Hur kan prinsessa vara ett karriärsval?

Ibland får jag ett skratt som förlänger mitt liv. När folk som vill väl gör något så ogenomtänkt att de undergräver sitt eget arbete, och framstår som idioter.

Organisationen BPW, Business and Professional Women, är ett världsomspännande nätverk som arbetar för lika lön för likvärdigt arbete och fler kvinnor i styrelserummen och i andra ledande befattningar.

De utser varje år årets yrkeskvinna. Det ska vara en kvinna ”som har gjort en insats av väsentlig betydelse, har påverkat utvecklingen inom sitt yrkesområde och vara en förebild och föredöme för andra kvinnor.”

Årets pristagare är kronprinsessan Victoria.

En organisation som vill utmana gubbkulturen i styrelserummen där gubbarna inte väljer efter kompetens utan utifrån nepotism och vänskapsband, utnämner en kvinna som har ärvt sin titel till årets yrkeskvinna.

Hallå?

De hyllar precis det de vill motverka.

Missförstå mig rätt, jag har inget mot Victoria personligen. Jag kan förstå de som ser henne som en förebild, även om hon har ärvt sitt jobb.

Jag kan förstå att BPW vill lyfta fram allt arbete Victoria gör i år med förhoppningen att rida på bröllopsvågen.

Men please.

Vi vet ju alla att många små flickor drömmer rosa fluffiga drömmar om att bli prinsessor. Men hur många av dem kommer att bli det på riktigt? Typ ingen. Så är detta ett karriärsval som måste stimuleras?

Är detta det lämpligaste valet för en jämställdhetsorganisation?

Vilket som får jag väl tacka för skrattet.

8 thoughts on “Hur kan prinsessa vara ett karriärsval?”

  1. Jag sökte men fick inte jobben
    tur det, om prinsen ändå är otrogen
    Det blir en internationell skandal
    om man har en sådan karl
    och faktiskt slänger ut den

    1. pia, ja herregud. fast om vi ska monarki vill jag ändå att det ska bli underhållande. det här är en start.

  2. HAHAHAHAHA! Hysteriskt roligt. Ja det var ju ett fint yrkesval hon gjort, och jag måste ju säga att hon kommit långt i prinsesskarriären. Hon började ju som prinsessa, blev kronprinsessa efter ett par år och kanske, om vi inte hinner avskaffa monarkin innan dess, kommer hon att stiga i graderna till drottning. Frågan är bara hur hon påverkat utvecklingen inom sitt område? Är det genom att övertala sin pappa om att få gifta sig med en ofrälse och ändå behålla sin titel?

    1. tildaf, visst är det! det är så snurrigt att de inte ens har insett det själva…

  3. Ha! Onekligen ett ogenomtankt val!

    Men….jag drog pa smilbanden fore kl 10.00, sa det ar onekligen vart min uppskattninga!

    Karriarsval? Pah, skulle vilja hora deras motivering, for den som namns ar ju inte relevant pa nagot satt…

  4. Jag kunde tänka mig att det helt enkelt finns en brist på kvinnor som både uppfyller kriterierna och är tillräckligt kända för att vara attraktiva val: Tyvärr är det så att priser som dessa ofta har ett inofficieelt kändis-kriterium.

    Härutöver kan man spekulera att Viktorias relativa ungdom och skönhet har spelat en roll: Om man strävar efter en förebild för unga kvinnor, skadar det inte att valet är någon de lättare kan identificera sig med än en högkompetent, men rynkig och grå, 60-åring. (Unga kvinnor är nu väldigt ytliga i genomsnitt.)

    1. michaeleriksson, jag tror det finns ett någorlunda gott urval, men de var ute efter den hetaste av heta och i år är ju tveklöst victoria. kanske var det ute efter ungdom, men om man kollar på tidigare vinnare har de varit just medelålders kompetenta kvinnor.

Kommentera

