Är ett förbud mot strippklubbar rätt väg att gå?

Island har nyligen stiftat en lag som förbjuder företag att tjäna pengar på nakenhet. Detta innebär i praktiken att landets alla strippklubbar måste slå igen.

Politikern som kom med lagförslaget, Kolbrún Halldórsdóttir, säger så här om anledningen till lagen:

”It is not acceptable that women or people in general are a product to be sold.”

Island utropas nu av somliga som världens mest feministiska och kvinnovänliga land. Men är det verkligen det?

Visst, spontant gillar jag att ett land vågar driva radikal feministisk politik.

Jag gillar budskapet att man tar hårda tag mot objektifiering av kvinnor. Jag gillar även att man attackerar en bransch som konsekvent utnyttjar outbildade och desperata kvinnor för mäns blickar och kukar.

Strippbranschen, precis som porrbranschen, må ofta betala kvinnorna mer än deras manliga motsvarigheter, men båda branscher är byggda av och för mäns blickar.

Det förekommer utnyttjande, diskriminering, dåliga arbetsförhållanden, övergrepp och branscherna har nära band till trafficking och prostitution.

Men trots allt det, känns inte ett förbud som rätt väg att gå.

Den omedelbara effekten är ju att många av de kvinnor som lagen vill ”skydda” helt plötsligt står utan jobb. Om de är outbildade blir det ännu svårare. Förbudet kan även betyda en större fara och en ökad stigmatisering av kvinnorna i yrket.

Men det är inte mina största invändningar.

Jag tror nämligen inte att förbjuda strippklubbar gör underverk för att minimera objektifieringen och den ekonomiska underordning kvinnor lever i. Det går inte bara att förbjuda så försvinner det.

Objektifiering av kvinnor sker inte enbart i sexindustrin. Den sker i reklam, medier och resten av samhället. Kvinnors underordning styrs av större och mer genomgripande strukturer än enbart de som manifesteras i sexindustrin.

Fler arbetsrättsliga regler och skyldigheter, och inte kriminalisering, är för mig ett bättre sätt att åtgärda problemet med exploateringen i strippklubbar och sexindustrin som helhet.

För jag tycker inte att det är ett bra feministiskt mål att försöka radera ut hela sexindustrin. Ett bättre är att försöka förändra den till en mer säker, rättvis och jämställd bransch.

4 thoughts on “Är ett förbud mot strippklubbar rätt väg att gå?”

    1. anna, fast jag vet inte om jag vill förbjuda sexindustrin då jag inte är emot den i sig, utan hur den är uppbyggd. frågan är ju då om den någonsin kan vara uppbyggd på ett opatriarkalt sätt?

  1. Jag tror inte heller att det skulle göra undernverk även om et är ett steg på vägen.
    Gäller även denna lag män som strippar?

    1. svalin, men på vägen till vad? och jag antar att det även gäller manliga strippor. dock tror jag inte de är särskilt många.

Kommentera

