Därför vill jag döda gentlemannen.

En del av den tillbakablickande retrosexuelle mannens identitet är som jag förstår det att vara chevaleresk. Att vara en gentleman.

Det innebär att han ska hålla upp dörren för kvinnor, dra ut stolen för dem och stå upp varje gång en kvinna lämnar sällskapet.

En lärare i latin har i den amerikanska delstaten Arizona infört regeln att hans manliga studenter ska bli mer chevalereska och bland annat göra sakerna jag nämner ovan. Han säger så här om vad tjejerna kan få ut av det:

”They’re (the girls) taking away from it that it’s not bad to be treated gently. They’re used to competing like wild animals for the same resources.”

Det är ett puckat uttalande. Som om tjejerna var vilddjur som ville äta upp killarna levande och som nu måste tyglas.

För det är ju det syftet är. Genom att införa dessa regler reproducerar läraren konservativa föreställningar om kön där kvinnan ska göras passiv och mannen aktiv.

Att vara feminist innebär att vilja bli av med gentlemannen.

Missförstå mig rätt. Hyfs och artighet är bara bra, men är en annan sak än att vara en gentleman. Att vara artig,och trevlig och till exempel hålla upp dörren för alla, oavsett kön, är något alla borde eftersträva.

Att vara en gentleman implicerar däremot att kvinnor är svaga och behöver tas hand om.

I en värld där kvinnor behandlas som ömtåliga små varelser som behöver karlar för att betala för middagen och sätta på dem deras kappor är en värld där kvinnor uppmanas att vara passiva och omfamna traditionella könsroller.

Feminismen anklagas ofta för att döda romantiken. Genom att stärka kvinnor till att bli mer självständiga förlorar gentlemannen i betydelse och allt är plötsligt rubbat i världen.

Hur kan det uppstå romantik om män inte får vara män och kvinnor inte får vara kvinnor?

Väldigt enkelt: respekt och affektion för varandra.

Feminismen gör det möjligt för kvinnor och män att själva definiera vad romantik är för dem, och inte låta sig styras av könsstereotypa föreställningar.

För att det ska ske måste gentlemannen dö.

10 thoughts on “Därför vill jag döda gentlemannen.”

  1. Alltså, du skriver så smarta texter!
    ”Att vara feminist innebär att vilja bli av med gentlemannen.”
    Du förklarar visserligen vad du menar, men jag kan inte hjälpa att vilja kommentera just detta med en omskrivning: Att vara feminist innebär att gentlemannen försvinner till förmån för gentlemänniskan.
    Människor verkar nämligen vara i behov av begreppet ”gentle” för att beskriva en artig person (d.v.s. man) och då anser jag att man väl kan ändra på ordet på samma sätt som man idag försöker ändra på titlar som ”talesperson” istället för ”talesman” och så vidare.
    Men jag tycker ändå att ditt resonemang håller bättre och föreslår därför att alla som ni läst denna kommentar raderar den upplevelsen ur sitt minne. Det var bara jag som tänkte högt ett slag.

    1. sb, äh du har en bra poäng! för det är ju vad jag menar. artighet och trevlighet är något alla människor bör eftersträva, och inte något som män ska ägna sig åt för att ta hand om passiva kvinnor.

  2. Åh! Den här diskussionen har jag haft med en killkompis. Han är mån om att vara en gentleman. Hittills har jag inte haft några välformulerade argument. Men det här var bra.

    Men som sagt, det gäller att missförstå rätt. Jag tycker att det är trevligt när någon håller upp dörren för en. Men det ska inte göras för att jag är (en svag) kvinna. Det ska ju göras för alla i så fall. Dessutom så tror jag nog inte att min killkompis menar att trycka ner kvinnor och göra dem passiva. Han vill nog inte mest bara vara trevlig.

    Men som sagt, ganska intressant diskussion.
    /C

  3. Jag har rätt många killkompisar som håller på så där. Låter mig inte bära saker, öppnar dörrar, drar ut stolen osv. Visst handlar det om artighet men också om ett behov att markera att jag är något annat.

    1. lisa, bra uttryckt. och många gör det inte medvetet av den orsaken, men det sänder vilket som det budskapet.

  4. Om kvinnorna ska vara
    högklackade och korsettsnörda
    då behöver männen vara artiga
    förekommande och hjälpsamma
    eftersom kvinnan har svårt att klara
    sig utan att få yrsel och svimma
    och han ska givetvis betala
    eftersom hon inte ska arbeta

  5. Här verkar det vara klubben för inbördes hatande av män?
    En gentleman håller upp dörren för både män och kvinnor.
    Det handlar om uppfostran och beteende.
    Ordet gentleman har en laddad betydelse i genustecknets tid
    och kan såklart missförstås. Maktförhållanden finns inom alla områden
    och skall inte missbrukas av varken män eller kvinnor.
    Idealsamhället kan vi bara försöka åstadkomma, naturen har sin egen logik.

    1. henri la, hat får stå för dig. och idealsamhället är ett bra mål, och i den hindras vi inte av förlegade föreställningar om kön.

Kommentera

