Vad är sjukt med att tycka att man är vacker?

Jag såg på en dokumentär för några år sedan som handlade om människor som hade hetsätit sig till 300 kilos storlekar.

Det var en av alla dessa sensationella dokumentärer som mest går ut på att utmåla tjocka människor som fula knäppskallar.

Man berättade om hur en familj hade låtit binda en mans käkar för att hindra honom från att äta ihjäl sig. Men det hade inte stoppat honom. Han hade bara passerat maten. Till och med julmiddagen.

Han i dokumentären började att äta för att showa för människor som aldrig hade sett någon äta så mycket. Han blev bedrövad när det visade sig att han vägde 100 kilo mindre än vad han trodde.

Hans liv hade helt enkelt blivit hans vikt.

Jag såg dokumentären i samma veva som jag var som smalast. Jag kommer ihåg hur jag tänkte ”tur att det inte är jag”. Jag hade aldrig varit i närheten av de sjukligt fetas midjemått.

Förutom i mitt huvud. Där var jag alltid fetast.

Och just det är ju en del av att lida av en ätstörning. Att man hela tiden ser sig som fet hur smal man än är egentligen. Man ser inte vad resten av världen ser.

Aftonbladet skrev här om dagen om ”fatorexi” som de menar är motsatsen till anorexi. Precis som en anorektiker inte kan se hur smala de är när de ser sig själv i spegeln, så kan de med fatorexi inte se hur stora de egentligen är.

Jag vill hävda att det finns fler, och viktiga, skillnader mellan anorexi och fatorexi än vad artikeln tar upp.

Anorexi är en extrem effekt av den press vikthets, kroppsfixering och skeva skönhetsideal får oss att känna av dagligen. Fatorexi däremot är att se sig som idealet trots att man inte når upp till det.

Att lida av fatorexi innebär att man ser något vackert och attraktivt när man ser sig själv i spegeln. Att lida av anorexi eller bulimi innebär att man ser något som aldrig är vackert och attraktivt nog.

Fatorektikern Sara Bird säger:

”När jag tittade i spegeln såg jag ett attraktivt ansikte, med oklanderlig makeup och perfekt hår. Jag hade alltid välvårdade naglar, bar vackra skor och valde mina kläder noga. Men jag tittade bara i små handspeglar i stället för helkroppsspeglar och hade undvikit att väga mig under en längre tid.”

Vad är för fel med att hon hade sett någon vacker i spegeln? Varför gör det henne sjuk?

Fetma kan visa sig bli hälsofarligt. Det vet vi alla. Herregud, det får vi tryckt i ansiktet varenda jävla dag. Fetma är vårt samhälles största fiende. Vi vet.

Och självklart är det inte bra om det finns en allt för står distans mellan hur verkligheten ser ut och vad man själv tror sig se. Så även med de som har fatorexi. Så jag kan förstå och se problemet.

Men i en värld där vi aldrig får vara nöjda med oss själva har jag ändå svårt att se det sjuka med att se något vackert hos sig själv.

16 thoughts on “Vad är sjukt med att tycka att man är vacker?”

  1. Jag reagerade också på just den där delen av artikeln. Kan man inte sminka sig bra, ha fixat hår och fina kläder om man är tjock? Var ligger omöjligheten i det? Nej, är man tjock måste man ha ångest varje gång man ser sig i spegeln.
    Jag är dock fascinerad över hur man kan gå upp till 100 kg utan att märka det. Fast det beror kanske på hur ofta man väger sig. Det är ganska svårt att uppskatta vikt utan våg.

    1. veronika, håller med. det är lätt att inte märka viktuppgång utan helkroppsspeglar och våg. dock brukar det märkas i kläderna som stramar åt, men då kan man skylla på att de krympte i tvätten!

  2. Det är inget fel alls med att tycka att man är vacker. Dessutom gällde det ju hennes ansikte, så jag förstår inte riktigt vad Aftonbladet menar. Att man inte får tycka att man är vacker om man är tjock? Skönheten sitter inte bara i vikten!

    Problemet som jag ser det är de negativa fysiska konsekvenser som en övervikt på så där 100, 200 kilo kan innebära. Lika lite som det bör eftersträvas att svälta sig till sjuklig undervikt, lika lite bör det väl eftersträvas att hetsäta sig till sjuklig övervikt? Inget av alternativen är ju bra i längden.

    Om man sedan tycker att man är vacker däremot är det bara att gratulera, då har man insett att skönhet inte bara handlar om vikt och det är fint. Där tror jag att tjockisar har lättare att finna sig vackra än vad anorektiker har, även om samhället säger att man ska vara smal. För anorexi är en sådan sjukdom där man aldrig känner sig tillräcklig. (Därmed inte sagt att överviktiga aldrig känner sig otillräckliga, bara att det är på olika nivå.)

    1. Jag håller med, jag tror t.o.m. att det är bra att tycka att man är vacker för då mår man antagligen bättre. Själv hävdar jag att ifall jag tyckt att jag var vacker med fin kropp när jag var smal hade jag aldrig blivit tjock, för då hade jag tyckt att min kropp var värd att tas om hand om. Det är ju skillnad på att vara tjock, inse att man borde gå ner i vikt, men tycka att man är fin ändå och på att vara tjock och hylla sitt fett som nått som bara är positivt.

      1. tildaf, ja precis! det är alltid bra att tycka man är vacker! det stärker en i sig själv och sin kropp vilket leder till att man tar bättre hand om den.

    2. candy, övervikt kan vara hälsofarligt, och att inte inse att man närmar sig en farlig vikt är inte bra. men själva grundtanken att man tycker om det man ser i spegeln är ju bara vackert, och inte sjukt.

  3. + att man brukar tala om att megarexi är motsatsen till anorexi och jag tycker att det är en bättre jämförelse än fatorexi. Aftonbladet kunde ha skrivit om det istället så hade jag kunnat betrakta dem som mer seriösa. Megarexi drabbar oftast män, men även en del kvinnor, och innebär att man är besatt av att gå upp i vikt och/eller bygga muskler, för att man anser sig vara för smal. Man har extremt dålig självkänsla och en förvrängd bild av sig själv, och tar ofta till destruktiva metoder för att uppnå sin drömvikt. Man känner sig otillräcklig precis som anorektikern. Bara det att det går åt andra hållet.

    1. candy, vet inte om jag skulle kalla megarexi en motsats heller då anorexi mer har betoning på mat och megarexi på träning. skit samma. precis som ortorexi (fan vad mycket -rexi det ska finnas) är det stort fokus på träning, men där ortorexi mer handlar om att bli den ”perfekta hälsosamma människan”. det finns många variationer som alla grundar sig i en skev syn på sig själv och sin kropp vilket leder till extrema beteenden.

      1. Fast megarexi har ju betoning på mat också. Fast åt det motsatta hållet, dvs. att man räknar kalorier för att kunna öka i vikt. man är livrädd för att ligga på ett underskott och därmed inte kunna bygga muskler och/eller lägga på sig fett.

      2. candy, det har du rätt i. menade mest att megarexi har mer betoning på träning, det är målet, att kunna bygga muskler. medan anorexi mest bara handlar om själva maten, även om det finns många som tränar intensivt som ett komplement. egentligen är alla olika grader i helvetet, tyvärr…

  4. Jag tänkte också till angående den där artikeln. Man kan ju inte kalla det ”fatorexi” när man mer eller mindre medvetet bara kollat sig i små speglar och undvikit helkroppsspeglar och vågen. Det är ju inte som att hon stått naken framför en stor spegel och misstagit valkarna för revben, då hade man kunnat snacka om en sjuklig självbild. Jag har svårt att tro att någon överviktig person skulle kunna lida av ”fatorexi” utan att hallucinera. Att fokusera på det som är fint i sitt utseende är dock knappast en störning!
    Själv har jag en spännande störning i min självbild. Jag har alltid känt mig fet och äcklig när jag tittat mig i spegeln, känslan är exakt samma nu som den var när jag vägde hälften så mycket. Skillnaden är bara att nu är jag fet på riktigt. Korkade f.d. vänner till mig trodde såklart när jag berättade detta för dem att jag menade att jag såg en liten 14åring när jag tittar mig i spegeln, då hade man ju kunnat snacka om fatorexi!

    1. tildaf, bra iakttagelse. nä det känns inte som en störning som anorexi är det. men ett symptom på en skev självbild. och kag kan känna igen mig i din störning, har i mycket haft samma resa…

  5. Jag har sagt det förut och säger det igen: Jag har svårt att se någon epidemi av folk som mår för bra och är för nöjda med sig själva.

    Och det känns dessutom som mer sannolikt att folk snarare kommer läsa artikeln och tro att de är ännu fetare än de redan tror…

    1. julia, och det är i linje med vad många säger att feta människor inte vet hur de ser ut, att de är in denial. min favvo gabourey sidibe fick ju verkligen utså den skiten.

  6. När människan uppstod som art så fanns det inte obegränsad tillgång på mat. Perioder med tillräcklig tillgång på föda följdes av perioder med sämre tillgång på mat. När det fanns mat var det bra om man kunde äta upp sig och lägga på sig inför kommande svältperiod. Våra kroppar fungerar på samma sätt som stenåldersmänniskans. Stenåldersmänniskan hade inte konstant tillgång på mer mat än vad den kan äta. Det har vi. Kroppen fungerar fortfarande på stenåldersnivå, ät mat medan det finns. Industritillverkad mat fanns inte, inte heller raffinerat socker och diverse olika fetter. Det fett som fanns var animaliskt eller möjligen från någon oliv eller något frö.

    En del matvaror triggar sug och skapar sug efter mer. Vem har inte känt sig sugen trots att man nyss har ätit sig proppmätt på något snabbmatställe? Enda sättet att bli av med suget är att äta mer.

    Vad som händer i huvudet på dem som drabbats av någon form av -rexi, vet jag inte, inte heller vad som är en fysisk reaktion och vad som är mentalt.

    Många människor förtränger vad de ser i spegeln. Ser man någon som väger för mycket när man ser sin spegelbild så måste man ta tag i sig själv och det är inte säkert man är motiverad att göra det.

    1. pia, oj vad du kan! det är sug, begär, tvångstankar, illusioner, allt sammanblandat. och en störning kan uppstå.

Kommentera

