Det är dags att skratta åt bögarna!

Ikväll börjar TV4 visa den amerikanska komediserien Modern Family. Om ni gillar att skratta borde ni se den. Det är en av de bästa komediserierna på väldigt länge.

Den är också revolutionerande då den på bästa sändningstid visar det första fiktiva bögparet i ledande roller som tar hand om ett barn. Cameron och Mitchell är sannerligen ett välkommet inslag i den hbt-fattiga tv-världen.

Modern Family följer tre familjer i en och samma familj. Patriarken Jay Pritchard är omgift med den 30 år yngre Gloria, en hetlevrad colombianska med en son från ett tidigare äktenskap.

Jays dotter Claire har tre barn med Phil, en självutnämnd ”cool dad” som visar det genom att lära sig alla danser från High School Musical. Claires bror är Mitchell som precis har adopterat en vietnamesisk baby tillsammans med sin partner Cameron.

Modern Family driver med familjelivet, men hyllar det lika mycket. Och den omfamnar olikheter genom att skämta om dem på precis rätt sätt. Med lika smarta manus avsnitt efter avsnitt och utmärkta skådespelare har den under sin första säsong vuxit till min favoritkomedi.

Framför allt älskar jag Cameron och Mitchell och vad de bidrar med till populärkulturen.

Karaktärerna omfamnar lika mycket som de går emot stereotypa bilder av bögar. De tillåts vara precis lika vanliga som de andra paren utan att man för den skull slätar över de problem som kan uppstå om man är bög och förälder.

Cameron är en dramaqueen (vilket ni kommer att se redan i första avsnittet) som gillar att fota sin dotter utklädd till Madonna och Diana Ross. Mitchell däremot är stiff, nojig och neurotisk som ”babyproofar” allt och alla.

Tillsammans är de fantastiska.

De tjafsar ständigt med varandra och kan inte låta bli att peka ut varandras små fel och brister. Samtidigt finns det en stor kärlek och ömhet dem emellan som bara kan finnas hos ett par som inte kan leva utan varandra.

Så mitt tips är att kolla in dem klockan 21.30 ikväll på TV4.

9 thoughts on “Det är dags att skratta åt bögarna!”

  1. Åh, jag har också börjat kolla på den här serien! Vad glad jag blir att du inte dissar den totalt! 🙂 Det finns trots allt vissa saker i den som är lite störande enligt mig. Men jag älskar också bögparet. Jag hade nästan föredragit en serie med bara deras lilla familj eftersom de är så underbara.

    Jag kan störa mig lite på att Phil ska vara som den stereotype mannen ofta är i amerikanska filmer och serier; så fort det kommer en yngre tjej med stora bröst blir han helt till sig och kan inte riktigt bete sig som han borde. Hade jag varit en heterosexuell man så hade jag blivit förbannad över den här bilden av heteromän som hela tiden reproduceras. Som om de är små hormonstinna 15-åringar. Är det bara jag som stör mig på detta?

    1. hannah, jag kan ibland störa mig på vissa stereotypa skildringar, av t ex gloria. men otast tycker jag att manuset är så smart att man driver med fördomarna. och jag förstår vad du menar med phil. men jag gillar att han har varit cheerleader och hållit på med breakdance. och jag tycker att ty burell spelar honom så roligt, så det går liksom över. tyvärr bygger ju de flesta komediserierna på stereotyper. så även här. men man gör det smartare och vassare än många andra.

      1. Ja, jo, jag tycker också att den är tillräckligt bra för att kolla på. Jag gillar den riktigt mycket ändå. Dog lite när jag såg lejonkungengrejen! 🙂

      2. hannah, haha! jag älskar lejonkungengrejen, och att mitchell hatar det!

  2. Förresten har jag sett två män med barn tidigare i en serie, nämligen Reaper. De hade inte huvudrollen, men var allt med i en del avsnitt.

    1. hannah, åh det vet jag. men det här är första gången en series huvudroller bland annat innehas av ett bögpar med ett barn. paret i the reaper var mer gästskådisar. men tack för att du påminde mig om the reaper, länge sen jag såg!

Kommentera

