Fina killar kan inte våldta horor.

Jag kom hem från Berlin lycklig. Men allt det bara dog när jag nu äntligen såg på Uppdrag Gransknings reportage om Linnea och Jennifer.

Allt blod gick ur hjärtat.

Det är bland det sorgligaste och äckligaste jag någonsin har sett. De allra fulaste sidorna av mänskligheten.

Jag blev så oerhört illa berörd av historien om hur Linnea blev våldtagen på en skoltoalett i Bjästa, och sedan fick hela samhället mot sig. Ingen ville tro på henne då våldtäktsmannen var en sån ”fin kille”.

Det spelade tydligen ingen roll för varken skolpersonal, andra vuxna eller skolkamraterna att pojken som våldtog henne hade erkänt. Att han hade dömts i både tings- och hovrätt.

Att han våldtog en annan tjej, Jennifer, några månader senare.

Inget av det betydde något. För inte kunde en ”fin kille” våldta. Så Linnea kallades hora, luder och folk önskade köra in pålar i hennes fitta så att hon fick veta hur det känns att bli våldtagen ”på riktigt”.

I skolan ville man vara ”neutrala” trots att pojken hade dömts för våldtäkt. På skolavslutningen släppte prästen in pojken i kyrkan och lät honom dela ut blommor till alla tjejer ”som en demonstration för hela människovärdet.”

Tydligen var den våldtagna flickans människovärde lika med noll för honom. När han fick veta att pojken senare samma dag hade våldtagit en annan ung flicka var hans första ord:

”Åh, stackars kille.”

Nu har ju jag missat de senaste dagarnas diskussioner om historien, men det jag undrar är: Vad får ett helt samhälle att behandla ett våldtäktsoffer så förjävligt? Vad får varenda ansvarig vuxen på skolan att misslyckas så fullständigt?

Varför händer detta om och om igen? Varför ser vi våldtäktsoffer våldtas en andra gång av samhället igen och igen?

Ännu en gång kan vi traggla de feministiska teorier om kön, makt och våld som har tragglats så många gånger förut. Vi kan traggla hur mäns sexuella rättigheter görs till kvinnors ansvar att förverkliga.

Vi kan traggla om hur flickor överhuvudtaget så ofta anses vara ansvariga när pojkar går över gränsen. Vi kan traggla om alla ursäkter folk hittar på och verkligen tror på för att rättfärdiga en våldtäkt.

Vi kan traggla hur vi allt mer lever i en våldtäktskultur där sexuellt våld ursäktas och allt mer accepteras som en naturlig del av framför allt kvinnors världar.

En våldtäktskultur som sträcker sig längre än en puckad präst i Bjästa.

Vi kan traggla, och vi måste traggla mer någonsin i dessa tider av feministisk backlash, och jag kan försöka att förstå varför så många fortfarande har en sådan störd syn på våldtäkt.

Men grejen är att jag inte kan förstå. I teorin ja. Men i hjärtat? Nej.

Jag kan bara inte förstå den mest äckliga sidan av mänskligheten.

21 thoughts on “Fina killar kan inte våldta horor.”

  1. Usch, jag såg reportaget idag också. Jag blev också riktigt illa berörd, men framför allt förbannad på alla vuxna som har betett sig som svin. Jag tappade hakan flera gånger under programmets gång. Vuxna människor som ”tycker att det är lite skumt ändå”, trots att våldtäktsmannen är DÖMD! Åh, vad arg jag blir. Jag länkar till det här inlägget eftersom jag inte orkade skriva så mycket själv.

    1. hannah, ja det är otroligt upprörande att vuxna jävla människor beter sig svinaktigt. och prästen har jag inget för. ingen kan uttrycka sig så klumpigt utan att ha en väldigt skev bild av våldtäkt.

  2. För övrigt är nog Lennart Kempe Sveriges sämsta präst. ”Stackars kille”?!!? Där trodde jag att jag hörde fel.

  3. Tänk om lärdomen blir detta

    att inte anmäla om killen är den rätta

    då förlorar man kompisarna

    och tvingas flytta

    och killen kan fortsätta

    att neka, ljuga och våldta

    P.S. Pojkens familj anser att ”Oskar” utsatts för ett justiemord och blivit oskyldigt dömd. Det var hans familj som tog kontakt med ”Uppdrag Granskning” och ville att de skulle granska rättsprocessen. ”Uppdrag Granskning” började granska ärendet med den utgångspunkten och hittade något helt annat. Källa DN. Det finns mycket att säga om snygga killar, som inte kan våldta, mycket. Det finns mycket att säga om människors fördomar om sexuellt våld. D.S.

    1. pia, läste också det om oskars familj. tji fick de. och jag tänker att allt det och hur hela samhället inte kommer att hjälpa honom att inse sitt dumma beteende. snarare tvärtom. hur ska han lära sig att tvinga sig på kvinnor är fel om hans familj och alla hans vänner hyllar honom?

  4. Jag såg det också här om dagen. Jag blev både ledsen och arg! Speciellt på de vuxna, man tycker ju att de borde veta bättre. Men även på ungdomarna. Hela tiden var det någon som hört något från någon som hört något. Hur kan man tro på rykten?

    Usch, jag tycker synd om tjejen som blev tvingad att flytta!

  5. Hierarkier bland människor, samhällsstrukturen och folks rädsla för att hamna utanför. Människans vidriga instinkter som finns kvar sedan långt tillbaka, om hämnd och våld och hat. Jag skulle också kunna rabbla massor av såna saker, och de stämmer ju faktiskt, men fortfarande: varför kan ingen tänka längre än till strukturerna och de förlegade instinkterna? Varför kan ingen försöka förbise det och fyllas med lite mer empati- i synnerhet för de som verkligen behöver det, som Linnea och Jennifer? Varför dras vissa med så lätt, medan andra klarar av att förbise strukturer och skåda igenom hierarkier? Vad är det som skiljer somliga människor (tyvärr ganska många) från en klick andra, en klick som jag skulle vilja kalla för de fina och moderna människorna? Jag kan inte förstå det. Kan inte förstå hur man kan göra som de i Bjästa gjorde och fortfarande sova gott om nätterna.

    1. candy, precis. slår inte empati allt annat? medmänskligheten, vart tog den vägen?

  6. ”Stackars kille”…

    och minst 5 sekunder senare

    ”Och tjej med för den delen”

    Något mer avvaktande, som om det var något politiskt korrekt han kom på att han borde säga, men det föll sig inte särskilt naturligt.

    Fan vad man ska akta sig för ”det säger alla”, ”det har jag hört av en kompis kompis”. Ryktesspridning och ryggradslöshet.

    1. yevonde, ja prästen var nog den jobbigaste idioten att höra. han verkade så totalt clueless.

  7. Det tragikomiska är att Bjästa kommun nu går ut i media och säger att hatet mot dem som blossat upp efter programmet måste sluta, att de inte förtjänar det och att det får dem att må dåligt. Och det blir lite som att konstatera att det är roligare att mobba än att bli mobbad, ganska uppenbart liksom.

    Självklart förtjänar de inte att folk önskar att det ska falla bomber över deras lilla by, men det är ju inte tillnärmelsevis lika synd om dem som det är om ”Linnea” och ”Jennifer”, de som först fick lida pga själva övergreppen, och sedan fick hela byn mot sig. Fyfan.

    1. tekla, jag har märkt det också. visst kan man känna att what goes around comes around, men mest blir jag rädd över att allt hat plötsligt har riktats mot bjästa. varifrån kommer allt detta hat hel tiden?

  8. Jag tycker att debatten dem senaste dagarna varit lite för enkel. Det är inte Bjästa det är fel på utan hela samhället som fortfarande säger att tjejer inte har rätt till kroppslig integritet. Det handlar inte om att de i Bjästa bor på landet, är sektmedlemmar eller inavlade. Det handlar om en samhällstruktur.
    Sen är det synd att omgivningen förnekar att han är skyldig för det kommer göra det svårare för honom liksom andra i samma situation att bli friska när de går på sin behandling efterosm omgivningen säger att det är okej att bete sig som ett svin. Sålänge man förnekar våldtäkt är man med och bidrar att helvetet fortsätter vilket tydligt märks med Oscar. Hade folk sagt att det inte varit okej hade han kanske inte våldtagit den andra tjejen.

    1. svalin, håller fullständigt med. jag tror att förövaren skulle ha större möjligheter till att bli bättre om hans familj och samhälle bestämt visade att det han gjorde var fel.

  9. Jag håller med om att det är hela samhällsynen det är fel på, läste ett par intressanta artiklar om just det här fallet och synen på våldtäkt i samhället:

    http://www.expressen.se/ledare/1.1935694/ann-charlotte-marteus-killar-ar-ju-mer-varda-an-tjejer

    och

    http://web.abo.fi/meddelanden/forskning/1998_08_jeffner.sht

    Själv missade jag Uppdrag Granskning, men jag vågar faktiskt inte titta på det nu! Jag vet att jag kommer att bli så fruktansvärt illa berörd, det räcker med att läsa allt hemskt om det.

    Tror inte heller att det räcker att peka ut Bjästa, det är större än så, det här. Det innefattar på nåt skrämmande vis oss alla. Man blir riktigt, riktigt ledsen av att tänka på det.

    Man kan också rikta oerhörd kritik mot Svenska Kyrkan för prästens uppträdande. (Gick själv ur kyrkan för flera år sen, tack och lov). Borde han inte skickas iväg på utbildning eller nåt? Eller åtminstone byta jobb? Det känns inte som om han är insiktsfull nog att arbeta med människor?

    Hemskt, hemskt, hemskt, anyways!

  10. Jag har svårt att släppa det här med Bjästa, svårt att släppa det för flickornas skull, svårt att släppa det för andra tjejers skull, för tjejer som tafsats på i skolan (en hand på brösten, en hand mellan benen, elevskåpen i ryggen, ett hörn en mur av kroppar, dom släpper dig inte), för tjejer som våldtagits men inte anmält, för det verkar handla om så grundläggande attityder människor emellan, för att det finns så många killar som ”Oskar”, som vunnit sin popularitet genom att vara ”roliga”, knuffas, skrika och gapa och vara bra på fotboll, killar som har sin svans av beundrare…Det skvalpar något strax under ytan just nu hos mig, något som bitit sig fast och inte vill släppa taget.

    1. pia, hela den hör historien fick mig att tappa det lilla hopp jag hade om att saker och ting håller på att bli bättre. det är en fruktansvärt nedslående historia som blottar så många fel med samhället och hos människan. jag är så trött på att tjata om att en tjej eller kille kan vara naken och slicka sig om munnen och det ger ändå ingen rätt att ha sex med den personen mot dens vilja. våldtäkt och sextrakasserier verkar vara bland det svåraste att förstå för människor. varför?

Kommentera

