Jag är trött på hur fega folk blir inför kungahuset.

En god vän till mig ska gå med i Republikanska föreningen. Det ska jag också när jag har lite slantar över. Det är ett viktigt statement för mig som tror på demokratin.

Det anstår inte en riktig demokrati att ha monarki. En där vi skattebetalare betalar för att vissa, som vi inte ens har valt, ska kunna leva lyxliv och ”representera” oss i resten av världen.

Jag förstår inte hur en familj, där ingen någonsin har haft ett riktigt jobb, ska kunna ”representera”. De hundratals miljoner som läggs på kungahuset varje år borde istället läggas på de som arbetar inom skolan, vården och omsorgen.

Kanske skulle mitt kungliga motstånd vara lite mindre om de svenska medierna inte var så fullständigt värdelösa när det kommer till bevakningen av kungahuset.

Svenska medier har så länge jag kan minnas varit alldeles för skraja för att inta den kritiska och frågande inställning till kungahuset som borde vara självklar för alla journalister med hedern i behåll.

Men monarkin kommer inte att försvinna imorgon eller ens detta decennium, men vi som står för demokratiska värden borde göra det vi kan för att det en dag ska bli verklighet.

Även om det sker efter vår död.

Jag har tidigare skrivit om mitt enda kungliga drömscenario: att Carl Philip äntligen kommer ut som bög och deklarerar att han ska gifta sig med sin hemliga pojkvän. Och att han gör det veckan innan Victorias bröllop och därmed snor all uppmärksamhet.

Inte heller det kommer att hända. Så det enda jag kan glädjas åt är att det åtminstone finns en partiledare med lite råg i ryggen. Lars Ohly tackade bestämt nej till inbjudan till Victorias bröllop:

”Jag tillhör inte den närmaste kretsen och jag är dessutom motståndare till monarkin som statsskick, jag tycker inte om ärvda ämbeten.”

Alla de andra riksdagspartiernas ledare kommer att passa på att fotas i skenet av rojalistisk historia. Oavsett vad de tycker om statsskicket. Också det är fegt.

Jag är trött på hur fega folk blir inför kungahuset.

23 thoughts on “Jag är trött på hur fega folk blir inför kungahuset.”

  1. Den senaste månaden har jag rest en del och tvingats se stora plakat på flygplatserna på kungafamiljen och Viktoria och Daniel med anledning av det stundande bröllopet. Inte nog med att få monarkin upptryckt i ansiktet vart jag än vänder mig (finns det någon ”presentbutik” som inte har dekorerat sina skyltfönster i blått och gult och kungafamiljen?), dessutom ska man behöva skämmas över tramsiga slogans som ”Arlanda- the official airport of love”… (vilket kanske hade varit fint om det hade varit deras ständiga slogan – utan koppling till monarkin)

    Jag tycker vi ska avskaffa monarkin, den nuvarande kungafamiljen kan väl lösa in sina skatter och leva på det (om det räcker för deras levnadsstandard), jag tycker inte att de ska slängas ut i det vanliga livet och behöva leva som resten av oss (pöbeln) men jag anser inte att deras avkommor ska födas in i något slags kunglighet. Givetvis har jag inget emot personerna (jag känner ju inte dem) jag är helt enkelt emot en så föråldrad företeelse som monarki i ett land som försöker framså som modernt.

    Nu när vi ändå är inne på ämnet, jag har letat efter pins med text som ”ner med monarkin” eller liknande, vet du var man kan hitta det?

    1. bokmald, håller med. jag har inget mot personerna i sig, hur korkade uttalanden de än må kläcka ut sig emellanåt, men ingen ska behövas födas till ett ämbete som borde tillhöra historien.

  2. Folk kryper för kungahuset
    det är nedärvt
    att kräla för vår överhet
    de är vana vid det
    På 1970-talet var vi ett
    pennstreck från republik
    hade inte kungen varit lik
    en riktig brudmagnet
    och agerat avelshingst
    så hade kungahuset
    och dess saga varit slut
    men nu får vi fortsätta betala
    när de ska shoppa och kalasa

  3. Schymans förslag om att göra kungahuset till Kungahuset AB är annars inte så dum. Då slipper ju vi skattebetalare betala för skiten.
    Om vi införde republik så kunde väl kronprinsessan ställa upp i valet.

  4. Min ena svåger har blivit intervjuad om DET STORA BRÖLLOPET. Detta för att han jobbat med att fixa på kungens slott utanför Flen. Det var min journalistsyrra som tipsade om honom. Höll på att skratta ihjäl mig när jag hörde talas om det. Tyvärr sa han inget skandalöst.

    1. tildaf, oj coolt! närmaste jag har kommit kungligheterna är att min bror bor i ockelbo, där westling kommer ifrån. wow, eller hur?!

  5. Vi behöver ingen president heller. Det räcker att avskaffa meningen i grundlagen om att kungen är statschef och sedan får statsministern, eller talmannen, vara det istället. Kungahuset privatiseras och tecknar samarbetsavtal med Visit Sweden, Exportrådet, UD och andra institutioner som jobbar med att marknadsföra Sverige utåt. Visit Sweden skulle ju kunna köpa in sig i Kungahuset AB om vi fortfarande vill att staten skall ha lite inflytande över deras verksamhet.

  6. Jag skulle vilja göra som Ohly om jag blev bjuden. Samtidigt lär det ju vara årets kalas. Bal på slottet osv. Så klart jag skulle vilja gå. Tur kanske att man tillhör pöbeln och slipper fundera för mycket på saken. 🙂

  7. Linus – å vad jag tycker om dig!
    Precis det där om Carl Philip satt jag och sa i fikarummet på mitt jobb igår.
    Jag tycker för övrigt att man borde kunna gå ur kungshuset precis som man kan gå ur kyrkan.

      1. Man kan gå ur kyrkan, och få på så sätt lägre skatt, eftersom man inte behöver finansiera det kyrkliga med präster och söndagsskolor, men man måste fortfarande betala en sk begravningsavgift. I jorden eller elden ska man när den dagen kommer, och det är inte gratis.

        Tvingas man leva i en sagovärld med kungar, drottningar, prinsar och prinsessor så måste man betala för deras bröllop och spektakel vare sig man vill eller inte. Giftermålshysterin går mig på mina klena nerver och trampar mig på mig på tårna, mina fotriktiga skor till trots. Enkelt uttryckt, de kan gott betala sina bröllop själva.

      2. pia, åh är det så? begravningsavgift. shit, jag som trodde jag slapp allt när jag gick ut.

        min bror gifte sig i somras, i ockelbo dessutom. men inte en enda skattebetalare hjälpte till med den notan. fy fan vad snålt!

      3. Man betalar en avgift eller skatt till kyrkan så länge man lever och har beskattningsbar inkomst (eller kommunen om man bor i Stockholm eller Tranås för att de sköter begravningsplatser, krematorier, minneslundar odyl, krattar löv, klipper gräs osv. Jag har för mig att denna avgift kallas begravningsavgift. Den måste man betala även om man går ur kyrkan, men man slipper betala för prästerskapet och söndagsskolefröknarna. Kostnader för kista, transport från bårhuset, inhyrda sångare, begravningskaffe och annan underhållning betalar dödsboet eller om det inte finns några efterlämnade pengar socialförvaltningen.

        Det är möjligt att allmogen i Ockelbo stod för delar av din brors bröllop. Fick de vara i kyrkan och lyssna på prästen utan att betala för det, så finansierades detta via kyrkoskatten. Borgelig vigsel finansieras via kommunalskatten. Har man gått ur svenska kyrkan eller gifter sig i en annan kyrka än de som finns i hemförsamlingen brukar man få betala. Osäker på hur mycket, eller om det räcker att en av de som ska gifta sig är medlem i svenska kyrkan. Mat, kläder och allmän underhållning i samband med vigsel får man själv betala (om inte brudens föräldrar gör det).

Kommentera

