När kvinnor reduceras till sina hål.

I går kväll såg jag på TV3:s nya realityserie Sandhamn, som lovade att visa upp all härlighet i Sveriges Saint Tropez. Precis vad jag älskar. Not.

Där fick jag redan de första minutrarna möta ett typisk grabbgäng bestående av osnutna jävlar utan hyfs som inte ens kunde stava till Sandhamn.

När en av grabbarna blev tillfrågad om sin version av romantik svarade han:

”Man tar bara ett jävla hål och kör på!”

Vem uttrycker sig så? Vem har den kvinnosynen?

Jag blev så paff att jag satt med munnen öppen resten av programmet.

Vad är det med dessa grabbgäng? Där allt verkar gå ut på att bli så odrägligt full som möjligt och knulla så många brudar man får tag på. Eller förlåt, så många hål man får tag på.

Jag har själv aldrig varit en del av något. Hallelujah!

Det närmsta jag har kommit ett grabbgäng är min ungdoms omklädningsrum. Där blev jag hela tiden påmind om att jag inte levde upp till det som förväntades av mig som kille. Och på den här tiden visste ingen ens att jag var bög.

Jag minns jargongen. De flesta killar minns nog jargongen. Där allt som tolkades feminint attackerades med full styrka. Där homosexualitet var en del av de flesta grova skämt.

Det var ett helvete för såna som mig.

Och den här omklädningsrumsmentaliteten lever vidare, och är en viktig del av de flesta grabbgäng. Det är en för många killar viktig del i hur de lär sig att bli ”riktiga” män.

Genom att distansera sig från det som uppfattas som kvinnligt.

Och de här manlighetsritualerna muteras sedan om i bisarrhet och när grabbarna har blivit män blir de som gänget i De ofrivilliga eller Killinggänget.

Där det handlar om att befästa och bekräfta manligheten hos varandra. Hålla den i schack. Annars tappar man i värde, annars förlorar man sin identitet.

Dessa manliga gemenskaper som många män växer upp med sedan ungdomen verkar ha en förmåga att ibland slå ut alla regler som annars gäller.

I gruppen blir de en annan. I gruppen är de en man över allt annat.

Jag vågar inte tänka tanken på hur grabbgänget i Sandhamn kommer att bli när de har vuxit upp.

Jag vet bara att jag aldrig kommer att åka till Sandhamn i hela mitt liv.

8 thoughts on “När kvinnor reduceras till sina hål.”

  1. Jag pallade inte att se på programmet, det räckte med trailern. Bl.a. reagerade jag på en kille som sa nått i stil med att han laddade för att vara stupfull hela helgen. Jag förstår inte riktigt att ha DEN utgångspunkten när man istället borde inrikta sig på att ha roligt.
    Såna grabbgäng med såna uttalanden får mig för övrigt bara att vilja knipa ihop låren så hårt det går. Vem vill vara bara ett hål?

  2. Jag är knappast förvånad att det vissa män har den kvinnosynen. Dålig kvinnosyn är inte precis ovanligt. Det är fullt överallt med skiten, i skolan, på nätet, diverse bloggar och kommentatorsfält.

  3. Ussch, tyvärr har man sett alltför mycket av det där, men du beskriver det verkligen bra, precis så där är ju vissa.
    Förstår nog ännu mindre de flickor/kvinnor som attraheras av sådana där, men de växer väl upp de också förhoppningsvis!

    1. anna, ja jag hoppas att kvinnorna inser att de är värda mer än att vara hål för mäns kukar.

  4. Jag har inte sett någon såpa
    som verkar handla om fylla
    Jag har inte varit i Sandhamn
    (det är väl mest för överklassen?)
    har mest varit på västkusten
    Är det samma grabbgäng här
    som där?
    Stora båtar, dyra båtar, hyrda båtar
    det är pappa som betalar
    Det är pengarna som talar
    när ”eliten” är ute och festar
    Det är killarna från övre medelklassen
    och inte raggarna från verkstadsgolven
    killarna som snart kommer chefa
    i näringslivet och förmodligen ta
    med sin kvinnosyn dit, den de hittat
    med grabbarna i omklädningsrummet

    1. pia, usch det är ju så. överklassens syn på kvinnan är ofta densamma som styr i näringslivet. klasskampen är inte död.

Kommentera

