När en manlig sportutövare görs till sexobjekt.

Jag älskar tennis. Det är den enda sporten där jag har någorlunda nördig kunskap och jag vägrar att missa någon Grand Slam.

Jag tycker generellt bättre om damtennis då de största personligheterna finns där. Min beundran för systrarna Williams kan inte förklaras med ord.

Även i tennisvärlden är det tyvärr så att kvinnorna fortfarande allt för ofta blir bedömda efter sin kropp och klädsel än efter hur bra de spelar.

Många unga damspelare utnyttjar numera detta faktum och tjänar flerdubbelt så bra på reklamintäkter än på sitt tennisspelande.

Fair enough, det är use or get used.

Caroline Wozniacki har bytt ut Maria Sharapova som tennisens poster-girl. Innan Sharapova var det bland annat spelare som Daniela Hantuchova och innan dess kanske den mest kända av de alla: Anna Kournikova.

Anna Kournikova la sitt tennisracket på hyllan för några år sedan och har sedan dess mest varit Enrique Iglesias flickvän i offentlighetens ljus.

Under sin tenniskarriär blev hon en framgångsrik modell på sidan av. Hon fick mycket skit för det då förstå-sig-påare menade att det gjorde att hon aldrig lyckades vinna en singeltitel i tennis.

Man ansåg inte att hon var en seriös spelare. Detta trots att hon som bäst var 8:a i världen som singelspelare och 1:a i världen som dubbelspelare. Hon var en av världens bästa spelare, men sågs bara som en bollslående modell.

Det är ett typiskt exempel på den förminskning och objektifiering som kvinnliga idrottsutövare generellt ofta får utstå.

Men det finns manliga undantag. Sedan ett par är är Mallorca-sonen Rafael Nadal en av världens bästa tennisspelare på herrsidan.

När han slog igenom minns jag hur mycket uppmärksamhet hans kläder och fysik fick.

Han spelade länge i ett par tajta trekvartsbyxor som framhävde hans välformade rumpa. Jag fick höra och läsa kvinnliga kommentatorer och journalisters överförtjusning i Nadals spanska bakdel.

Jag tyckte att det var härligt. Jag var själv ett fan av hans rumpa. Och är fortfarande. På YouTube satte fans upp videos med bara bilder på hans rumpa. På forum diskuterades det om den var ”för stor”.

Det här händer så jävla sällan med män. Att de objektifieras lika hårt som kvinnor. Som jag har skrivit tidigare ser jag objektifiering av män som ett bra feministisk mål.

För det handlar om att jämna ut bördorna i en objektifiergalen värld. Det handlar om att inte enbart kvinnors utseenden ska hårdgranskas och dras i. Om även mäns görs det kommer saker och ting att förändras.

Det kommer att bli en skiftning.

Men jag bör dock tillägga att hur mycket folk än pratade om Rafael Nadals rumpa i början så var det ingen som någonsin ifrågasatte hans talang.

Han erkändes direkt som den bra spelare han är, medan kvinnliga spelare allt för ofta fick leta efter sina välförtjänta erkännanden i sina sponsrade urringningar.

5 thoughts on “När en manlig sportutövare görs till sexobjekt.”

    1. bella, jag är absolut för att uppmärksamma att feminismen även frigör män från konserverande könsroller. men pelle billing länkar bara till andra mansbloggare. och en av dem pär ”genusnytt” ström som bara är en stor idiot på området. så nej, jag ger inget för pelle billing.

  1. Nej men Linus! Tack för att du uppmärksammade det här. Jag hade helt missat DEN rumpan! Me like!

    Sen håller jag med dig angående resten av texten.(som jag gör för det mesta förutom när du skriver om idol-Ola).

Kommentera

