När en popstjärna visar sin oretuscherade sida.

Britney Spears krävde inför sin senaste kampanj för klädmärket Candies att de även skulle publicera de oretuscherade bilderna av henne från reklamkampanjen.

På de oretuscherade bilderna ser Britney Spears lite mer ut som en vanlig tvåbarnsmorsa med celluliter, större rumpa och torra fötter.

Med hjälp av retuschering har man trollat bort all fel och gjort henne smalare och slätare.

Retuschering är viktig fråga att diskutera. Vissa vill att reklambilder som har retuscherats ska komma med varningstexter. Jag har ställt mig positiv till det då jag efterlyser radikala åtgärder.

Fast jag har undrat hur det skulle fungera i praktiken då i princip all reklam är retuscherad, även om det handlar om en tvättmedelsförpackning.

Vilken nytta gör det att se en varningstext för retuschering på varenda reklambild?

Nja.

Inspirerad av Britney Spears tilltag undrar jag om en bra lösning skulle kunna vara att varje företag är tvunget att kunna visa upp de oretuscherade bilderna och visa vad de har retuscherat.

Vi konsumenter ska kunna kräva att få se före- och efterbilder. Precis som bilderna ovan. Det skulle visa svart på vitt hur verkligheten ser ut, och hur idealen ser ut.

Och inget företag eller reklamande kändis skulle kunna ljuga och mörka.

Jag är inte emot retuschering i sig. Det är inget fel att vilja se ut som sitt snyggaste jag. Men att skapa något som inte ser ut som en själv är en helt annan sak.

Jag återkommer ständigt till min polare Åsas regler kring retuschering som hon själv använder som fotograf. Grundprincipen är att ta bort sådant som:

1) inte hade funnits där några dagar senare 2) inte hade funnits där om personen hade  vetat att det skulle synas på bilden eller 3) som är fotografens fel.

Jag tycker att det är bra och coolt att Britney Spears vill visa hur hon egentligen ser ut, och vad som är borttrollat. Hon tar sitt ansvar som förebild.

Även om det hade varit bättre om hon hade skitit i att tillåta dem retuschera henne smalare så ser jag ändå det här som ett steg framåt.

Hoppas fler hakar på.

15 thoughts on “När en popstjärna visar sin oretuscherade sida.”

  1. Interessant att se skillnaden.
    Riktigt bra också för att ge perspektiv.

    Jag förstår att reklam ska sälja en produkt och att faktum är att ”snygga” folk säljer mer, men vilken bra ide att låta folk kunna få tillgång till oretusherade bilder också så att man får se verkligheten.

    1. shanghaisigrid, jag vill bara ha ett system där det poängteras att det som visas inte är sanningen.

  2. Vanlig tvåbarnsmorsa … njäe, inte riktigt. 😉

    Blåmärken, torra hälar och celluliter är precis sånt som retuschering är lämpligt för. Resten är ju bara löjlo. Hon ser fantastisk ut även i oretuscherat tillstånd!

    1. malinka, nja, haha! menade det mer att hon såg MER ut som en vanlig småbarnsmorsa som oretuscherad… det är de smalare låren och midjan som är problemet ja.

  3. Vad gôtt att se en popstjärna
    som ser ut som en riktig kvinna
    med celluiter och riktiga lår
    märken på vaden och fnasiga fötter
    Nu blir det lättare att möta verkligheten
    så som den ser ut i spegeln
    Sätt en varningstext på Photoshop
    ”Det här är ingen riktig kropp,
    vi har bara fixat till nåt
    säljbart, slätt och attraktivt”

    1. pia, ja. alla popstjärnor är vanliga människor med ett helt team anställda för att få dem att se bra ut. tänk om man hade det!

      1. Tänk om man kunde ha en sådan stab, stå ut med att ha dem i hälarna och dessutom en liten personlig assistent som viskar smarta repliker till en, så man vet vad man ska säga vid varje givet tillfälle, då, då skulle man vara oemotståndlig.

      2. pia, eller hur! skulle bli galen. har svårt att tänka mig att någon under mig på det sättet, som är till för min person. ok om man har en assistent på arbetsplatsen, men i privatlivet? blä.

  4. Håller med Malinka…dom flesta 2 barnsmorsor ser inte så bra ut som Brittan,men så har dom oftast inte en stab med folk som fixar en sen heller…såsom PT,hårstyleister,dietister mm

    1. evalotta, jo precis. jag vet att hon inte ser ut som en vanlig morsa, men mer som en morsa med blåmärken och celluliter än annars.

  5. Britney såg ju fab ut redan innan retuscheringen. Kändes ju knappast nödvändigt att göra hennes redan supersmala midja smalare, hade inte ens gjort det om hennes midja varit 20 cm tjockare naturligt.

    Blåmärken däremot kan man ju förstå att de retuscheras bort.

  6. Kvinnor brukar bli mer
    nöjda med sina kroppar
    när de har fött barn
    än vad de var innan
    trots att kroppen
    fått sina märken
    av graviditen
    De som är mest missnöjda
    är de som är unga
    och egentligen mest ”perfekta”

    1. pia, om man får ett barn har man annat att noja och bekymra sig om. mer om det i mitt morgoninlägg imorgon…

Kommentera

