Att prata sexism genom Madonnas musik.

Jag är inte särskilt förtjust i Glee. För stereotypa karaktärer och bleka skådespelare tar bort all udd som skulle kunna finnas i serien.

Lysande Jane Lynch är egentligen den enda anledningen till att följa serien.

I veckan sändes ett hypat avsnitt med bara Madonna-låtar. Jag som älskar Madonna såg fram emot det, och när jag såg avsnittet blev jag faktiskt mäkta imponerad.

Det var inte musiknumren i sig som imponerade mest, utan hur de hade låtit Madonnas budskap om att vara stark i sig själv och sin sexualitet genomsyra handlingen i avsnittet.

Man använde Madonna och hennes plats som kvinnlig förebild inom populärkulturen för att prata om vardagliga sexistiska situationer som högstadieungar, och vi andra också för den delen, tvingas handskas med.

Genom Madonnas musik lärde tjejerna sig att hantera killproblem, sex och makt i förhållanden.

Grabbarna ville inte uppträda med Madonnasånger bara för att hon är en brud. Det fick Mr Schuester (min största hatkaraktär i showen för övrigt) att försöka få dem att se budskapet bakom Madonnas musik om att älska sig själv och andra.

Det fick grabbarna göra genom att sjunga Madonnas feministiska poppärla What it Feels Like for a Girl. En ganska enkel fråga som unga grabbar kanske borde ställa sig lite oftare.

Som ordbytet mellan grabbarna Puck och Finn.

Puck: ”I am not down with this.  I like being a dude.”

Finn: ”That’s because it’s easy to be a dude.”

Avsnittet satte tittarrekord för serien så nu planeras en Madonna-uppföljare i nästa säsong.

Då kommer jag att titta igen.

4 thoughts on “Att prata sexism genom Madonnas musik.”

    1. hannah, haha! jag gillar inte han som spelar honom. han gör honom bara så olidligt tråkig. det finns noll personlighet. just därför älskar jag varenda gång sue sylvester mobbar honom. jag ser precis det hon ser!

  1. Madonna är fantastisk! Musiken tjänar lika bra att dansa till som att ha som grund till politiska diskussioner. Exempel: bara nyligen fattade jag hur genialisk American life är.

Kommentera

