Varför vill slagna Rihanna ha en hårdhänt man?

Rihanna blev slagen av sin pojkvän Chris Brown. Det blev löpsedlar över hela världen. Rihanna förlorade sminkkontrakt, Chris Browns skivförsäljning ökade.

Han dömdes till ett löjligt lågt straff, och förloraren kändes som Rihanna. På alla sätt och vis.

Men lyckligtvis inte. Efter att ha tagit sin tid att bearbeta händelsen privat började Rihanna att prata om händelsen.

Hon sa sig vilja bli en förebild och vara en röst för alla slagna kvinnor som inte kan eller vågar göra sig hörda. Jag kände att det var genuint och starkt gjort av en så ung tjej vars blåslagna ansikte hade blivit en världsangelägenhet.

Men så lyssnade jag på Rihannas senaste hit Rude Boy. Jag började att lyssna mer noggrant på texten, och jag blev konfunderad över dess tematik.

Frågan jag ställer mig är om låten är en märklig hyllning till just den manliga våldskultur Rihanna själv har fallit offer för, eller om den ska ses som en anthem om en kvinna som är i kontroll över sin sexualitet och sin kropp.

Rihanna sjunger i refrängen:

”Come here rude boy boy can you get it up?
Come here rude boy boy is you big enough?
Take it, take it, baby baby
Take it, take it, love me, love me”

Här verkar hon vilja ifrågasätta själva kärnan för mannens maskulinitet, nämligen storleken på hans kuk och om den fungerar som den ska. Det är hon som ska bestämma om han uppfyller hennes krav.

Men samtidigt som hon ifrågasätter om han är ”man nog” för henne, ger hon upp allt för att han ska ”ta” henne, älska henne.

I verserna sjunger hon om att hon ska låta honom bli ”the captain”, att han ska få ”do his thing” och att hon ska ”give it to him harder” och ”turn his body out.”

I verserna är det hon som har kontrollen, även om det är att hon ”låter” honom vara kaptenen och så vidare. Hon vill ge honom kontrollen, men hon är medveten om att det är hon som har den att ge bort.

Det blir tydligare, men mer problematiskt, i textstycket innan refrängen:

”Do you like it boy?
I want, want, want what you want, want, want
Give it to me baby like boom, boom, boom
I want, want, want what you want, want, want”

Hon vill bara ha det han vill ha. Hon gör sin egen vilja oväsentlig. Hon är hans att göra vad han vill med. Och hon vill att han ger henne det som ”boom, boom, boom”.

Vaddå? Sex? Eller slag i ansiktet, på kroppen, var? Det går att tolka på många otrevliga sätt, vilket är olyckligt vad hon än egentligen syftar på.

I den sista versen sjunger hon:

”I like the way you touch me there
I like the way you pull my hair
Babe if I don’t feel it, I ain’t faking no-no”

Ok, hon gillar att bli dragen i håret, att han är hårdhänt. Men om hon inte gillar det vägrar hon att fejka. Genom hela låten är det denna dragkamp om vem som har och ges makten att vara hårdhänt, dra i håret och vara en ”rude boy.”

Låten kan ses vara en anthem om en kvinna i kontroll över sin sexualitet och att låtens ständiga bollande med makt och kontroll är en reflektion av ett hälsosamt sexliv där man turas om att vara den dominante.

Men hur jag än vrider och vänder på låten står en sak klart för mig. Att det är problematiskt med en sådan luddig hantering av ämnet hårdhändhet/våld i nära (sexuella) relationer när man som Rihanna dessutom säger vilja vara en röst för slagna kvinnor.

Det slår fel, minst sagt.

Jag vet att Rihanna med senaste skivan ville visa upp ett hårdare sound, och att det även reflekteras i texterna. Fint så, men det blir så fel. Det blir förvirrat, ofokuserat och rimmar till slut illa med hur man bäst är den förebild man säger sig vilja vara.

Jag hade gärna hört en låt där Rihanna sjöng om att ta kontrollen i sitt liv, över sin sexualitet och sin kropp. Om att inte ta någon skit. Att lyssna på sig själv, och vara medveten om sitt eget värde.

Att hon sjunger om att få ”it” som ”boom boom boom” framställer henne bara som allt annat än den starka förebild jag trodde att hon ville vara.

Vare sig det är meningen eller inte.

14 thoughts on “Varför vill slagna Rihanna ha en hårdhänt man?”

  1. jag tror att hon menar fantastisk sex helt enkelt med boom boom boom. typ att hon ska explodera i nån sorts fontänorgasm. säkert nåt ghettoslang.

    1. candy, du har säkerligen rätt. och jag tror det också. min poäng är mest att det blir dumt när alternativa tolkningar lätt kan göras. speciellt om man sitter i hennes sits.

  2. ja, och en sak till. bara för att man vill vara undergiven i sängen betyder det inte att man vill att mannen ska vara dominant i övrigt. jag pysslar med bdsm-sex och är då undergiven, men utanför sängkammaraktiviteter är ingen mer dominant än den andra och vi slåss inte. =)

    1. candy, absolut, det förstår jag också. folk har olika sexuella preferenser, och är just det: sexuella.

  3. Jag tolkar det som låten handlar om hur hon (eller låtskrivaren, för det verkar inte som hon gjort låten själv) vill ha sex, inte som ett misshandels förhållande eller våldsamt förhållande. Sen kan man ju diskutera och amatörpsykologisera varför vissa vill ha våldsamt sex och andra inte och vissa vill ha det ibland om man tycker det är intressant.

    1. pia, precis det. rough sex. hårdhänt sex. hårdhänt överhuvudtaget. för mig rimmar den sortens tematik fel med hon annars vill stå för. kanske har hon bara inte tänkt igenom allt.

  4. Känns som du övertolkar lite, det är ju en speciell genre också, det var ju inte direkt väntat att hon skulle börja skriva romantiska celine dion ballader.

    1. johan, jag vet. jag diggar diskursanalys lite för mycket ibland. min poäng är egentligen att hon säger sig vilja vara slagna kvinnors förebild, men sjunger samtidigt om att ha hårdhänt sex till en catchig melodi. med det sagt behöver hon inte sjunga om rosor och romantik. kanske skulle en ärlig låt om upplevelsen med chris brown vara intressant.

    1. johan, jag tycker fler borde analysera låttexter. speciellt till poplåtarna. iland hittar man skit man inte alls gillar, ibland något harmlöst.

  5. Haha har tänkt kommentera detta inlägg i några dagar men nu ser jag att det mesta redan blivit sagt (så går det när man har mycket att göra!). Jag gillar normalt inte Rhiannas musik men den här låten fetdiggade jag direkt! Det är en tjej i kontroll som vet vad hon vill i sängen och ”låter” honom vara den tuffa killen han vill vara för att hon tänder på det just då. Jag håller med Candy om att rollspel i sängen inte handlar om verkligheten. Tänk på alla perversa gubbar i höga maktpositioner som går igång på att bära blöja och få smisk.

  6. …men jag gillar verkligen att du analyserar låttexter och ibland övertolkar lite. Jag brukar tolka en massa själv och förundras över hur märkliga texter är och vad de egentligen förmedlar, men jag hinner inte (eller är för lat) för att skriva om det. Tusan vad produktiv du är människa, du hostar ju ur dig blogginlägg fortare än man hinner blinka!:D

    P.S Ett klockrent nästan skrattretande exempel – som du så klart också tog upp – var den där låten med Aykon där han sjunger: ”I´m trying to find the words to describe this girl without being disrespektful – she´s a sexy bitch”!

    1. misslinisen, åh tack! well jag har alltid gillat låttexter så jag lyssnar automatiskt att analysera dem. och att analysera poptexter är oftast väldigt tacksamt…

Kommentera

