Våldtäktsmännen och de som skyddar dem.

De allra flesta jag känner har blivit våldtagna eller sexuellt ofredade på något sätt i sina liv. Det är hjärtskärande att tänka på. Och varje dag stöter jag på nya fall.

Det kan vara Linnea från Bjästa. Det kan vara en ny bekantskap. Det kan vara kvinnan som sprang förbi mig snyftandes när jag tog en kvällspromenad.

Jag hör hela tiden nya våldtäktshistorier. Och hur jobbigt det än är att höra och se dem, så är det viktiga att de hörs och ses.

Här är en av dem.

1998 blev Linor Abargil våldtagen och nästan mördad i Milan, Italien, där hon bodde och jobbade som modell. Sex veckor senare var hon på Seychellerna och representerade Israel i Miss World-tävlingen, och vann.

Direkt efter våldtäkten gick Linor Abargil till den italienska polisen som tillsammans med de israeliska myndigheterna började att jaga efter våldtäktsmannen, som var israel.

Nästan direkt efter att hon hade fått Miss World-kronan på huvudet fick pressen nys om våldtäkten och ”overnight I became the face of rape victims around the world” säger Linor Abargirl.

Efter några veckor fick polisen tag på den israeliska reseagent, som Abargil hade vänt sig till för att beställa en biljett hem, och fick honom fälld för våldtäkt och skickad i fängelse i 16 år.

Ända sedan den händelsen har Linor Abargil kämpat för våldtäktsoffer runt om i världen och har uppmanat dem att sluta skämmas och börja anmäla.

Just nu reser hon världen runt med ett dokumentärfilmteam för att prata med människor som har blivit våldtagna i ett försök att få dem att släppa skammen, och tystnaden, och berätta sina historier.

Jag vet att det är vanligt att många våldtäktsoffer känner skam över vad de har varit med om. Att det var deras fel, att de inte skrek högt nog, att de inte gjorde tillräckligt med motstånd. Att det inte var en ”riktig” våldtäkt.

Att de ”förtjänade” att våldtas på grund av sin egen svaghet och dumhet.

Självklart har ingen som har varit med om en våldtäkt något att att skämmas för, bara våldtäktsmannen har det. Men att så många utsatta för våldtäkter känner just skam är en del av den våldtäktskultur vi lever i.

I den varnar man kvinnor för att om de går ensamma, klär sig för utmanande och/eller dricker för mycket kommer de att bli våldtagna. I den gör media den som anklagar någon för våldtäkt till brottslingen och skyddar personen som anklagas.

I den argumenteras det för att våldtäkt är ett ”missförstånd” istället för ett överfall, vilket sänder budskapet att de utsatta för våldtäkt får skylla sig själva för att de inte kommunicerade klart nog.

Det är en våldtäktskultur vars största mål är att se till att de som har blivit våldtagna, och inte de som har våldtagit dem, ska känna skam. En våldtäktskultur där sexuellt våld ursäktas och allt mer accepteras som en naturlig del av samhället.

Det är i den vi lever. Och i den har jag, många jag känner och många jag inte känner blivit våldtagna.

Vi har hanterat våldtäkten på våra egna sätt, men troligtvis har alldeles för många av oss klandrat oss själva och känt skam över vad vi har varit med om.

Min enda uppmaning är att vi ska försöka sluta. Skammen tillhör inte oss.

Den tillhör våldtäktsmännen, och de som skyddar dem.

Vi kastar den ditåt.

5 thoughts on “Våldtäktsmännen och de som skyddar dem.”

  1. Jag måste tacka dig tusen tack för att du har den här bloggen. Nyheter och aktuella debatter framförda på det bästa av sätt, och du har så mycket vettigt att säga.
    Just nu orkar jag ingenting och jag orkar knappt tänka på allt det här trots att det ligger och skaver hela tiden. Då är det bara ljuvligt att du finns och sätter ord på och uppmärksammar problemen som finns. Jag tycker så mycket om dig för att du gör det.

    Tusen tack.

    1. hanna, men åh vad rörd jag blir! tack fina söta du! det är så kul och givande att skriva den här bloggen just för att jag vet (och påminns om det regelbundet) att ni som läser får någon behållning av den. så tack själv för att du läser!

Kommentera

