Att inse att man har ett värde tar sin tid.

Jag växte upp genom Alanis Morissettes låttexter. Jag ville sjunga ut mitt hjärta precis som hon gjorde. Jag ville lära mig tre gitarrackord och allt om den stora kärleken.

Det slutade med ett ackord och några halvdana kärlekar.

Hur kommer det sig att ungdomens drömmar förblir just det?

Precis som Alanis Morissettes video till Thank U är livet ibland en motorväg. Jävligt grå och enkelriktad. Det är lätt hänt att man vänjer sig vid det.

Vid en plats, en smärta eller en människa.

Jag trodde att min mammas död skulle döda mig, men jag vande mig. Jag trodde att min pojkväns knytnävar mot mitt ansikte skulle döda mig, men jag vande mig. Jag trodde att ensamheten skulle döda mig, men jag vande mig.

Det finns absolut inget man inte kan vänja sig vid.

Jag mådde dåligt så länge för att jag inte förstod att jag kunde svänga höger när det stod vänster, eller att jag kunde gå ur bilen och möta upp det okända.

Men det är väl det, att det okända ibland är hundra gånger värre än det man befinner sig i. För hur blodigt och jobbigt det än är så är det åtminstone familjärt.

Att inse att man har ett värde tar sin tid. Att inse att man förtjänar mer än sårskorpor.

Jag själv gick till slut ut ur bilen och det krävdes en jävligt lång promenad innan jag kunde kasta bort alla tankar om att hellre en smärta jag känner till än en jag inte.

Till slut kom jag någonstans jag kunde kalla hem, och där är jag nu.

Livet är fortfarande en motorväg, men den har nu en riktning jag själv har bestämt. Det är jag som mödosamt har lagt den jävla asfalten på plats. Varenda del av den.

Det är inte målet jag vill åt, det är vetskapen att jag är på väg.

Jag ser på den fina gitarr som står lutad mot min vägg, jag sätter på Alanis Morissettes fina Thank U och tar ton. Det låter verkligen förjävligt, men det låter i alla fall. Det är det enda som någonsin behöver räknas.

Och jag gör just det, räknas.

11 thoughts on “Att inse att man har ett värde tar sin tid.”

  1. Hej Linus! Jag hittade hit via Linnas blogg och måste bara säga att du är fantastisk. Har legat hemma bakfylledeppig och pms:ig idag plöjt din blogg i timmar. Du skriver så intressant, ärligt och tankeväckande att alla de flesta andra bloggar känns som ett slöseri med tid. Sen så tycker jag du är snygg också! Jag håller tummarna för att det går bra för dig, på alla sätt.

  2. Det är helt otroligt. Jag älskar varenda inlägg du skriver. Var och varannat sparas bland sparade inlägg. Varje gång känner jag att du sätter ord på det jag har känt och kan bara svara just precis, just precis så är det. Du är så begåvad. Jag vill hylla dig jämt =) Tack för dina kloka ord. De uppskattas. Varje dag, varje gång.
    Kram Julia

    Ps. Ha en finfin måndag!

Kommentera

