Män kan inte ha ätstörningar.

De senaste veckorna har Dagens Nyheter haft en väldigt intressant artikelserie om ätstörningar.

Där har de tagit upp allt från hur det är att bli gravid när man har ätstörningar till hur modebranschen hanterar smalhetshetsen.

Men i de sex uppslag som har publicerats har det varit något som har saknats fullständigt: killars och mäns erfarenheter av ätstörningar.

Det är så det alltid är. I de allra flesta fall då media tar upp ätstörningar exkluderar man killars och mäns erfarenheter. Det är som att vi inte ens existerar.

Det är som om killar och män inte kan få och ha ätstörningar.

Under mina år med bulimi var det påtagligt hur ensam jag var, och den ensamheten gjordes så mycket större av att jag inte en enda gång läste eller såg något om en kille med ätstörningar.

Och om det är något som göder en ätstörning så är det tystnad och ensamhet.

Jag har sedan jag blev kvitt mitt beteende försökt att använda mina erfarenheter för att bli en röst för alla de som inte kan eller vågar.

Alla de killar som precis som jag gömde undan alla kräkspåsar, ljög för nära och kära och bara blev smalare och smalare. Vi är betydligt fler än vad folk tror, och vi blir bara fler.

Så jag kände att de ansvariga på DN var skyldiga mig en förklaring till varför de exkluderade killars och mäns erfarenheter av ätstörningar.

Jag fick precis det svar jag förväntade mig. Här nedan kan ni se hela mejlkonversation.

”Hej!

Jag har med intresse följt er artikelserie om ätstörningar. Det har varit intressanta och nya vinklar som har tagits upp om en så vanligt förekommande och ack så farlig sjukdom. Jag gillade speciellt reportaget om hur det är att bli gravid och lida av ätstörningar. Bra jobbat!

Men jag har en stor invändning. Var är killarna och männen med ätstörningar? De existerar i allra högsta grad. Jag led själv av olika sorters ätstörningar, främst bulimi, i över tio år. Men vi existerar inte överhuvudtaget i de sex uppslag ni har publicerat.

Killar och män med ätstörningar är osynliga i medierna, och i samhället i stort, och har varit det så länge jag kan minnas. Just det upplevde jag som ett problem när jag själv var sjuk. Det pratades och skrevs om tjejer med problem, men aldrig om en kille. Jag trodde att jag var ensam i världen om att vara kille och ha en ätstörning. Det gjorde att min sjukdom blev mycket värre, för jag hade ingen att känna igen mig i. Jag var osynlig.

Jag är själv journalist och har gjort program i radio, skrivit och intervjuats om mina erfarenheter av ätstörningar. Jag gör det för att jag vet att om inte jag gör det så hörs knappt någon som mig överhuvudtaget. Jag gör det gärna, men jag blir så besviken och ledsen över att mer inte har hänt. Att en så bra artikelserie som ni precis har publicerat helt saknar killarna och männen med ätstörningar. Att samma sak händer varenda gång.

Jag skulle bara vilja ha en förklaring till varför ni valde att inte ta med oss killar och män som har/har haft ätstörningar.

Mvh,
Linus Fremin”

Och svaret jag fick från Catia Hultquist, biträdande featurechef på DN:

”Hej Linus,

tack för ditt mejl och dina synpunkter. Vi diskuterade dettta på redaktionen men valde att denna gång fokusera på ”det ätstörda” i samhället i stort och en rad problemområden, modebranschen, mödravården, mat- och viktfixeringen bland kvinnor och föräldrar (å sina barns vägnar). Vi valde ett antal kvinnliga fall eftersom det fortfarande är så mycket vanligare bland kvinnor. Men vi planerar att återkomma till ämnet och då fokusera på män och den speciella problematik som du beskriver. Är du intresserad av medverka då?

bästa hälsningar,
Catia Hultquist”

Jag kunde inte låta bli att svara för att ännu en gång poängtera att deras resonemang är det alla alltid har.

”Hej,

Tack för ditt svar.

Det känns bra att ni förde en diskussion om det på redaktionen (många gör inte ens det tyvärr) och att ni planerar att ta upp ämnet igen och då fokusera mer på mäns erfarenheter är jättevälkommet.

Men jag finner det ändå problematiskt att när ni ska ta upp ”det ätstörda” som du kallar det så exkluderar ni och de flesta andra alltid samma erfarenheter: mäns erfarenheter. Det är en grupp där olika sorters ätstörningar ständigt ökar, även om kvinnor är i stor majoritet när det gäller ätstörningar.

Jag menar inte att placera någon skuld på er, det var en fantastiskt intressant artikelserie ni publicerade, men jag önskar att nästa gång ni eller någon annan ska ta upp ”det ätstörda” så exkludera inte killars och mäns erfarenheter. För jag vet hur viktigt det är att de erfarenheterna inkluderas.

När ni kör nästa gång står jag absolut till ert förfogande.

Och än en gång, tack för ditt ärliga svar.

Mvh,
Linus.”

9 thoughts on “Män kan inte ha ätstörningar.”

  1. Så tröttsamt. Aftonbladet stoppade ju in sommarstängda ätstörningskliniker under Wendela förra året, minns jag.

    1. julia, det är verkligen tröttsamt. jag som har debatterat och skrivit i flera år om det här ser verkligen att absolut ingenting har hänt. folk blir fortfarande helt chockade när jag säger att jag som kille har haft en ätstörning.

  2. Bra gjort att du mailade dem! Men hennes svar till dig var mycket konstigt. De valde att fokusera på det ätstörda i samhället, säger hon- då måste hon ju mena att män inte inkluderas i den gruppen? Att män inte kan vara ätstörda?

    1. candy, jag vet inte vad hon menade. jag tror att de ville hålla det till kvinnor för att det var lättare, höll samman bättre. får se när reportaget om mäns ätstörningar kommer…

  3. Hej, jag hittade just din blogg och har inte läst så mycket än men det jag läst är väldigt vettigt. Härligt uppfriskande!
    Jag tycker att det är modigt att du berättar och skriver och gör radio om ätstörningar. Jag kan förstå dina farhågor som du luftade i ett annat inlägg om att man riskerar att uppmuntra ätstörda personer, men jag tror att risken är mindre än chansen att hjälpa någon. Man kan inte tiga ihjäl problemet. Alltför många drabbade tror att de är ensamma om att må skit och behöver få känna igen sig.
    Så, sluta inte att skriva!
    Önskar dig all lycka

Kommentera

