Är det feministiskt att en 11-årig flicka får döda?

(OBS! Läs på egen risk. Detta inlägg avslöjar en del av handlingen i filmen Kick-Ass.)

Filmen Kick-Ass handlar om en nörd som blir en superhjälte, Kick-Ass. Han runkar, läser serietidningar, runkar och vill bli cool och rädda världen. Ganska tråkigt och trist och grabbigt.

Men så äntrar en av de coolaste karaktärerna på väldigt länge: Hit-Girl. En elvaårig flicka, utmärkt spelad av stjärnskottet Chloe Moretz, som i lila trikåer snabbt visar sig vara den dödligaste karaktären i hela filmen.

Regissören beskriver filmen som ”the ultimate father-daughter relationship, where Barbie dolls are replaced with knives, and unicorns become hand grenades.”

Det är en bra beskrivning då elvaåriga Hit-Girl är en mördarmaskin upplärd av sin egen farsa. Hon skjuter, hugger och sparkar ihjäl människa efter människa.

Och inte nog med det: hon njuter av det.

Filmen är gjord utan några större filmbolag i ryggen, då ingen av dem ville ha något att göra med en elvaårig flicka som en hänsynslös mördare. Aldrig att Hollywood vill göra något sådant riskabelt.

Självklart har olika konservativa familjeorganisationer protesterat mot filmen. Mest av allt mot språket. Hit-Girl skriker bland annat:

”Ok, you cunts, let’s see what you can do now!”

En liten flicka som beskriver de manliga fienderna som fittor. Oj, oj!

Det speciella med Hit-Girl är att hon inte är sexualiserad eller spelar på sex just för att hon är en elvaårig flicka. Oftast brukar kvinnliga superhjältar göra just det.

De måste vara inbjudande och sexiga för männen de spöar upp.

Men jag är djupt konfunderad över om jag tycker att Hit-Girl för oss ett steg framåt eller ett steg bakåt.

Å ena sidan är det coolt som fan att en liten flicka får vara filmens sanna hjälte och att hon får döda hänsynslöst utan några sexistiska uttalanden om att männen blir ”spöade av en liten flicka”.

Å andra sidan: varför uppmuntra att även kvinnor och flickor använder våld på ett hänsynslöst sätt? Hur mycket gott för det med sig egentligen?

Är det ett bra feministiskt mål att kvinnor ska bruka våld lika mycket som män inom populärkulturen?

Jag vet fan inte.

Jag vet dock en sak: ingen skulle ens föra den här diskussionen om våld och fult språk om Hit-Girl hade varit en elvaårig pojke.

12 thoughts on “Är det feministiskt att en 11-årig flicka får döda?”

  1. tycker du redan har svarat på din fråga när du tidigare skrivit, ungefär, ”eftersom sexualiseringen av kvinnor knappast lär minska, så är det bättre att man jämnar ut spelplanen genom att sexualisera män också”.

    själv blev jag bara glad av det här.

    1. emil, det har du rätt i. det är att slitas mellan en mer utopisk värld med så lite våld och ideal som möjligt och en realistisk värld där man får göra det bästa av situationen. jag brukar gå med alternativ nummer två. så även denna gång tror jag.

  2. Äh, jag tycker det är bra med en lite störd tjej. Jag önskar att jag hade haft mer våldsamma tjej-idoler när jag var liten, istället för att alla tjejer jag någonsin såg var töntiga små våp.
    Det var ju inte som att jag inte kunde skilja på fiktion och riktiga världen. Mina bröder blev nog inte mer psykopatiska än mig bara för att de ville bli pirater och lönnmördare.

    1. ellen, ja jag gillar ändå hit girl som fan. hon kanske kan vidga tjejers tankar om vilka känslor och egenskaper som är ok för dem att ha.

  3. Jag tycker det är kul att hon är en hjälte eftersom det är så ovanligt med kvinnliga superhjältar, som dessutom inte är sexualiserade. Däremot är det tråkigt att hon ska använda fitta som skällsord.

    1. candy, håller med dig. det blir så over the top att hon använder fitta. hon hade varit coolare utan det.

  4. Säga vad man vill om filmen
    men flickan i den
    får väl inte se den sen
    när filmen visas på bion
    för hon är för ung för åldersgränsen?

    Rent allmänt:
    Det är bra med tjejer
    som beter sig som karlar
    oavsett om de blir förebilder
    eller bara väcker debatter

    1. pia, håller med dig. hon som spelar hit-girl verkar vara cool. hon hade sagt till sin agent att hon bara ville spela starka flickor.

  5. Såg den igår och älskade filmen. Hela vägen. Våld ägs inte av något kön.

    Fan, jag har inte skrattat så mycket på länge, och inte känt mig så jävla peppad av en fiktiv karaktär sedan…tja. Väldigt länge sedan.

    1. ve, jag har börjat gilla filmen mer och mer så här i efterhand. jag har problem med vissa oinspirerade delar av den, men den blåser in lite nytt liv i superhjältefilmen.

    1. ellinor, bra påpekande! kanske hänger det ihop med att det ställs högre krav och på de kvinnor som lyckas slå sig fram i patriarkal värld, och som utmanar föreställningarna om kön.

Kommentera

