2010-talets kyskhetsbälte: tajta jeans.

Går det en vecka utan att vi får höra att våldtäktsmål läggs ner och att våldtäktsoffer förnedras ännu en gång på grund av absurt och elakt argumenterande?

Kjolen var för kort, hon hade druckit för mycket, hon hade hånglat med honom tidigare under kvällen. Det finns en ändlös parad av respektlösa argument som i värsta fall faktiskt får våldtäktsmän friade.

Här kommer en ny variant som åtminstone jag inte har hört förut: offret hade på sig ”skinny jeans”.

Det så kallade skinny jeans-försvaret fick nyligen en jury att frige en våldtäktsman i Australien. Våldtäktsmannens advokat argumenterade att offret hade varit tvungen att hjälpa våldtäktsmannen att få av henne de tajta jeansen.

Med andra ord måste hon självklart ha samtyckt till samlaget.

Offret sa att så inte var fallet, men en jury trodde alltså att våldtäktsmannen inte kunde ha fått av henne jeansen på egen hand. Därför kan hon inte ha blivit våldtagen.

Tydligen är skinny jeans-försvaret populärt världen över. 2008 frikändes en man i Sydkorea, eftersom kvinnan hade burit skinny jeans. Samma år i Italien kom en domstol med en liknande slutsats.

Det är märkligt att folk inte fattar att en våldtäktsman gör allt för att komma innanför byxorna på sitt offer. Om det så är att skrämma eller slå henne tills hon själv tar av sig jeansen eller helt enkelt bara riva av dem själv.

Ännu en gång försvaras en våldtäktsman genom att utmåla offret som en slampa.

Denna gång en slampa som förförde våldtäktsmannen med jeans så tajta att ingen annan människa, inte ens en aggressiv våldtäktsman, kunde få av dem.

Det kunde bara hon själv göra som om det vore 2010-talets version av kyskhetsbältet.

Jag mår illa.

12 thoughts on “2010-talets kyskhetsbälte: tajta jeans.”

  1. Men vad fa-an! Så jäla trött jag blir. Hade för några dagar sen en diskussion med en kollega, som argumenterade för att tonårstjejer idag nästan får skylla sig själv pga modet med typ tajts och korta kjolar och tunikor osv. Jag blev först helt stum och sen rosenrasande.

    Vad är det för fel på folk?! Det är aldrig, aldrig, aldrig offrets fel.

    1. yevonde, åh jag hatar såna diskussioner, för de som tycker så här har en väldigt diskutabel människosyn.

  2. Det är ju tyvärr inte första gången man hör talas om detta. Har för mig att det var en demonstration bland kvinnor i Sydeuropa (jag hade för mig att det var i Spanien, men det var kanske Italien) efter att en man blivit frikänd för att tjejen hade jeans på sig.
    Sådana domar får mig alltid att känna att jag vill att de som dömde ska få en liten demonstration av händelseförloppet för att kunna göra en riktig bedömning. Man kan t.ex. klä på dem tighta jeans och sen hyra in en riktigt biffig brottare som får i uppgift att till varje pris försöka få av dem brallorna medan de själva till varje pris ska försöka behålla dem på sig.

    1. tildaf, jag förstår inte varför någon annan inte ska kunna få av byxor som man själv kan få av?

      1. Inte jag heller. Jag tänker mig att, precis som det står i artikeln, personen trycker ner en med sin överkropp och sen ju har två händer fria att få ner brallorna. Det är ju inte som att man måste få av dem helt för att kunna genomföra en våldtäkt!

  3. Om man läser kommentarerna i de unga tjejernas bloggar blir man helt chockerad över folks, både tjejers och killars, kvinnosyn. Man bara undrar när det ska ske någon förändring.

    1. candy, sorry, men jag vet. verkligheten gör en verkligen ledsen alldeles för ofta.

  4. Det finns åtminstone något positivt med människors fördomar kring våldtäkt: De verkar inte ha blivit våldtagna själva, eftersom de inte vet vad de pratar om.

Kommentera

