Tänk att Dolly kan vara storbröstad OCH smart!

Jag avgudar Dolly Parton. Jag har en bild på henne i plånboken, som någon en gång trodde var min mamma. Kanske är Dolly som min musikaliska plastmorsa.

Hon är så jävla grym. För att hon har sagt att om hon hade fötts med en kuk, så skulle hon ha blivit en dragqueen. Och för att hon köpte sitt första par tuttar för royaltypengarna från Jolene.

Egentligen är hon ju det skeva kvinnliga skönhetsidealet personifierat. Smal med stora tuttar. Fast med ett undantag, hon ser ju opererad ut. En kvinna ska se naturligt piffad ut, även som överopererad.

Fast det skiter Dolly i.

Hon fick en gång en förfrågan om att vara med i en amerikansk kvinnotidning i ett nummer där kända kvinnor skulle fotas som ”naturliga” skönheter med minimalt smink. Det var inget för Dolly.

”Ms. Parton wanted me to let you know that she is definitely not a natural beauty and would not want to be photographed as one.”

Så jävla klockrent!

Nästan varje gång jag har skrivit något om Dolly har jag tvångsmässigt poängterat att hon är en smart affärskvinna och en sjukt bra låtskrivare. Jag har känt att jag måste poängtera de sakerna bara för att Dolly är blond och plastikopererad.

Jag har gått i den fälla vi som samhälle har skapat. Att blonda och plastikopererade kvinnor inte kan vara intelligenta, kunniga och drivna.

”Jo, Dolly har gigantiska bröst, MEN hon är smart!”

Vad är det som säger att Dolly inte skulle kunna vara smart? Jo, vi har skapat bilden av bimbon med sitt blonda hår och fejktuttar. I huvudet på dessa stereotyper finns inget annat än kanske Veckorevyns senaste bantningstips.

Den stereotypen har jag hjälpt till att upprätthålla genom att betona att Dolly är storbröstad MEN smart. Men inte en gång till. You live, you learn.

Ärligt talat tror jag inte Dolly bryr sig ett skit om vad andra tycker. Hon vilar nog bara händerna på matbordet (som hon brukar kalla sina tuttar) innan hon skriver ytterligare en lysande låt om God and Country.

11 thoughts on “Tänk att Dolly kan vara storbröstad OCH smart!”

  1. Dollys stora bröst är så gamla
    att man nästan kan tro de är äkta
    att bröstförstorningar inte var uppfunna
    om hon gillar att sminka sig
    så är det ingen större grej
    och i vilket fall som helst
    så sjunger hon innerligt
    och det hon gör känns ärligt

    Jag är fortfarande jag, även om wordpress möjligen antyder något annat. Har bestämt mig för att göra en egen ”finblogg” och inte bara snylta på andra. Den som till äventyrs hittar dit kan läsa om Marcus Birros första maj firande bl a. Jag har dock inte satt någon varningstext med varning för stötande innehåll på den. Det borde jag kanske göra 🙂 Pia

  2. Dolly är väl en av få artister som både stockheteronormativa raggare och ultrareaktionära red necks från bergsbyarna i Appalacherna och Fox News har gemensamt med fjollbögar i Stockholm, och det är ganska vackert så.

  3. Hon har väl sagt nåt om att det är dyrt att se så billig ut som hon gör. Skön självironi!

    Har velat hitta lite av det där i ”Kissie” men inte kan inte riktigt avgöra varför jag inte gör det. Du som brukar vara klarsynt kanske kan förklara vad skillnaden är…

    1. anna, dolly har en fantastisk självinsikt och humor!

      grejen med kissie är ju att hon är så ung. hon har inte hunnit få den klokhet, självinsikt och humor som dolly har. förhoppningsvis får kissie det med åldern. tyvärr tror att jag hon har dåliga förutsättningar då hennes popularitet, som jag förstår det, beror på bilden av en carefree partyglad brud besatt av sitt utseende. dolly har inte gjort karriär endast på grund av sitt utseende, och hon har använt sitt utseende för att skapa artisten dolly. kissie däremot har ingen annan karriär än att vara ”sig själv”. tror det blir en tuff uppgift att utvecklas från det.

      1. Jag har inte kunnat sätta fingret på det, men det var en bra analys, tack!

Kommentera

