Därför lever den sexistiska reklamen i Sverige.

Jag gick runt inne i Stockholm City i lördags förmiddag. Lätt bakis, lätt illamående. För att fördriva tid innan jag skulle möta upp en person gick jag och strosade i GallerianHamngatan.

Detta köpcentrum från helvetet.

Folk överallt. Folk som surplade ur snabbmatsmuggar, slafsade med glass och som gärna hade skrikande ungar lösa som jag nästan ramlade över. Jag ville dö, där och då.

Precis då fick jag se en liten scen mitt i gallerian. Med en gunga på. Runt om hängde bilder på vackra modeller i små underkläder. Plötsligt kom en modell i underkläder fram och satte sig på gungan och började att gunga.

Kanske såg jag ut som en snuskgubbe, för min mun var öppen av ren förvåning över hur jävla dum och sexistisk svensk reklam fortfarande kan vara.

Jag vände snabbt på klacken, gick ut ur köpcentret från helvetet och tog en cigg i solen.

Lustigt nog läste jag igår att Nina Åkestam hade bevittnat precis samma sak. Tydligen gjorde den gungande modellen reklam för underklädesföretaget Passionata. Som Nina skriver:

”Gallerian tycker alltså att det är en bra idé att tillfredsställa farbröder med unga perky modeller mitt under lördagsshoppingen. För ärligt talat kan jag inte se någon annan målgrupp för ett sånt event. Jag, som är Passionatas faktiska potentiella kund, kan inte tänka mig något mindre intressant än en brud på en gunga.”

Under mina två på Resumé försökte jag så gott jag kunde skapa ett korståg mot sexistisk reklam. Jag uppmanade gång på gång reklambranschen att ta sitt ansvar och faktiskt jobba mot sexism, och för kreativ reklam.

Reklambranschen har verktygen att ändra på inställningar, strukturer och invanda tankesätt genom att göra bra och kreativ reklam, och inte rida på sexismvågen.

Och även om svensk reklam är mer befriad från sexistiska inslag än många andra länder så är den sannerligen inte felfri.

Det finns ingen svensk lagstiftning kring sexistisk reklam. Det är i stället upp till branschen att sanera sig själv. I flera år var det Etiska rådet mot könsdiskriminerande reklam (ERK) som stod för det.

Sedan något år tillbaka existerar inte ERK längre. Det har blivit en del av Reklamombudsmannen vars chef är Elisabeth Trotzig.

Jag var vid ihopslagningen orolig för att det perspektiv som ERK representerar och har expertis inom skulle försvinna i den nya organisationen.

Om det har skett eller inte kan jag tyvärr inte uttala mig om, då jag inte längre bevakar reklam- och mediebranscherna på samma sätt.

En sak är dock säker: reklambranschen, och framför allt näringslivet, vill för allt i världen inte ha en lagstiftning kring sexistisk reklam. Bara här om veckan fick vår (o)jämställdhetsminister Nyamko Sabuni ett pris, Stora Annonsörspriset av Sveriges Annonsörer.

Hon fick det ”för att hon förhindrade en begränsande lagstiftning kring reklam.” Hon fick alltså ett pris för att hon inte har gjort ett skit. Intressant sätt att vinna ett pris på.

Jag vet inte om en lagstiftning kring sexistisk reklam är rätt väg att gå. Jag är högst osäker på om det ens skulle gå med tanke på våra grundlagar där reklam sorteras under yttrandefrihet.

Men under mina år på Resumé såg jag att även reklambranschen mestadels styrs av män, både i chefspositioner och bland kreatörerna. Jag hörde alldeles för få röster inom branschen som ville göra något åt ojämställdheten och den sexistiska reklamen.

Förutom ett antal duktiga kreatörer och debattörer, som bland annat Nina Åkestam, var det irriterande tyst. Jag försökte så gott jag kunde skrika sönder den tystnaden.

För den tystnaden gjorde att jag i lördags fick se en ung kvinna i underkläder gunga mitt i ett köpcentrum.

Annonser

6 thoughts on “Därför lever den sexistiska reklamen i Sverige.”

  1. Reebok är ju multinationella
    så vi får väl dras med deras trista
    sexistiska reklamsmörja
    Vad ska jag göra?
    Vilka är förväntningarna?
    Knulla iförd gympadojor?
    Ljuga framför mina ungar?
    -Varför sitter hon och gungar?
    -Hon tycker det är roligt
    -Varför tar gubbarna kort?
    -Dom tycker att hon är söt

    1. pia, haha! hon är bara söt. hon sitter i trosor och gungar i ett köpcentrum för att hon är söt.

      1. Man kan ju knappast säga
        att reklamgubbarna
        vill festa med henne sen
        framemot kvällen

  2. Har du sett den där löparskoreklamen? Stadiums tror jag att det är. Det är bara rumpor. Brudrumpor. Sen i slutet förklaras det att för en snygg rumpa ska man hitta rätt löparsko att ränna runt i. MEN SKORNA DÅ? HUR SER DOM UT?? Ja okej, tänkte Stadium då, och lät ett par blinka förbi innan reklamen tog slut. Men det viktiga var rumporna.

    1. carolinenaslund, för reebok är det tror jag. den är fruktansvärt. kolla in nina åkestams blogg där hon ställer reeboks marknadschef mot väggen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s