När modepressen vågar bryta mot normen.

Apropå att inte vilja vara sig själv, att inte vilja vara utanför normen. Att bara vilja vara som alla andra. Smälta in. Vara normal.

Det finns hur många som helst som förnekar sin sexualitet och går hela livet och låtsas vara heterosexuella. De knullar med någon av samma kön i all hemlighet och inbillar sig att de är lyckliga.

Det finns även de med mörk hudfärg som gör allt för att de ska tas för vita. De använder smink, blekning och allt möjligt för att bli mer ljusa. I exempelvis Indien anser man att det är vackrare med ljus hud än mörk.

Inspirerade av ljushyade Bollywoodstjärnor som marknadsför blekningskrämer har försäljningen ökat med 18 procent det senaste året och väntas ha ökat med 25 procent vid årets slut.

I Indien tror man att ljus hud betyder skönhet och framgång. Jakten på en ljusare hud, kallat Snow White syndrome, reflekterar populariteten av västvärldens ljusa modeller.

Nu vill Vogue India försöka ändra på attityden till mörkare hudfärg genom att placera fem mörkhyade modeller på sitt omslag. I ledaren skriver chefredaktören:

”Every generation has its share of beauty myths. Perhaps it’s time to bust this one. Time to say that as a magazine, we love, and have always loved, the gorgeous colour of Indian skin … dark, dusky, bronze, golden – whatever you call it, we love it.”

Jag vill alltid applådera när modepressen försöker att använda sin stora makt till annat än att reproducera trånga skönhetsideal. Det händer alldeles för sällan, men det händer.

Vare sig det handlar om att använda modeller över 50 kilo, sluta retuschera dem galet smala eller placera svarta modeller på omslaget. Modepressen kan när de försöker.

Problemet är ju att de försöker så sällan att varje gång de gör det påminns man om alla gånger de inte gör det. Att de ser det som deras goda gärning för året när de bryter mot normen en gång.

Bryt den oftare, tack.

Annonser

11 thoughts on “När modepressen vågar bryta mot normen.”

  1. Nu har jag visserligen aldrig varit i Indien och jag har inte någon spektakulär insikt i hur läget är där men… är inte många indier betydligt mörkare än så där? I badkläder på en strand ser de ut som solbrända européer…

    Nä,nä… jag ska sluta klaga. Bättre än inget iallafall.

    1. lisa, haha! tänkte också på det. men jag vet ju inte hur mannen och kvinnan på gatan i indien brukar se ut. kanske är modellerna på omslaget bara mörkare än vad modellerna brukar att vara på omslagen. typ.

  2. Jag håller med om det. Den behöver brytas oftare! Sen undrar jag detsamma som Lisa: är inte många indier betydligt mörkare än så som på bilden? Den ena ser ju verkligen bara ut som en solbränd europé. =P

  3. Om de ändå kunde passa på att informera och skapa en debatt om blekning samtidigt. Vet att metoden för blekning skiljer sig åt väldigt markant mellan olika länder, men i Karibien använder man krämer som inte är avsedda för huden, och som är direkt hälsovådliga att använda annat än i kortare perioder. Där om någonstans skulle det här numret av Vouge behövas!

    1. eveliina, bra synpunkt. blekningskrämer känns ju per definition som skadliga. hur kan man bleka hud utan att skada den?

  4. som nyss hemkommen från indien kan jag säga att omslagstjejerna helt klart är mycket ljusare än ”indiern på gatan” (som ofta måste jobba utomhus året om i starkt solsken t.ex och dessutom är såpass fattig att de inte varken har råd eller ork att bry sig om hur modellerna på en tidning de inte kan läsa ser ut), ungefär lika som den lite rikare medelklassen och Mycket mycket mörkare än de tjejer och killar som syns i tv-reklam och i annonser.
    i princip alla hudkrämer finns det blekning med och man hör ofta samtal om folk som blivit ”too dark” eller som hållit sig ”fair and beautiful”, att jämföra med hur vi i Sverige pratar om folk som blivit bruna och fräscha kanske, men samtidigt såg jag i princip bara ljusare rika indier och alla med mörkare hudton jobbade som tjänstefolk, diskare, byggnadsarbetare och liknande. alltså, självklart blir folket påverkade av västvärlden men det ligger också en stor klassfråga i hudfärg. det är ju ett jättebra initiativ av vogue, men visst hade de kunnat haft mörkare tjejer med. samtidigt är det som sagt en jättestor skillnad från t.ex reklamen på tv (där människorna ofta är ljusare än jag, en ganska blek nordbo, är) och man måste ju börja nånstans.

    1. rebekah, åh intressant! och jag håller med om att man måste börja någonstans. problemet är ju att på nästa omslag har den en blekare modell igen. att vara konsekvent med sina goda gärningar är inte riktigt modepressens grej…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s