Vikten av att aldrig banta framför sitt barn.

Ett viktigt steg för mig när jag försökte bli kvitt min bulimi var att ändra min syn på mat. Att äta utan ångest, och utan skam. Att bara äta som en vanlig jävla människa.

Det har funkat ganska bra. Men det känns fortfarande obekvämt. Jag kan hata mat vissa dagar. Men jag försöker tänka bort de tankarna, och bara äta. Men det känns sannerligen fejkat.

Men nödvändigt.

Peggy Orenstein skriver om det. Om att hon för sin dotters skull försöker att glömma allt vad kalorier, fett och socker heter.

”At dinner I pointedly enjoy what I eat, whether it’s steamed broccoli or pecan pie. I don’t fetishize food or indulge in foodieism. I exercise because it feels good, and I never, ever talk about weight. Honestly? It feels entirely unnatural, this studied unconcern, and it forces me to be more vigilant than ever about what goes in and what comes out of my mouth. Maybe my daughter senses that, but this conscious antidiet is the best I can do.”

Bland det värsta man kan göra som förälder är att banta, noja över sin vikt och påpeka hur tjock man är framför sitt barn. Det sätter sig direkt i barnets skalle.

De tänker: om min pappa inte kan vara nöjd med sig själv och hur han ser ut, hur ska då jag kunna vara det?

Precis som Peggy Orenstein skriver är mat aldrig bara mat. Mat är kärlek. Mat är tröst. Mat är politik. Mat är religion.

”And if that’s not enough to heap on your dinner plate each night, food is also, especially for mothers, the instant-read measure of our parenting. We are not only what we eat, we are what we feed our children.”

Hon skriver om hur svårt det är att uppmuntra hälsosamma vanor hos sitt barn samtidigt som man inte vill pränta in skönhetsideal. Föräldrar måste i dessa dagar oroa sig både för fetma och anorexi.

För undersökningar visar att fetman ökar hos unga, men också att allt fler tycker att de är fula och bara vill banta ner sig i vikt. Och det kryper ner i åldrarna.

Det är en svår uppgift att tackla det som förälder.

Men oavsett hur mycket man vet att omvärlden ändå kommer att påverka ens barn negativt. Gossip Girl, Barbies, dagis, skola, popstjärnorna och modellerna. Oavsett allt det kan man som förälder se till att man inte är en del av den listan.

Att man istället gör kilon och bantning och kroppsnojande ett big no no i ens eget hem.

Kanske hjälper det inte hela vägen, men förhoppningsvis en bit så att ens barn växer upp med en sund syn på sig själv, sin kropp och vad det stoppar i den.

10 thoughts on “Vikten av att aldrig banta framför sitt barn.”

  1. Åh så sant – och så svårt när man själv är så påverkad av kroppsnojan. Har väldigt nyligen bestämt mig för att sluta med all bantning (poängräknande i mitt fall), delvis för att jag märkte hur barnen faktiskt la märke till hur jag nojade över maten. Och det känns så kluvet! För jag är fortfarande lika rädd för att bli tjock. Hemskt att det ska vara så svårt att acceptera sig själv så som man är.

    1. lotta, bra att du slutar banta! bantning är aldrig ett bra sätt att gå ner i vikt. aldrig. jag förstår verkligen rädslan för att bli tjock, tro mig, men att tänka mer på dina barn är nog bara nyttig. då blir kroppen och tankarna om den inte lika viktiga.

  2. Hemma hos mig har vi alltid ätit nyttigt och bra och haft en rik matkultur, och det har alltid varit helt naturligt. Vi har aldrig direkt pratat om nyttigt/onyttig mat och sådär. För det har varit självklart att den mat vi äter här hemma är bra mat, och sådan man ska äta.
    Och jag tror det är bästa sättet att göra det på. Att man gör det till något helt självklart att äta fullkornspasta, i stort sett aldrig äta hämtmat eller halvfabrikat (mina småsyskon blev helt häpna över att det fanns halvfabrikats potatisgratäng och äpplepaj) och så vidare. För då är det inget man grubblar på. Det bara är.

  3. Det dom inte lär sig hemma
    det lär dom sig av andra
    varenda människa är expert
    på mat och kost och fett
    och framför sin åsikt
    vitt och brett och högt
    fast dom knappt
    vet vad som är sant
    eller bara påstått
    på nätet, i Aftonbladet
    Det bästa man kan göra
    som mamma eller pappa
    är att försöka servera
    vettig mat och inte noja
    Har man det vettigt hemma
    så får ungen självkänsla
    (förhoppningsvis, får jag väl tillägga)
    men det är inte lätt
    Ungen bara blir mätt
    på riktigt av fredagsmyset
    som är riktigt sött och fett
    Sen sitter familjen med ångest
    över frosseriet och skräpmatsbehovet
    (att jag ogillar industritillverkad mat,
    är säkert ingen hemlighet,
    däremot är jag mera diskret
    när det gäller sockermissbruket)

    1. pia, jag växte upp med att man åt det som såldes till extrapris. mycket svenssonmat. fiskpinnar, köttbullar, carbonara. på helgen köttbitar. jag gillade inte mat då. sedan började jag hetsäta, sedan spy upp mat. i samma veva blev jag vegetarian och har varit sedan dess. min relation till mat är sannerligen, eh, speciell. om jag hade växt upp med en bättre matkultur kanske det hade haft en påverkan.

      1. Blev du vegetarian och bulimiker samtidigt eller blev du vegetarian för att få bukt med bulimin?

        En del matvaror ger snabb tillfredsställelse, t ex chips, läsk, godis, Donken eller färdigmat för mikron, men också sug efter mer. Andra ger ingen större tillfredställelse t ex snabbmakaroner och fiskpinnar. Äter man mat som är lagad från grunden så mår kroppen bättre.

      2. pia, jag hade varit bulimiker något år innan jag blev vegetarian. och bra mat är alltid bättre, ja.

  4. Du har helt rätt. Ätstörningar beror nog till stor del på hur ens familj beter sig. Därför blev jag helt bestört när jag kom hem till pojkvännens mor häromdagen och såg att hon hade papper om att gå ner i vikt på kylskåpet. Känns INTE okej med tanke på att deras yngsta son är 13 år.

    1. candy, usch tråkigt exempel. men jag tror att de allra flesta inte är medvetna hur deras eget nojande över vikten påverkar andra.

Kommentera

