Ännu en kändis kommer ut för att kränga skivor.

Eddie Razaz var med i senaste omgången av Idol. Med sängkammarblick och försök till skönsång ville han förföra svenska folket. Det gick sådär.

Redan då gick det rykten om att han var bög. När QX ställde den intelligenta frågan om hur gay han är på en skala från ett till tio svarade han:

”Det beror ju på vad man menar med gay, jag är väldigt känslig och snäll. Tre?”

Que?

På frågan om han någonsin hade kysst en annan kille svarade han: ”Det vill jag inte svara på.”

Whatever, tänkte jag. När du behöver lite uppmärksamhet och press kommer du att komma ut. Jag vet, jag är cynisk som fan. Men jag har också ofta rätt som fan.

Så även denna gång.

I senaste numret av QX säger Eddie att han är homosexuell och har levt med sin pojkvän i tre år. Han har levt öppet bland nära och kära i många år. Men nu vill han vara öppen i offentligheten också.

”Jag har alltid levt öppet, men jag ville inte att det skulle ta fokus från musiken… När man hamnar i rampljuset måste man liksom ”komma ut” igen. Och det ville inte jag. Det får aldrig vara påtvingat.”

Nä, inte alls påtvingat, utan snarare taktiskt.

Han gör detta i samband med att han och någon annan bortglömd Idol-deltagare har startat ett band ihop. De är i behov av press, och helst några omslag.

Hm, undrar vad man ska göra för att hamna på QX:s omslag?

Jag ska ändå ge Eddie kredd för att han inte har ljugit i tidigare intervjuer, utan bara har undvikit de raka frågorna. Precis som Adam Lambert har han skött det hela så snyggt han kan utifrån sin utgångspunkt.

Men som ni vet har jag ju jag svårt för alla dessa (glas)garderober. Jag har svårt för de som använder komma ut-grejen som en medveten medietaktik när det är dags att kränga lite skivor.

Visst, det kan vara en tung uppgift att vare öppen offentligt, och visst är hela komma ut-grejen ett verk av heteronormen.

Men om inte en jävel vågar vara öppen med vilka de är offentligt, hur ska vi då kunna röra oss framåt? Hur ska vi då kunna utmana heteronormen?

Om alla som är icke-hetero och bekväma med det visade sig lika bekväma och öppna med det från första stund i offentligheten, om de bara behandlade det som en icke-fråga,  ja då skulle hela komma ut-grejen få mindre betydelse.

Då skulle inte komma ut-grejen bli en orkestrerad löpsedel.

Medierna skulle inte kunna göra nyheter av någons sexualitet lika lätt om folk själva slutade göra det till nyheter. Om ens läggning var en självklar del up front skulle heteronormen förlora lite av sin styrka.

Heteronormen får faktiskt ett stort fuck you om folk bara är sig själva. Ett bra exempel är Mariette ur samma Idol-omgång (tack Hannah för att du påminde mig!) som var öppen från början och hennes sexualitet gjordes inte till en jättestor grej.

Det handlar inte om att man måste prata bög, flata och sexualitet hela tiden. Det handlar om att vara sig själv, och en del i det är ens sexualitet.

Om man som Eddie är bög, lycklig och stolt så finns det inget att sminka över.

Att sminka över är tyvärr bara att gå heteronormens ärenden.

11 thoughts on “Ännu en kändis kommer ut för att kränga skivor.”

  1. Men hur tycker du då att man ska bemöta frågorna som ”Hur gay är du på en skala?”? Visserligen, om det inte görs en grej av att vara homo och att komma ut så kommer väl kanske inte sådana frågor att finnas i samma utsträckning. Men samtidigt så är det ju så att finns frågorna så ses det ju som något intressant och annorlunda. Eller?

    Hm, vet inte riktigt vad jag vill få fram. Tänkte mest att de som faktiskt inte vill göra en sak av att de är homo, hur ska de svara på en sådan fråga. För då blir det ju en grej av det? Eller?

    Haha, snurrig kommentar, men ändå!
    /C

    1. cornelia, jag förstår vad du menar. men grejen är ju att jag avskyr qx:s journalistik. ”hur gay är du på en skala” är en så jävla dum fråga. jag skrev om det här. självklart behöver även medierna skärpa till sig och sluta ställa dumma frågor och sluta göra en grej av det.

  2. Jag vet inte om du kollar på Idol, men jag gillade hur Mariettes homosexualitet visades. Det var liksom en självklarhet för henne. Hon tillägnade en låt till sin flickvän och man fick se något klipp på de två. Jag gillade att det hela var så självklart, även i programmet. Inga konstigheter liksom. Jag tyckte helt enkelt att det var så fint att ett homosexuellt par fick deltaga på samma sätt som ett heterosexuellt par hade fått. Det är visserligen hemskt att jag blev (positivt) överraskad, men det går åt rätt håll iaf.

    1. hannah, ja mariette! hur kunde jag glömma? utmärkt exempel på hur det borde vara. även om medierna var lite som de brukar så var det förvånansvärt bra hanterat. precis så menar jag!

  3. Jag håller med Hannah om Mariettes självklarhet kändes positiv och hanterades väl i tevemediet. Visst, det blev lite av en ”grej” med Mariette (framförallt i kvällstidningarna, men de tar ju varenda chans till att sensationalisera), men vi får inte glömma att för många hemma i tevesoffan är det fortfarande något ovanligt och nytt. Men jag tyckte det hanterades väl och det kändes mer som något positivt – hon är i ett lyckligt förhållande. Om man själv inte tvivlar på sig eller ser sig som annorlunda så ger man ingen annan anledning till det heller.

    En annan negativ sak med glasgarderoberna är ju att man nästan börjar tvivla på sin ”gaydar”! 😉

    1. bokmald, ja mariette är ett utmärkt exempel. så jävla bra. måste lägga till det i inlägget nu!

  4. F-n jag skrev fel, så här ska den vara (skäms)

    ”Han kan inte vara bög
    han är ju snygg
    Han kommer säkert att ändra sig
    när han träffar en snygg tjej”

    Har ni hört det förut?

Kommentera

