cm bröstkorg, 73 cm midja
The Swimmer, 1994: 89 cm bröstkorg, 66 cm midja
The Androgyne (aka Homme Nouveau), 2010: 82 cm bröstkorg, 63 cm midja

Jämför siffrorna ovan med genomsnittsmannen i USA som har ett midjemått på 93 centimeter. Vad den svenska mannen har för midjemått har jag inte kunnat hitta siffror på, men inte fan är det 63 centimeter, eller ens 77 som var idealet för 40 år sedan.

Mät runt era egna magar och tänk efter.

När jag var som smalast kunde jag i 20-årsåldern klämma mig i ett par byxor i storlek 30, vilket betyder ett midjemått på drygt 70 centimeter. Jag kände mig lika fet då som nu när jag klämmer mig i byxor i storlek 34.

Jag och många med mig kritiserar ofta det ständiga ursäktande som modepressen visar upp inför att de alltid väljer så små storlekar och så smala modeller.

Vi kritiserar det faktum att de nästan alltid skyller på att de inte kan hjälpa att designers endast gör kläder för smala kroppar.

För inget vill ta något ansvar för att samma jävla smalhetsideal visas upp igen och igen.

Men när vi framhåller den kritiken i framtiden borde vi även komma ihåg att det allt mer blir samma visa kring det manliga modet och modellerna som visar det.

Pojkkroppen har gjorts till skyltdocka och är numera modellen för vad vi män ska eftersträva.

Och jag strävar, ärligt talat, fortfarande.

Om än bara i tanken.

16 thoughts on “De manliga skyltdockorna går ner ännu en storlek.”

  1. Vill kvinnor verkligen ha dessa spinkiga pojkkroppar? Jag känner i alla fall ingen som vill ha en kille som är smalare än en själv. Fram med större manliga skyltdockor, och män med lite mer att ta på!

    1. johanna, håller med. men det är ju samma sak med kvinnor. vill män verkligen ha så spinkiga kvinnor?

      1. jag tycker att det är tråkigt att både du och johanna fokuserar på vad män/kvinnor vill ha. varför ska man bry sig om vad det kön man attraheras av vill ha? huvudsaken är ju att man är nöjd själv. sjukt trött på snacket om ”vad pojkar vill ha”. eller som i inledningen till denna diskussion då: vad flickor vill ha (det är dock mindre vanligt att man pratar i de termerna).

        och för infon: jag ser gärna en man som är smalare än jag. so shoot med.

      2. candy, så rätt du har. jag svarade mest johanna så för att hon skulle tänka att så ofta är det motsatta. men jag håller fullständigt med dig. och jag vill inte skjuta dig!

      3. Men de som skapar dessa skyltdockor/ideal utgår väl från att det ska attrahera (oavsett kön)?
        Självklart Candy så ska man inte ändra på sig för att vara nått nån annan vill ha. Det var inte så jag menade. Men helt ärligt så förstår jag inte var (mode-)industrin får sina ideal ifrån, för jag vet ingen som faktiskt gillar dem.

      4. johanna, jo visst är det så. modeindustrin har genom historien hela tiden ändrat sina ideal efter vad som har ansetts vara vackert. någon inflytelserik börjar och andra följer efter. jag vet många som vill bli smala, många som vill ha kurvor på de rätta ställena. alla vill ha en annan kropp än sin egen.

  2. Jag har alltid sett skyltdockor
    som några beklämmande galgar
    något huvudlöst
    något själslöst
    något abnormt
    något onaturligt
    något ointressant
    något bortglömt
    något dammigt
    i skyltfönstret
    till en småstadsbutik
    har de någon symbolik
    som jag har missat
    när jag passerat
    förutom mitt gamla vanliga tankegods
    ”you are not good enough”

    1. pia, jag tror grejen är att de flesta ser skyltdockorna som något statiskt. att de alltid har sett likadana ut, när i de i själva verket bara har blivit smalare och smalare. om man höjer värmen långsamt fattar inte folk att de är i helvetet innan det är för sent.

  3. förresten, såg en kvinnlig skyltdocka häromdagen som hade små bröst och mörk hud!

  4. Jag hörde någonstans (av nån modenisse) att dessa ideal beror på att nästan alla designers och övriga inom modebranchen är bögar. Och bögar attraheras av smala pojkkroppar. Därför är även de kvinnliga modellerna androgyna och mycket smala.

    Om de som styr modebranchen vore heteromän så skulle kvinnorna ha mer former. Som tex porrbranchen. Där ska de inte vara magra och androgyna.

    Det är inte jag som säger att det ÄR så, men väldigt intressant är det…

    1. linda, har hört och läst liknande saker själv. inte helt orimligt att det kan var en av flera faktorer just av den anledningen att bögar har en annan syn på kvinnokroppen än heteros som begär den.

      1. Ja, jag tror att det kan ligga något i det. För jag känner inte en enda snubbe som tycker det är attraktivt med anorektiska tjejer. Tvärtom hör jag ofta att det föredras kvinnor med kurvig figur. Jag själv har aldrig känt pressen att banta och vara supersmal. Aldrig att jag skulle låta reklam mm påverka mig. Det är så otroligt dumt eftersom folk i allmänhet ändå inte tycker som ”reklamidealen.” Så varför låter sig folk påverkas egentligen. Jag förstår inte det. Fattar inte folk att modeller är retuscherade och fixade, fattar de inte att de allra flesta människor ser lite halvtaskiga ut i allmänhet. Jag kan bli lite irriterad över att vissa blir så starkt påverkade av dessa ”ideal” och tappar helt verklighetsbilden.

        Tänk om ALLA kunde skita fullständigt i idealen och tillsammans be dem dra åt helvete så skulle ”idealen” inte överleva. Men nej, nej… istället är vi stackars offer som står där och greppar valkarna framför spegeln och ojar oss över de ouppnåeliga idealen. Vi kommer aldrig att vinna idealkampen så länge så många låter sig påverkas. Det är därför jag blir sur när folk gör sig själva till offer.

      2. linda, jag önskar fler av oss kunde ha din styrka. jag önskar att jag hade haft den tidigare i livet. men tyvärr är det inte lätt för alla. man kan kalla det att göra sig till offer, men jag skulle snarare säga att det handlar om att göra sig svag. att vara svag innebär inte automatiskt att vara ett offer. det viktiga är att vi alla kämpar för att hålla oss starka, gilla oss själva och våra kroppar. för vissa tar det längre tid än andra, och ingen behöver dömas för hur sin svaghet.

  5. Visst jag tycker att smala killar är snyggt men jag tycker att till och med jag känner mig tjock nu när jag ser en sådan docka eller efter att ha läst detta. Jag är storlek/ tum 27 i jeans och det känns stort just nu tack vare de skyltdockrna….

    1. johan och emil, tänk bort de tankarna. oavsett vad du har för storlek så duger du precis som du är.

Kommentera

