Kvinnliga actionstjärnor skjuter inget nytt.

Jag skrev om den elvaåriga flickan Hit-Girl som i filmen Kick-Ass bröt ny mark som en ung flicka som agerade mördarmaskin. Att hon var ett spännande undantag i actiongenren.

Jag har länge funderat kring just kvinnliga actionstjärnor. Om hur de bryter ny mark, gör saker kvinnor annars inte får göra inom populärkulturen.

Starka kvinnor som kickar rumpa och går mot könsstereotypa framställningar.

Men en ny forskningsrapport visar upp en helt annan sida.

Katy Gilpatric
vid Kaplan University har analyserat de 20 mest inkomstbringande actionfilmerna varje år mellan 1991-2005. Av de totalt 300 filmerna hade endast 112 stycken, eller 37 procent, åtminstone en kvinna bland huvudrollerna.

Detta ledde till en analys av sammantaget 157 kvinnliga actionstjärnor. Av de 157 var endast 7 procent vad Katy Gilpatric ansåg vara ”a true action heroine, such as Lara Croft who is the main action character.”

Det betyder alltså att 93 procent av de kvinnliga karaktärerna hade en mindre framträdande roll än den manliga huvudkaraktären.

59 procent av de kvinnliga actionkaraktärerna var porträtterade i passiva och underordnade roller i förhållande till filmens manliga hjälte och 42 procent var romantiskt involverade med honom.

Vanligtvis var den kvinnliga actionstjärnan ung, vit, välutbildad och ogift.

I sin forskning finner Katy Gilpatric att istället för att bryta ner könsbarriärer och porträttera stärkande kvinnliga karaktärer, visas de kvinnliga actionstjärnorna upp som passiva sidekicks till den mer dominante manliga hjälten som de även ofta är romantisk involverad med.

”I was expecting to find a tough chick that could go toe-to-toe with male action heroes. Then I found out most of them are just added to the script to serve the heroic acts of the male lead action character or serve as a love interest to him. They end up rearticulating normative gender roles and stereotypes in a subtle, and I would argue even more insidious manner.”

Katy Gilpatric menar också att de tecknade serier som ofta ger upphov till actionfilmerna ofta är mindre könstereotypa, men att man på film oftast väljer att porträttera de kvinnliga actionstjärnorna mer passiva.

Jag hade bilden av att de kvinnliga actionstjärnorna som ett viktigt feministisk inslag inom filmkulturen. Några som stod längst fram för att få till fler starka och okönsstereotypa kvinnoroller överhuvudtaget.

Snarare verkar de följa samma könsstereotypa mönster som vanligt.

Varför blir jag inte överraskad?

10 thoughts on “Kvinnliga actionstjärnor skjuter inget nytt.”

  1. All actionfilmer där kvinnor gör saker som kvinnor inte brukar anses göra, dvs slåss, så måste man allitd kompensera den ”manhaftigheten” med att kvinnan är sexig.

  2. Jag tror att det beror på att tjejer är mer benägna att titta på filmer med manliga huvudroller än män är benägna att titta på filmer med kvinnliga. Och actionfilmer är en genre främst män tittar på.
    Ursäktar inte det här förstås.

    1. ellen, tror du har en poäng. absolut är det så. det är också därför de kvinnliga hjältarna görs så sexiga som möjligt. för den manliga blicken.

  3. Intressant. Men jag förstår inte en del och då irriterar jag mig på det istället för huvudbudskapet. Det här stycket:
    ”Katy Gilpatric vid Kaplan University har analyserat de 20 mest inkomstbringande actionfilmerna från 1991-2005. Av de 300 filmerna hade endast 112 stycken, eller 37 procent, åtminstone en kvinna bland huvudrollerna.”
    Av de 300 filmerna av de 20 filmerna? Va? Kan du förklara? 🙂

    1. veronika, haha! har förtydligat i texten nu. det är alltså de 20 filmerna från varje år mellan 1991 och 2005. alltså 15 år gånger 20 filmer = 300 filmer.

      1. veronika, jag var också lite förvirrad i början… men nu fattar även jag!

  4. En av mina favoritfilmer är action filmen Leon (visserligen så handlar den inte om actionhjältar). En av huvudkaraktärerna här är likt hit-girl en väldigt ung flicka som vill lära sig att bli yrkesmördare (tror faktiskt att de har inspirerats av denna karaktär bland annat när de gjorde hit-girl). Denna film visar tydligt rädslan att framhäva våldsbenägna flickor på film då denna censurerades väldigt fort (vad jag kommer ihåg). I den versionen som är vanligast i butiker och som sänds på tv har de tagit bort en massa scener där hon är med och utför morden tillsammans med sin ”mentor”. Det är fortfarande en bra film (då jag vet hennes riktiga karaktär), men förändringarna får henne att framstå som mycket mer ”moderlig” och ska jag vara ärligt så tycker jag att det förstör den bilden tittaren får av deras relation till varandra.

    1. annika, just det, natalie portman spelade ju den lilla flickan. har också för mig att den har klippts om i olika versioner. världen var nog inte riktigt redo när den kom…

Kommentera

