Den svenska journalistiken om bögarna suger.

Ni som läser den här bloggen regelbundet vet hur nördig jag är när det kommer till hur hbt-personer porträtteras inom media och populärkultur.

För jag vet vilken betydelse det har vilket utrymme minoriteter som hbt-människor får och hur det utrymmet används. Hur lätt det är att stereotypa, och ibland även homofoba, bilder reproduceras.

Och hur det påverkar yngre generationer som inte känner igen sig i någon på tv eller i tidningen. Hur osynlig och ensam man kan känna sig av det.

Just därför är amerikanska AfterElton.com en av mina favoritsajter. Den följer och analyserar hur bi- och homosexuella män porträtteras inom populärkulturen. De gör det med både humor och allvar.

De har en motsvarighet i AfterEllen.com som gör detsamma om bi- och homosexuella kvinnor.

Jag fullständigt älskar AfterElton.com, för att den är en begåvad och konstant röst i medieflödet. De gör allt från att sammanfatta alla avsnitt av tv-serier med hbt-karaktärer till att kritisera konservativa politiker som säger puckade saker och utse de bästa hbt-filmerna varje år.

De behövs.

Tyvärr finns det ingen svensk motsvarighet. Självklart har det att göra med att vårt land är litet och därmed även marknaden, men jag tror tyvärr att det finns andra orsaker också.

Kunskapen och intresset är lågt.

I Sverige har vi i huvudsak två kommersiella svenska hbt-sajter. Det finns Hanky, en sajt om kändisar, glamour och uteliv. Yta och utseende för den stereotypa bögen, och ingenting för mig.

Den största och mest inflytelserika är dock QX som kommer ut en gång i månaden i pappersform, men även håller till på nätet där de har sin stora kontaktsajt Qruiser.

Jag har så svårt för QX.

Den saknar allt det som gör AfterElton.com så bra. Den vägrar att analysera och kritisera. Den saknar för det mesta all form av intellektuell journalistik.

Deras version av journalistik är att fråga alla sina intervjuoffer om deras sexuella erfarenheter med någon av samma kön. De kör en intervjuserie med bögporrskådisar vars främsta poäng verkar vara att få dem att säga att svenska killar är heta.

Det är irriterande substanslöst.

För även om de försöker att lyfta fram samhällsfrågor på sin sajt emellanåt så skyfflas de alltid undan till förmån för meningslösa intervjuer och mingelbilder från bögklubbar. Det visar tidningens prioriteringar.

Dessutom manifesteras hierarkin inom hbt-världen på QX:s sidor där bögarna får ta betydligt mer utrymme än lesbiska. Och där transsexuella knappt syns förutom på någon enstaka vimmelbild.

Självklart får QX skriva vad och hur de vill och de får rikta sig till vilka de vill. Tillräckligt med människor verkar ju gilla tidningen då den har funnits i ett tiotal år.

Men jag gillar den inte.

För varje gång jag läser den påminns jag om hur mycket jag saknar en svensk motsvarighet till AfterElton.com.

En hbt-sajt som har en större målsättning än att fråga om kändisars sexliv.

25 thoughts on “Den svenska journalistiken om bögarna suger.”

  1. Läste QX för första gången för ett tag sedan, och jag tyckte den var smått scary (typ ytlig och porrig) men antog att det berodde på att jag inte var tillräckligt openminded. Så det är ju lite skönt – om än tråkigt – att höra att det finns fler som inte tycker att den är så bra som den skulle kunna vara.

  2. Man kan ju alltid skapa en svensk variant av sidan. Varför inte en queerpolitisk och radikal tidning? Precis som du skriver så behövs det verkligen.

    1. valin, åh det skulle vara en dröm. men det krävs tid, flera personer och pengar. men en dag kanske!

    1. anders, ja verkligen. det är pinsamt hur qx så tydligt visar den verkliga hierarkin inom hbt-världen.

  3. QX bidrar bara till att odla stereotypen och myten om bögen med enbart kuk och rövfitta i pallet.

      1. Nä, känner du det så. :(. Om du vill kan du byta ut ordet bög mot människa och ordet tjejer mot vanliga eller vanligt folk, även om det inte rimmar och gå med i stureplanscentern. 🙂

        Seriöst. Vad vill du ha? En sajt? Ett diskussionsforum? En papperstidning? Räcker det inte med att blogga via ”Dagens Arena” (högstatus om du frågar mig). Kompetens har du säkert, du kan både skriva och tänka och göra det snabbt. Värre är det med finansieringen. Sådant du gillar att skriva om lockar kanske inte annonsörer i någon större omfattning?

      2. pia, haha!

        jag gillar formen afterelton.com har. lite bloggupplägg fast i flera spalter och fler ingångar. och man ska kunna kommentera både under artiklarna och i ett forum. inget papper. finns ingen framtid i det alls tyvärr. jag diggar dagens arena lika mycket som du, men det här skulle vara en annan grej. problemet är två: dels att hitta andra smarta och lika nördigt intresserade skribenter som jag är och dels, som du påpekar, hitta pengarna. och jag tror att det enda som är någorlunda säljande är just vad qx och hanky gör på området.

  4. Bra skrivet.
    Jag är så trött på bilden av den ytliga och översexualliserade bögen.
    Det är motsatsen till vad jag är.
    Tack för en bra blogg!

  5. http://hbt.ifokus.se/

    Ifokus är ett nätverk av intressesajter, som i mitt tycke håller hög nivå. På ifokus finns uppläggningen med diskussionstrådar och artiklar i samma forum. Jag är inte aktiv på HBT ifokus, men vid en snabb titt på sidan så kände jag igen åtminstone två förnuftiga användare från andra ifokussammanhang. Ifokus kanske inte är det du är på jakt efter i och med att ifokus bygger på ideellt arbete.

    Du har en gôrbra blogg, den är ytterst läsvärd och jag hoppas att du når ut med ditt budskap och får läsare, antingen via länkningen från Dagens Arena eller på annat sätt. Man blir inte rik på att blogga, om man har något att säga och annat än plastikoperationer att komma med. Bloggar betalar inga hyror, men man har en demokratisk plattform där man kan framföra sina åsikter, skriva sin dagbok offentligt eller hålla reda på sina virkbeskrivningar. Att hitta lika skickliga skribenter som dig är förmodligen inte helt lätt, men nöjer du dig med någon som skriver dagsvers så hänger jag på. 🙂 Lovar att starta en egen blogg snart. Kom gärna med namnförslag och lova att länka till den från din sida.

    1. pia, kände inte till ifokus. ska utforska det mer!

      åh, du får mig då alltid att rodna av tacksamhet! ja häng på mig! jag har inte fattat varför du inte bloggar, så ja starta en blogg! ska klura på ett namnförslag…

  6. Det låter litegrann som ett av mina mål med min blogg – fast när det gäller transpersoner då, och väldigt nätbaserat och väldigt lite tv och kändisar, utan mer bevakning av nyhetsflödet.

    Jag har länge haft en dröm om att starta upp ett alternativ till QX, men det har aldrig blivit av. Mycket pga. tidsbrist, pengabrist och teknisk inkompetens.

    1. immanuel brändemo, det krävs så mycket fölr att kunna starta ett genomarbetat alternativ. det värsta är att jag har så svårt att se hur man skulle kunna leva på att göra en sådan sajt. tror det bästa vore om en redan etablerad medieaktör vågade bereda utrymme och pengar för det.

Kommentera

