Ät inte kyckling, det gör dig homosexuell!


Två killar som jag umgicks med för några år sedan kallade vid flera tillfällen kycklingburgaren på McDonald’s för ”gay”.

De bad förvisso om ursäkt både innan och efter de gjorde det igen, så då var ju allt självklart ok.

Not.

De tyckte alltså att kycklingburgare var homosexuella. Jag fattade absolut ingenting. Men jag tänkte att de resonerade så här:

Gay = fjolligt = feminint = ljust kött = mindre värt = mindre gott = kycklingburgare.

Kycklingburgare var helt enkelt kvinnliga och köttburgare maskulina i deras patriarkala ögon, och munnar. Så fruktansvärt dumt, och ytterligare en anledning till att fortsätta vara vegetarian.

Jag tänker på dem när jag läser om hur Bolivias president Evo Morales nyligen uttalade sig om att kyckling kan göra män homosexuella. Ja, du läste rätt.

”The chicken we eat is full of feminine hormones and that is why when men eat these chickens they undergo deviations from their masculine being.”

Han menade att besprutning av grödor och hormonbehandling även är det som gör män i Europa flintskalliga. Ja, ni läste rätt.

”They are almost all bald and this is because of the things they eat, while among the indigenous peoples there are no bald people because we eat other things.”

Han fick direkt kritik och har nu bett om ursäkt till en spansk hbt-organisation då han menar att han ”respect their sexual freedom”.

Alla dessa föreställningar om att sexualiteten är något som kan förändras av Jesus, hormoner eller terapi är så löjliga, och farliga. Och ett uttryck för heteronormen så klart.

För är vi inte alla heterosexuella egentligen?

Om vi bara slutade äta fjolligt kycklingkött det vill säga. Fan, det är konstigt. Jag har varit vegetarian i nio år. Varför är jag fortfarande bög?

Gud, svara mig!

25 thoughts on “Ät inte kyckling, det gör dig homosexuell!”

  1. hmm, brukar inte skallighet sägas bero på att man har överskott på testosteron eller är det bara något man säger för att de ska må bättre 🙂

  2. Jag har länge varit fundersam kring uttrycket ”gay”. Det verkar som att det i vissa fall syftar mer på hur en person beter sig och ibland verkar det syfta på en persons sexuella läggning. Speciellt i amerikanska sammanhang verkar det vara en viss förfirring kring detta. Jag antar att det ursprungligen kommer av att man förknippar en persons sexuella läggning med ett visst beteende, men bland kan ju även heterosexuella (män mest) beskrivas som gay.

    1. anna, gay betyder ju glad på engelska. numera är det väl få som använder på det sättet. visst kan gay användas för ett beteende, men då menar man nog att det är stereotypt bögigt/fjolligt.

  3. Man kan ju också protestera genom att min man äter kyckling och jag äter blodig biff. 😉 Maken är dessutom flintis och jag trodde det berodde på att han var extra viril med massor av testosteron men nu vet jag att det har med alla asiatiska kycklingrätter han sätter i sig att göra.

    För övrigt tycker jag att det här med att folk gör likhetstecken mellan könsuttryck och sexuell läggning är ganska intressant. För det borde ju med Morales logik betyda att jag som gillar blodiga biffar egentligen är lesbisk, eller?

    1. anna-karin, haha! många vet inte bättre än att göra likhetstecken mellan könsuttryck och sexuell identitet. för folk går efter stereotyper. åh, han som har armband och halsband på sig måste vara bög, typ.

  4. Hahaha, jo Linus.. vänta jag ska bara köra det genom manlighetsmaskinen… Nu så! Därför att: Quorn=Svamp=Växt=Passiv=Feminin=Fjollig=Bög.
    Sjukt bra grej den här räknemaskinen förresten. Vi fick dem gratis i mellanstadiet.

    1. raoul, bra att du har lärt dig! det är bara blodiga biffar som räddar manligheten.

  5. Lol, linus, har du fått slut på saker att skriva om eller?

    Det är dina värderingar av ordet gay som du la på det där…. och absolut inte mina eller våra.

  6. Jaa du… min sambo äter inte kyckling och han är nog den mest feminina i vårt förhållande. Så min oerhört empiriska studie säger att det stämmer! Plus han har allt sitt hår kvar fast han snart blir 30. Det har nog inget med gener att göra utan att han inte gillar viss mat.

  7. Kycklingar är rädda
    pipiga, fega, flyktbenägna
    och därför bögiga
    enligt latinomachologik
    som är smått antik
    Besöker vi bondgården
    på den gamla goda tiden
    så sparades hönor
    och nackades tuppar
    Får kycklingarna
    på broilerfabrikerna
    kvinnliga hormoner
    för att växa snabbare, eller?

  8. Men du vet väl att det kan ta flera decennier innan kycklinghormonerna går ur kroppen? Ge det nio år till så ska du se att du nog blivit hetero igen.

  9. Tack Navid
    Ville skriva nånting liknande men orkade inte göra det, skönt att du gjorde det 🙂

    Linus, har svårt å tro att du faktiskt tolkade det på det sättet. Tror snarare att du bara vill skapa tumult och få lite reaktioner.

    Kan även tillägga att jag för övrigt äter mer kyckling än nått annat kött (och är inte gay)

    1. bagge, äh, tumult är inte min grej.

      precis som jag har skrivit till henrik på facebook så tolkar och skriver jag utifrån en feministisk utgångspunkt och erfarenheten av att gay, bög, homo ofta används för att beskriva något som är dåligt, dumt, negativt. det är jag allergisk mot.

      ni kan ge ett ord en ny innebörd och betydelse, men de utanför er lilla krets kanske inte fattar det och det kan skapa onödiga missförstånd. så länge ni inte använder gay i negativ bemärkelse så har jag inget att klaga över. så enkelt är det.

  10. Nej nu blev jag verkligen bekymrad. Betyder detta att min man är smyghomo? Vi äter ganska mycket kyckling i det här huset, ofta på hans förslag…

    1. elin, oj då! umgås han mycket med andra män? om ja, så är du riktigt illa ute…

Kommentera

