Se de här filmerna istället för att läsa min blogg.

När ni läser det här inlägget har jag lämnat Stockholm, och landet, för helgen. Återkommer till bloggen på måndag.

För att ni ska klara er utan mig tänkte jag tipsa om ett antal filmer jag har sett den senaste tiden. Små, kanske okända, pärlor som alla har berört mig.

Treeless Mountain

Om ett ett par flickor som lämnas ensamma hos en alkoholiserad släkting när mamman bestämmer sig för att leta reda på den frånvarande pappan. Jag har nog aldrig sett så bra barnskådespelare. Så många uttryck hos en sex- och en fyraåring är fantastiskt. Och filmen är en oerhört vacker överlevarberättelse berättat från ett barnperspektiv.

Paper Heart

Filmen är som en fejkad metadokumentär om det förmodade riktiga förhållandet mellan skådespelarna Charlyne Yi och Michael Cera. Väldigt annorlunda, men också väldigt fin. Att filmen är som spelad verklighet gör att mina känslor till den också blir spelade. Intressant reaktion att ha på en film. Sedan är ju Charlyne Yi och Michael Cera för söta ihop.

London River

Min eviga favorit Brenda Blethyn spelar en mamma som tror att hennes dotter är en av offrena i terrorattacken mot Londons tunnelbana 2005. Hon träffar en muslimsk man, spelad av Sotigui Kouyaté, vars son var ihop med hennes dotter. Det är en film som metodiskt försöker att dissekera de fördomar som omringar muslimer, samtidigt som den visar det universella med hjärtekrossande sorg.

Madeo

Denna sydkoreanska film fokuserar på en mamma vars smått utvecklingsstörda son blir anklagad för mordet på en ung kvinna i byn. Mamman försöker desperat att bevisa sin sons oskuld. Kim Hye-ja är fantastisk i huvudrollen som mamman som är beredd att göra allt för sin son. En son hon älskar lika mycket som hon hatar. Hennes lycka, och förbannelse.

Amreeka

En film som handlar om en ensamstående palestinsk mamma som vinner ett green card-lotteri och därmed lämnar kaoset i sitt hemland för att flytta till USA med sin tonårige son. Hon flyttar till ett USA precis på väg att invadera Irak, ett USA med inget över för människor med arabiska utseenden. Trots universitetsutbildning och god engelska tvingas hon att börja på botten, bland ungdomarna bakom disken på en hamburgerrestaurang.

Eyes Wide Open

Ett drama om homosexuell kärlek i en ultraortodoxt judestadsdel i Jerusalem. När flerbarnspappan Aaron förlorar sin far behövs en ersättare i slakteributiken. Valet faller på den unge studenten Ezri som en dag besöker affären. Det som börjar som vänskap utvecklas till en lika djup som strikt förbjuden kärlek. Det är en väldigt berörande film som visar konsekvenserna av hur religionen ännu en gång tillåts begränsa kärleken.

6 thoughts on “Se de här filmerna istället för att läsa min blogg.”

Kommentera

