Därför slutade jag att röka hasch.

En gång för nästan tio år sedan rökte jag hasch på en fest. Ett par bloss. Det hände ingenting, jag ryckte på axlarna och har aldrig provat någon narkotika sedan dess.

För mig räckte det för att kunna säga been there, done that.

Under åren har jag ibland gått in på fester och känt en konstig lukt i luften. Ni vet den där distinkta hashiga lukten. Jag har alltid vänt på klacken och gått därifrån.

Jag har aldrig varit någon för narkotika. För att jag vet att jag skulle bli en pundare direkt.

Jag är en beroendenatur. Mat, cigaretter, alkohol. Jag måste akta mig ständigt. Så jag vet att jag skulle åka dit direkt om jag började med tyngre grejer.

Två ynka haschbloss när jag var 16 år var tillräckligt för en hel livstid.

Nu menar ju inte jag att de som inte är beroendenaturer därmed borde ha fritt fram. Narkotika är lika dumt och skadligt för alla som använder det.

Jag kommer alltid att ifrågasätta de som gör det valet, jag kommer absolut inte att delta och jag skulle uppmuntra alla att söka hjälp, men samtidigt dömer jag ingen som gör det valet.

Flykter från verkligheten är alltid lockande. Dock ofta lika livsfarliga.

Vi vet alla att de allra flesta som testar tyngre droger blir beroende. Och vi vet alla vad beroenden orsakar ekonomiskt, socialt och relationsmässigt.

Det är sällan någon vacker syn.

Men sedan har vi ju de som ”bara” använder narkotika emellanåt. Det kanske är en bekants bekant eller en gammal klasskompis som inte ser sig som pundare, men som då och då i festsammanhang vill röka på, snorta eller något annat olagligt.

Hur hanterar ni dem?

Jag vill inte delta eller vara i närheten av människor som nyttjar narkotika. De får göra sina val, men det inkluderar inte mitt sällskap. Men kanske är det för slapphänt?

Jag kan känna så ibland.

För vissa verkar festknarka som om det vore samma sak som att feströka. Och ingen och inget verkar hindra dem från att fortsätta med det. Vi festar ju bara! Vi har ju bara lite kul!

Hur spräcker man bäst den bubblan?

84 thoughts on “Därför slutade jag att röka hasch.”

  1. Det som stör mig mest med den liberala drogdebatten är hur sjukt eurocentrisk den är. Det talas bara om fria val för oss här i Väst, om effekterna på vårt samhälle. För mig personligen handlar det främst om ursprunget till drogerna. Det är inte en 22-årig snubbe i Göteborg som är min främsta oro, för bakom sig har han ett samhällssystem som stöttar honom om han söker hjälp. Jag tänker främst på småbarnen och de unga änkorna i Iran som illegalt smugglar heroin, amfetamin och crack över gränserna för att försörja sig men oftast dras ned i missbruket, och dessutom åker fast och utsätts för det iranska rättssystemet (och dess brist på respekt för mänskliga rättigheter – om de inte skjuts på plats, vill säga). Jag tänker främst på bönderna på landsbygden i Afghanistan som under livshot och brist på försörjning tvingas till opiumodling av lokala krigsherrar. Jag tänker på de som drabbas av den illegala vapenhandeln och människohandeln som är tätt sammankopplade med den globala droghandeln. För oss i väst handlar det kanske om fria val, men det gör det verkligen inte för dessa människor.

    1. bella, mycket bra synpunkt. de droger vi använder i sverige har tagits fram någon annanstans, forslats av människor, under vidriga förhållanden.

    2. Bella: Då antar jag att du tycker att tobak bör vara illegalt det med? Tror hur som helst att med en legalisering skulle högre krav kunna ställas på drogodlarna!

  2. Linus! Lite förvånad att du som annars verkar vara så bra på att ifrågasätta normer verkar ha köpt propagandan rakt av – inklusive att kalla cannabis för droger medan du lämnar sprit/cigaretter utanför (iaf tolkar jag det så). Jag har rökt i ~12 år, och utan problem klarat av skola, jobb och relationer. Ibland inte på flera månader, ibland dagligen. Att röka dagligen är inte speciellt snyggt eller indikativt på att man mår toppen, men det har inte påverkat mig negativt mer än att jag blivit trött dagen efter, ofta för att man har så kul att man inte har lust att gå och lägga sig i tid. Att diskutera gräsrökning i samma andetag som att dra en lina känns också lite off – bara för att det är två illegala droger betyder det inte att de är lika skadliga. En klumpig analogi blir att både pedofili och homosexualitet varit olagligt i Sverige en gång i tiden.

    Finns en jävla massa studier som säger att cannabis är mindre skadligt än alkohol, vad tänker du om dem?

    1. i bubblan, köpt propaganda? om du säger det så. det är utmärkt att du har klarat av ditt liv trots att du röker cannabis så ofta. men blir det inte dyrt? och hur får du tag i det?

      och visst är det skillnad mellan cannabis och tyngre droger. men cannabis är knappast ofarligt. den kan åsamka både psykiska och fysiska skador, precis som alla droger.

      jag är överhuvudtaget för en restriktiv drogpolitik, inklusive alkohol och cigaretter. för att det är farliga grejer och för att jag tror på gateway-teorin att användandet av en drog ökar risken för att börja med en annan farligare.

      dessutom är det en skillnad på hur cannabis och exempelvis öl framställs: av vilka, under vilka förhållanden och hur det sedan fraktas. väldigt olika villkor.

      1. Med propaganda menar jag att väldigt mycket av det som rapporteras som fakta gällande cannabis är gamla lögner baserade på undersökningar gjorda för att bevisa att cannabis är livsfarligt. De flesta vetenskapliga undersökningar gjorda i modern tid klassificerar cannabis som en mild drog som är mindre farlig än alkohol etc. Men tro mig inte, googla istället…

        Hur jag får råd med det? Ja, skulle jag dricka alkohol på samma sätt som jag röker gräs så skulle en flaska vin räcka en månad, minst. Har jobbat på 5 gram (som kostade 600 kronor om jag minns rätt) i ett halvår nu och har säkert en femtedel kvar.

        Fysiska skador kan det kanske orsaka kausalt men knappast direkt. Skulle vara cancer då. Haschpsykoser nämns då och då, men jag och mina vänner har klarat oss bra. Eftersom cannabisbruk är stigmatiserat så är det ju bara de med dåliga upplevelser som ”kommer ut” offentligt, så bilden av cannabis i media blir lätt skev.

        Att det finns någon drog som fungerar som gateway-drog har jag svårt att se… Varför skulle jag bli mer benägen att röka crack för att jag gillar gräs? Ska cannabis påverka mitt psyke så specifikt? Däremot så är det väl troligare att gräsrökare provat andra droger eftersom de är mer benägna att prova illegala stimulantia, annars skulle de ju inte rökt på i första hand.

        Sist: visst är det tråkigt att man stöder en svart marknad genom att röka gräs. Absolut. Men de flesta konsumenter gör ganska många oetiska val. Äter Dole-bananer och kött, köper kläder gjorda av sweatshop-arbetare och datorer gjorda av kineser som lever halvt som trälar, etc. Fick jag välja skulle jag röka närodlat 😉

      2. i bubblan, men förklara för mig som att jag är puckad: varför röker du på? vad är dragningen till det? och varför inte alkohol istället?

        men vi kan ju konstatera att cannabis inte är ofarligt. det är ju larvigt att göra det. det är ingen mirakelmedicin. det finns farligheter med. ja, precis som med alkohol och cigg.

        med gateway-drog menar jag ju precis det du skriver. att om man går förbi en gräns, psykiskt och lagligt, så är det lättare att prova annat som också är förbi den gränsen.

      3. Varför röka ist. för att dricka:

        Det är för jävla roligt, helt enkelt. Det är svårt att beskriva rus, och vill du läsa mer så kan du nog hitta massor av roliga tripprapporter på Flashback. Kort sagt: jämför med att se på drama eller komedi på bio – båda är underhållning, men på olika sätt. Ibland känner man för det ena, ibland för det andra. Sen är det ju fint att slippa bakfyllor också.

      4. i bubblan, var väl det jag trodde! jag gillar ju alkohol ibland för att åka en rollercoaster mentalt, så inte är jag någon att döma.

      5. Klarat av två universitetsexamnar, jobb, fru och barn, träning samtidigt.

        Det var min räddning från tyngre grejer då jag blev väldigt nöjd då jag först provade det. Slutade även med cigaretter.

        Hjälper mig mot min tinnitus bättre än allt de skojarläkarna skrivit ut. Kör detta liv i 12 år, utan några som helst problem.

        Lär er att skilja på det som är farligt och icke farligt.

      6. kallepuk, yes bra poäng. skilja mellan farligt och icke farligt, men också vad som gör det farligt och icke farligt.

    2. Du tycker inte att det påverkat dig, men vad tycker din omgivning? Just den trångsynthet som finns bland många brukare, visar ju på hur skev hela debatten är. Hela din kommentar låter alldeles för självrättfärdigande för att jag ska kunna tro dig.

      1. Ja du, Eveliina. Visst är debatten skev!

        Min omgivning verkar inte särskilt bekymrad alls. De som blir bekymrade blir det när jag berättar att jag röker, inte för att de tycker att jag verkar må dåligt (detta gällde speciellt mina föräldrar). Och att min kommentar är självrättfärdigande är väl inte så konstigt då den är en replik på ett inlägg mot hasch? Skulle jag vara mer trovärdig om jag skrev att mitt liv är ett helvete?

        Något som däremot påverkar mig jävla mycket är helgfyllan. Vet inte hur många söndagar jag varit trött, illamående och ångestjagad (det är värst). Skulle cannabis ge ens hälften av de bieffekterna skulle jag lagt av efter första pipan. Sprit är svårare att sluta med.

        Pratade om gräsrökning med en tidigare narkoman som hade klarat sig ur tungt amfetaminmissbruk (hon ansåg fö att marijuana var en gateway drug) – hon gav mig några år innan jag skulle sitta på plattan. Det var nio år sen, och jag är fortfarande lika långt därifrån. Så klart. Det verkar vara så jävla svårt att förstå att det finns de som kan använda illegala droger utan att gå ner sig. Varför?

        Fast nu inser jag att jag skjuter mig i foten. Med det här inlägget har jag lagt upp ännu bättre för din retoriska formel: ”du förklarar så tydligt varför det inte är farligt, så därför måste det vara farligt”.

      2. i bubblan, jag tror att du förstår att du passar in i en klassisk bild av en beroende människa. som menar att alla andra har fått det om bakfoten, och inte han själv. och i de flesta fall är det ju precis så. det är ju det beroenden gör med en. tunnelseende.

        jag tror absolut att det finns de som kan använda illegala droger utan att gå ner sig. jag vet också att de är undantagen och att deras existens inte raderar det faktum att droger generellt inte är hälsosamt vare sig för den enskilde eller samhället.

      3. eveliina, håller med. som användare blir man ofta blind inför vad ens omgivning verkligen tycker. vare sig man knarkar, röker på eller super.

  3. En del är så rädda
    för sig själva
    att de inte vill droga
    inte med det ”tunga”
    det samhällsfarliga
    utan bara det vanliga
    det som man kan klara
    av att behärska
    äta, skära, dricka,
    röka, psykofarmaka
    Kanske stark nog att bära
    det sorgsna, melankoliska
    hatiska och rädda,
    kanske en sådan människa

  4. Jag vistas i en miljö och tillhör en subkultur där just gräsrökning är mer eller mindre normalt. Att då inte röka gör att man framstår som ett gigantiskt jäkla undantag. Ibland bryr jag mig inte det minsta, folk får göra precis vad de själva vill. Men ibland kan jag bli lite less på att det inte tycks gå att finna en vettig människa (läs kille) som inte drar upp en liten haschklump på efterfest, och börjar sitta där nörda loss med den utan att ens fråga om lov. Och just för att bruket är en så stor del av kulturen är det väldigt få som verkligen frågar sig om det är något de vill göra, utan det blir något de bara gör. Väldigt sorgligt.

  5. Jag tycker precis som Bella att man ska tänka på vad drogerna kommer ifrån och hur dem framställts och det är sällan på något schyst sätt. Senast igår hade DN en artikel om att Kokainkrigen i Mexiko som hela tiden dödar oskydliga männsikor.
    Vad som känns konstigt är att folk på vänsterkanten tillhörande subkulturer som själva har en bild av sig som himla schysta och världsmedvetna samtidigt röker grejer som exempelvis hash faktiskt hjälper till att stödja talibanerna i Afghanistan liksom andra kriminella grupper i området. Det är varken schyst eller världsmedvetet.

    1. svalin, håller med om vänstermänniskorna. så hycklande. varför kan aldrig människor se skiten i sin egen bakgård?

  6. BULLSHIT; ingen av er har någon koll alls. Det mesta är odlat i sverige, det är fan i mig inte ens ekonomiskt att smuggla in nu för tiden.
    Så jävla dumma självgoda fittor.

    Jag tycker likadant som du Linus, förutom att det är inte gräsrökare utan homosexuella.

    Dumma, outbildade, inkompetenta, ytliga och patetiska homosexuella.

    Jag grundar alla mina argument och förutfattade meningar på skitsnack, precis som du.

  7. Så detta med cannabis…PROLOG

    Heroin och alkohol är de
    dödligaste och mest
    förtvivlat
    beroendeframkallande,
    drogerna.
    tvingar dig att strida
    tiden ut
    på ena
    eller andra
    viset om beroende
    etablerats.

    *

    Kokain sägs ha liknande
    resultat men är inte
    lika dödligt.

    *

    Amfetamin sliter ner
    kropp och sinne,
    kan kastas av med
    motivation och
    innehåll.

    Något som kanske
    saknas,men
    va fasen
    ordinära psykpatienter
    slussas till
    återhämtning rätt ut i
    intet
    så varför skulle
    ‘knarkarna’
    ha det bättre.

    sic!

    Detta ord:

    -KNARK-

    betyder ingenting.

    ingenting.

    slut på PROLOG

    **

    Så detta med cannabis..

    ETT

    cannabis…
    Det är beroendeframkallande
    i nivå med kaffe,

    *

    det har tre
    möjligt
    allvarliga biverkningar
    vid sidan av själva
    rökandet.

    ett.

    psykosen.
    Över på en vecka
    -i bästa fall-
    men sen är det rökstopp.
    ety det markerar för en betingad
    individ
    och han/hon
    kanske skulle ta det lite
    försiktigt istället
    generellt.

    Har sett fem sex fall på 25 år.
    verkar jättejobbigt ont ajj

    -aajj-

    -snyft-

    *

    det finns olika slags psykoser.
    Psykiatriker borde sköta det
    istället för kommunernas
    snopptittare
    som kastar ut klienten
    vid återfall.

    *

    två.

    Allvarlig psykisk
    smärta.

    ångest,
    som skrämmer
    skiten
    ur dig.
    *
    Det är enkelt.
    Då låter man bli.
    *
    Detta inträffar ofta eftersom
    debut
    oftast sker 11-21 års åldern.

    *

    I det stöket,
    mellan hägg och syren,
    i ungdomens vår,
    behövs inga psykosnurr
    ytterligare.

    *

    Hjärnan är någorlunda
    färdigvuxen
    vid 25årsåldern.

    *

    Innan dess
    borde inte vare sig
    brända drycker eller
    THC
    intas hur som helst
    utan nogrann

    ‘set and setting’

    -tillfälle och omständigheter-
    kram och fint.

    *

    men det känner ingen till
    eftersom
    knark är bajs,
    Beijerot,
    Rubin,
    mfl dumheter.

    *

    tre.

    Passive syndrome
    -Amotivationssyndrom-

    Om du blir sittande
    passiv
    och förefaller
    nöjd så
    lite väl över tiden
    s.a.s.

    *

    är det bra om
    nån säger
    -hurru ta ett par par
    blossfria
    veckor och gå en timmes promenad
    varje dag
    ety du haver förflummat dig
    din tokfrans.

    *

    Detta är inte heller
    allmängods eftersom
    alarmisterna hellre
    hittar på fritt
    om sånt
    de inte känner till.

    *

    Det sitter nog en del
    förflummade och glor på
    tv-shop
    medan alla runt dem
    säger saker som
    ‘ta dig i kragen’
    och det
    hjälper ingen.

    **

    Så detta med cannabis…TVÅ

    Cannabis
    Sativa/Indica/Ruderalis
    är känd sedan de
    absolut första
    mänskliga försöken
    till att alls odla
    jorden,
    7000-fkr nånstans.

    *

    Fibern är överlägsen
    bomullen.
    växten i sig
    växer utan prut
    av sig själv i
    alla klimatzoner
    utom de
    arktiska.

    *

    Innan 1933(?)
    odlades det rikligt,
    mest för fibern.

    *

    Alla segel,
    tåg och tråckel sedan
    vikingarna var av
    Hampa.

    *

    Som njutningsmedel är det
    ypperligt

    *
    nej!

    jag är ledsen

    det kommer inte försvinna

    Ety

    9 ton/år

    importeras och konsumeras i

    -Sverige-

    härodlat skunk i okänd mängd

    hur skulle

    det kunna hejdas

    och för jössenanm-

    VARFÖR?!

    ta ifrån lurkarna deras

    födkrok
    mjölkko
    ymnighetshorn

    låt oss bete oss som vuxna

    för omväxlings skull

    *

    ja

    dina barn

    kommer växa upp

    i vår kultur där

    cannabis funnits sedan

    sexti/sjutti
    talet

    där jag stretade mig genom

    adsolesencen var det

    rätt tunt men inte som

    idag nu är det etablerat i massor

    men kom ihåg
    mår du dåligt
    låt bli.

    *
    -tillfälle och omständigheter-

    -Set and setting-

    -tillfälle och omständigheter-

    ÄR VIKTIGT

    kan vara klokt att skapa
    lugn och ro bland vänner

    *

    sprita helst inte
    ordna ledigt
    och skön
    för
    vad du härbärgerar
    förstärks

    *

    som ångestflykt
    -till exempel-
    är ‘Mrs Mary Jane’
    helt värdelös

    *

    värdelös för
    all flykt faktiskt

    *

    vad du härbärgerar
    förstärks

    *

    och mår du dåligt låt bli

    låt bli

    **

    Så detta med cannabis…TRE

    Man kramas

    gärna och fnissar lite

    dumt då man tappar tråden

    -hit å dit-

    då närminnet konkar lite

    -LITE-

    medan ruset susar dig själv

    *

    Man sväller själen

    något och andas ideer

    strax en ny och

    en ny och

    en äldre och

    musik

    sedan med tiden

    zzzz

    ety thc

    metaboliseras om

    -CBD sussar fram-

    och zzzeeeg inträffar

    *

    kaffe och lite luft kanske

    eller så kallar sängen

    -zzz-

    På en till tre timmar

    -kanske lite mer-

    är det hela över

    *

    Spritdrycker

    bör intas med

    försiktighet i

    kombination med

    ‘Mrs Mary Jane’

    *

    Och drick dig inte

    halvrund

    och blossa senare

    då vill kroppen inte ha

    spriten längre

    (Buäägh)

    *

    Att blanda ihop

    Cannabis med

    mördardroger

    som alkohol eller heroin

    är oriktigt och okunnigt

    ***

    De flesta är

    okunniga

    hela frågan har

    hamnat i några slags

    privatmytologiska

    fantasier

    färgade av hörsägen och

    alarmisternas strunt

    som vi så

    rikligt begåvats med

    här i Sverige

    *

    Det går att baka i småkakor

    -mängden blir större

    -ruset djupare och längre

    flera dagar i extremfallet.

    *

    Set and setting

    -tillfälle och omständigheter-

    ÄR VIKTIGT

    och mår du dåligt

    låt bli

    *

    Att göra snaps är kul

    Blir som att få hela

    trädgårdens

    smaker i munnen

    dock

    föga sus

    för spriten bränner

    hjärnceller högt över

    suset totalt

    vidrigt men sanT

    ***

    verklig dagdröm läker fram

    förmågan att bli

    brydd

    *

    50cl Calvados-

    tre ggr av hyfsad kvalitet-

    en vecka snurra pava-

    sedan munnen full

    av allt från

    daggmasken

    till

    äppleblomman

    *

    men som sagt:

    Set and setting

    -tillfälle och omständigheter-

    och mår du dåligt

    låt då bli för tusan

    låt bli

    detta om cannabis

    ©2009jimbjörklund-idiotjim

  8. Men Linus! Har läst din blogg länge och tycker att du verkar sympatisk och förmögen att tänka utanför normerna, men nu känns det som att du helt glömmer bort allt detta. Du sjukförklarar mig rakt av.

    Jag är beroende.

    Nej. Ett beroende är när man inte kan sluta trots att det går ut över livet. Jag har ALDRIG försakat skola, jobb, social gemenskap etc på grund av rökandet. Och hur i helvete kan du säga det om mig när du aldrig träffat mig? Det är som att jag skulle psykoanalysera dig efter att ha läst din blogg. Helt respektlöst.

    Jag menar att alla fått det om bakfoten och inte jag själv? Läs WHO:s rapport som listar cannabis som mindre farligt än alkohol. Är inte det ett utmärkt skäl att välja cannabis framför sprit? För du kan väl inte tro att alla lagar är rätt bara för att de står i lagboken – flera av dina inlägg handlar snarare om att lagar bör ändras.

    Enligt den logiken är sprit är också en gateway-drog. Hade jag inte vågat dricka sprit så hade jag inte vågat röka. En majoritet av alla cannabisrökare har druckit sprit.

    Jag fortsätter gärna att diskutera den här frågan, men i så fall utan att du bedömer mig som person för att jag väljer att röka gräs, utan väljer att möta mina argument.

    Men tack för att du bjudit lite på känslan av hur det är att inte passa in i normen och få ens personlighet istället för ens åsikter ifrågasatta pga det – är så jävla svennig annars så det är ett välkommet avbrott.

    Sist.

    Inga droger som påverkar psyket är väl särskilt nyttiga. Men hur det är bättre att supa en gång i veckan före att röka en gång i veckan förstår jag inte. Förklara det för mig med vetenskap istället för tankar/teorier/gissningar/lagtexter så lyssnar jag mer än gärna.

    1. i bubblan, ojoj jag verkar verkligen ha tryckt på en nerv. och inte ens med avsikt.

      jag tror att du missförstod mig utifrån min egna bristfälliga kommentar. jag menade så här: ”jag tror att du förstår att FOLK KAN TYCKA att du passar in i en klassisk bild av en beroende människa. som menar att alla andra har fått det om bakfoten, och inte han själv. och i de flesta fall är det ju precis så. det är ju det beroenden gör med en. tunnelseende.”

      det är den bilden många av oss utgår ifrån när det gäller droger. rätt eller fel, så är det så. jag utgår främst från mina egna erfarenheter bland de jag känner som har tagit allt från cannabis till ecstasy till kokain och av dem har ingen av dem varit positiva upplevelser. varken för brukaren eller omgivningen. att du inte är en av dem, bra. men du utgör ett undantag bland de jag har stött på. så är det. jag dömer inte dig. jag vill förstå bättre. förstå det från en annan sida. det var också därför jag ställde frågor som du inte har besvarat. för att KUNNA förstå bättre.

      jag är inte stängd för att omvärdera mina åsikter. men då behöver jag förstå bättre och snurra det ett varv i skallen.

      min poäng är att cannabis inte är ofarligt. hur mycket mindre farligt det än är än alkohol så är det inte ofarligt. det kan vi ju hålla med varandra om, eller hur? för på dig låter det ibland lite som att det är som att äta en apelsin. både cannabis och alkohol är skadligt. vad skulle du vilja hände? att cannabis blev lagligt? eller vill du bara att folk omvärderar sitt synsätt kring cannabis?

      1. Tack, nu känns det som att vi pratar som jämlikar, istället för som människa och (den något lägre arten) knarkare!

        Och egentligen var det väl mest det jag ville uppnå. Det är så otroligt många fördomar som förekommer kring droger att det är svårt att ha en vettig diskussion.

        Och det är sällan ”positiva” upplevelser av droger får komma till uttrycj – eftersom man då stämplas som en knarkare är det naturligt att de enda som vill berätta om drogbruk är de som är starkt emot, ofta beroende på egna eller närståendes hemska upplevelser. Och naturligtvis finns dessa, jag är bara övertygad om att de är överrepresenterade!

        Jag har mängder av välfungerande vänner som röker då och då men som inte riktigt har lust att berätta om sina positiva upplevelser i TV/på jobbet/hemma när ämnet kommer på tal.

        Annars tror jag vi är rätt överens: droger är inte nyttiga, och överdriven konsumtion är ett tecken på att man mår dåligt.

        Angående om jag skulle vilja att cannabis legaliseras så är jag inte säker längre (det ville jag tidigare). Det finns fördelar i form av statlig kontroll (skattepengar, ålderskontroller, eliminerade inkomster för kriminella). Och sen finns det ju ett gäng nackdelar, den främsta att det skulle finnas ännu en laglig drog att bli beroende av (tanken på att man ska kunna utplåna cannabisbruket helt är naturligtvis löjlig).

        Men jag vet inte. Jag har inte alla fakta som behövs, därför säger jag just det – ”jag vet inte”. Det kanske skulle gå bra. Det kanske skulle gå illa.

      2. i bubblan, jag vill alltid utmana mina egna föreställningar om saker och ting. så även med narkotika. jag kan hålla med om att det är svårt att komma ut med de ”positiva” erfarenheterna av narkotika. jag tycker att debattklimatet borde vara öppnare, men du vet ju precis som jag att de som oftast representerar de positiva (när det händer) inte är de klyftigaste, utan snarare stereotyper av pundare. det är i alla fall min erfarenhet.

        öppnare diskussion ja tack, men jag undrar ändå: vad är egentligen poängen med att de drogpositiva berättelserna kommer fram när det ändå är något skadligt vi pratar om?

        jag ser inga som helst poänger med att legalisera cannabis. för jag ser inte vilken nytta det gör att legalisera något skadligt och potentiellt beroendeframkallande, precis som du skriver. och helt ärligt verkar ju knappast du eller andra brukare lida av att det är olagligt. ni får ju ert stuff vilket som menar jag.

    1. underbaraclara, absolut är det så. borde väl använda begreppet narkotika istället. jag dricker själv alkohol, och röker cigaretter. jag är för en restriktiv drogpolitik. jag tycker att det är bra att vi har höga skattenivåer för alkohol i sverige och jag tycker att vi borde arbeta för att miniminivåerna för alkoholskatter inom eu höjs. jag tycker att det är bra att systembolaget har monopol och att åldersgränsen stannar vid 20 år och inte lägre. sedan ser jag det som viktigt med bra informations- och förebyggande arbete när det gäller alla sorters droger, och då speciellt bland ungdomar.

  9. Till Bubblan i ditt inlägg skriver du : ”Angående om jag skulle vilja att cannabis legaliseras så är jag inte säker längre (det ville jag tidigare). Det finns fördelar i form av statlig kontroll (skattepengar, ålderskontroller, eliminerade inkomster för kriminella)”.

    Ett sådant system finns redan när det gäller alkohol och till viss del även cigaretter. Varorna är beskattade, dels för att ge inkomster till staten, dels för att göra varorna dyrare och på så sätt minska konsumtionen. Systembolaget kräver leg och det ska även affärerna som säljer tobak göra numera. Detta kringgås genom att äldre personer köper ut cigaretter och alkohol åt ungdomar och att en del affärer ser genom fingrarna med legkontroller. Hembränning och smuggelsprit förekommer, liksom insmugglade cigaretter. Vår nuvarande regering är dessutom pigg på att privatisera allt möjligt så varför statlig cannabis när skolor, apotek och brännvin ska vara privat, vinstdrivande och gärna utlandsägt?

    Personligen tycker jag inte att det finns några som helst skäl till att legalisera cannabis. Blir det legalt så blir det också acceptabelt att använda. Jag anser att det är viktigt att samhället sätter ner foten och markerar att droger inte är OK, speciellt inte för ungdomar.

    Droger är relativt lättodlade och kan odlas, skördas och transporteras utan tillgång till jordbruksmaskiner och vägar. Om det är garderobsodlat eller smuggel som dominerar i Sverige vet jag inte. Det är inte bara kvällspressen som har skandalartiklar om garderobsodling, utan även seriösa tidningar som t ex ICA-kuriren skriver om det.

    1. ”Personligen tycker jag inte att det finns några som helst skäl till att legalisera cannabis. Blir det legalt så blir det också acceptabelt att använda.”

      Vad vore så fasansfullt med att det ansågs acceptabelt att använda cannabis? Det bör vara upp till var och en vad man vill göra med sin kropp, sitt liv och sin hälsa. Jag förstår inte varför det ska ses som fult att bestämma över sitt liv och göra saker som man finner roliga.

      Ska man nu sätta ner foten och markera att det inte är okej med droger, bör man göra det även med alkohol, som också är en drog. Dock är alkohol redan accepterat och tillåtet att dricka för människor över 18, om än med restriktioner. Att kriminalisera alkohol skulle vara både krångligt och dyrt kan jag tänka mig, så varför inte legalisera cannabis likväl?

      Nu kommer du säkert tro att jag är en av de som röker på titt som tätt, men sanningen är den att jag aldrig rökt maja och hasch har jag bara rökt några gånger. Men jag tycker att det är väldigt löjligt att något som är så pass harmlöst- som cannabis ändå är i jämförelse med många andra droger- är illegalt, medan de droger som faktiskt är farligare är legala (under restriktioner).

      1. candy, jag kan förstå hur du resonerar. men jag finner det onödigt att legalisera ännu en drog som inte är helt ofarlig. alkoholpolitik kan man diskutera, och jag är för en restriktiv politik där med fortsatt monopol och höga skatter. men jag ser det inte som nödvändigt att legalisera ännu en drog. de som vill röka på röker på ändå.

  10. Linus&Pia: Allrights! Jag känner mig rätt nöjd så här. Vi tycker fortfarande olika om en del saker, men jag upplever det som att vi delar fler tankar nu än till en början.

    Ser fram emot att fortsätta läsa & kommentera här – och att få gå tillbaka till mitt vanliga, inte fullt lika löjliga alias.

    Ha det fint!

    1. i bubblan, håller med. bra att tvingas omvärdera, eller justera, sina åsikter en smula!

  11. Du verkar glömma bort att alkohol också är en drog, och tobak med för den delen. Tobak är dessutom en av världens farligaste droger.

    1. candy, borde ha använt ordet narkotika då det är främst det jag syftar på.

  12. De som röker på, röker på ändå, ja. Men varför göra människor kriminella bara för att de bestämmer över sina egna liv? För att de har kul? Och för de som blir beroende- varför ge dem fler problem än de redan har, genom att även göra deras självdestruktiva sysselsättning till något kriminellt?

    Jag tänker mig att med en legalisering av cannabis skulle man dels kunna kontrollera leverantörerna bättre, så att de lever upp till goda arbetsvillkor för anställda, dels kontrollera själva haschet bättre. Hasch är farligare än marijuana som jag förstått det och kan ofta vara utblandat med en massa skit. Genom en legalisering skulle man förhoppningsvis kunna ställa krav på detta så att det blir mer rent, så att man inte gör det farligare än det är. För jag förnekar absolut inte att det finns risker med hasch & maja. Det finns risker med det som med allt annat. =) Men varför krångla till det så mycket? Varför göra saker värre än de är, vilket jag tycker att man gör med många lagar som sägs finnas till för ”folkhälsan” eller för att ”skydda” någon/några?

    1. candy, jag förstår vad du menar. visst får människor göra som de vill. och det gör de vilket som. jag tycker inte synd om de som rökar på. att de är missförstådda eller nåt. de gör val som de vet är olagliga, men skiter i det. jag tycker, trots att jag förstår dina argument, att narkotika ska vara förbjudet. ja, för folkhälsans skull.

      1. Men varför ska staten bestämma över vad som är bra eller dåligt? De röker på trots att det är olagligt därför att de förmodligen mår bra av att röka på, alternativt är psykiskt beroende. Genom dessa lagar krånglar man ju bara till det ännu mer för de beroende, och för de andra inskränker man deras frihet.

        Jag tycker att man blivit väldigt icke självtänkande och självbestämmande om man struntar i att göra saker bara för att de är olagliga eller av allmänheten anses som dåliga. På det sättet kan jag beundra de som röker hasch eller maja. De gör det de vill, det som de tror på. Bara för att nåt är olagligt betyder det inte att det är dåligt.

      2. candy, ett samhälle måste ha vissa lagar och regler för att fungera. hur dessa lagar och regler ska se ut och bestå av kan man ju diskutera. jag tycker inte alla är bra. jag tycker däremot att det inte finns någon poäng att legalisera ytterligare en drog. jag tror inte på ett samhälle där allt är ok och fritt fram, de samhällena går under snabbt som fan.

        alla har vi våra värderingar, och de kanske inte alltid överensstämmer med vad lagen säger, men då får man vara medveten om att man kan få betala för det om man åker fast. och jobba för att förändra de lagarna.

      3. Det håller jag med om att samhället behöver, men jag ser inga poänger med att ha lagar mot att röka på. =)

  13. Har inte läst alla kommentarer så jag kanske upprepar det någon annan sagt, men..

    1. Om du inte fick ett rus kan du omöjligen säga been there done that.
    Du kan dock säga ”Been there, rökte fel/dåligt hasch & failade så
    jag fick inget rus men anser mig ändå ha cannabiserfarenhet” eller någonting i den stilen.

    2. Du vänder på klacken & går då någon brukar cannabis på fest, men att en fest är fullproppad med människor som nyttjar en av världens farligaste droger (alkohol) rör dig inte ryggen? Djupt fascinerande.

    3. Klokt att du undviker sådant du vet har beroenderisk om du är en
    beroendeperson. Dock är alkohol en tyngre drog än cannabis så du
    kör redan på dom ‘tyngre’ grejerna, om du dricker det.

    4. Är narkotika lika dumt & skadligt för alla som använder det?
    Menar du att någon som tar sömnmedlet Imovane blir lika skadad som en heroinmissbrukare? Menar du att testerna som visat att marijuana
    hjälper mot depression är forskares dumma påhitt? Är det därför
    ex. Amerika har medicinsk marijuana, för att dom vill skada sina
    sjuka än mer?

    5. Kan du sluta tjata om tyngre droger i ett inlägg om hasch? Det går inte ihop.

    6. Ha det kul i ensamheten då du säger upp bekantskapen med dina vänner som dricker kaffe, går på medicin, dricker alkohol, röker & så vidare.

    1. marielle, kul att ett inlägg om narkotika upprör så många människor!
      1. mina erfarenheter utgör inte endast grunden för de åsikter jag tar upp i inlägget. läs om det och du fattar det också.
      2. bra att du finner det fascinerande. för visst är det så. jag känner mig inte bekväm med folk som röker på eller tar andra droger. alkohol är jag desto mer van vid. varför räcker inte det som anledning?
      3. jag är inte perfekt och försöker inte utmåla mig själv som det. jag försöker att inte skaffa nya beroenden. för mig är det klokt ja.
      4. om du läser mina kommentarer så ser du att jag visst menar att olika människor får olika skadeverkningar, absolut. ge mig länkar till undersökningarna så läser jag dem gärna och kanske omvärderar mina åsikter.
      5. om du läser inlägget så fattar du att jag inte bara pratar om hasch, utan om narkotika i allmänhet. men visst, jag kan använda ordet narkotika.
      6. tack.

      du verkar vara passionerad för att röka på. var det, det är ditt liv och ditt val. tycker jag att det ska bli lagligt? nej. skulle jag umgås med dig om du rökte på? nej. det är mitt val precis som du gör ditt. svårare än så är det inte.

      1. 1. Du har ingen erfarenhet av att vara hög, innan du har varit hög. Punkt.

        2. Vad spelar det för roll? Ska det vara illegalt för att DU inte trivs bland haschrökare? Jag har aldrig gått bra ihop med kapitalister men fan låt dom hålla på.. Jag behöver inte vara bland dom.

        3. Nej & jag snackar inte om att du verkar försöka utmåla dig som perfekt, jag förstår bara inte varför du hänvisar till beroenderisk när cannabis har absolut noll fysisk beroendemöjlighet & alkohol har en i jämförelse skyhög.

        4. Anser att det är inlägget som ska säga grunden, inte kommentarerna efteråt.

        5. Eftersom jag snackar om mediciner så har jag ANTAGLIGEN uppfattat att du snackar om narkotika, eller hur? Men fokuset var väl ändå haschet som du hade failat att röka, eller har jag missuppfattat..?

        6. Ah OK, så du kommer att göra det alltså? Eller kommer du inte? Om inte vill jag veta varför.

        Det handlar inte om att jag är passionerat för att röka på, det handlar om att jag vill ha INDIVIDENS FUCKIN’ JÄVLA FRIHET. Jag vill även att folk ska få köpa sex men jag är föga passionerad på att köpa horor. Jag vill även att du ska få dricka din äckliga alkohol trots all skada den gör i samhället, trots att jag själv inte dricker en droppe. Allt handlar faktiskt inte bara om en själv, det finns någonting som kallas ett större tänkande. Väldigt svagt att förminska mina åsikter till att enbart handla om att jag är passionerad för att röka på.

        & JO det är svårare än så, för det är olagligt & då tränger ditt val in på mitt, varför ska det få göra det? Hur hade du trivts om det vore tvärtom? Alkohol som du ju brukar ibland vore illegalt & bespottat som fan men cannabis vore lagligt & visst, du skulle få dricka hur mycket du vill men du är kriminell när du gör det & jag är hur lagligt som helst när jag puffar på.

      2. 1. du verkar ändå inte fatta poängen. så punkt.
        2. det var inte vad jag skrev. du undrade varför jag inte umgicks med människor som tar narkotika, jag berättade varför.
        3. jag har förstått att cannabis har en lägre beroendegrad än vad jag först trodde när jag skrev inlägget. bra! men att det är helt obereoendeframkallande och ofarligt köper jag inte. det blir ett beroende på hur mycket man röker och vem användaren är.
        4. jag skriver inlägg i den här bloggen för att skapa diskussioner precis som den vi för nu. i diskussionerna kommer nya frågeställningar upp, så för mig är kommentarerna precis lika viktiga.
        5.narkotika är alla droger som är olagliga. det är det jag pratar om. att det blev fokus på just hasch är för att det är min ena egna minimala erfarenhet av narkotika själv.
        6. allt handlar om vana. kaffe, piller, alkohol och cigg är jag van vid att människor i min närhet nyttjar. det är inget konstigt. narkotika däremot är det inte och därför är jag ovan och obekväm med det. så enkelt är det.

        jag menade ingen disrespect med att kalla dig passionerad. det är bland det bästa man kan vara för något. du skriver att cannabis är bespottat som fan? är det verkligen det? i lagens ögon visst, men den är ju inte överallt. min uppfattning är att de flesta verkar rycka på axlarna åt de som röker cannabis.

      3. 1. Om jag inte fattar, varför förklarar du inte då? Är inte meningen med debattinlägg att föra fram sin poäng?
        2. Nej, det undrade jag inte. Jag förstod det som att denna post handlar om att du tycker att narkotika är dumt & inte om att du inte vill umgås med knarkare. Att man inte vill umgås med knarkare är ju nämligen inte ett argument för att det är dåligt.
        3. Jag har inte sagt att det är helt oberoendeframkallande & ofarligt. Det finns många risker med cannabis & det kan bli psykiskt beroendeframkallande precis som vad som helst kan bli det men det finns NADA fysiskt beroendeframkallande med drogen.
        4. Ja, absolut, när man diskuterar om vad som står i kommentarerna men nu diskuterade jag inlägget.
        5. Det finns ju även laglig narkotika, exempelvis benzo. Du har än inte svarat på min medicinundran (eller så har jag missat det) så jag undrar igen.. är även narkotikaklassade mediciner värdelösa & vill du inte umgås med någon som äter narkotikaklassad ångestdämpande?
        6. Hänvisar till det jag skrev nyss.

        Du hade kunnat kalla mig passionerad åsiktsdebattör, för fan inte passionerad knarkare 😛 som rökare kan jag säga att JA det är väldigt bespottat, även om det finns en ganska stor öppenhet för det i samhället. Dom som bespottar bespottar dock väldigt hårt.

      4. 1. jag ville berätta om mina erfarenheter av narkotika. och varför jag personligen inte använder det. men tydligen var det för lite och larvigt de två bloss jag tog. folk har hakat upp sig på det trots att jag inte använder det som ett argument i i mitt blogginlägg.
        2. åh bra, precis. min bloggpost handlar om att jag inte tycker om narkotika, men folk som har kommenterat, inklusive dig själv, har mer intresserat sig för att jag inte gillar att umgås när folk tar narkotika. det betyder inte att jag inte kan umgås med dem när de inte gör det.
        3. ok fair enough. missade ”fysisk” i ditt förra inlägg. då är vi på samma sida. om det är noll fysiskt beroendeframkallande vet jag inget om dock.
        4. vi lämnar det här.
        5. men varför alla dessa frågor om vilka jag vill umgås med? precis som du skrev ovan har du förstått att mitt inlägg handlar om att jag inte tycker om narkotika. att jag sen inte vill umgås med människor som röker på eller knarkar har inget med att jag ser ner på de som gör det. hur många gånger har jag inte skrivit det? det handlar inte om att jag dömer de som gör det, bara att jag, mest pga ovana, inte känner mig bekväm med de som nyttjar narkotika. för min del finns det inget kvar att diskutera om det längre. det enda intressanta att diskutera är om man ska legalisera och hur det då skulle se ut.

        fair enough, passionerad debattör! tråkigt att du känner dig bespottad. mitt inlägg har aldrig varit menad som en sådan.

      5. För att jag vill se om du är tillräckligt intelligent för att se att all narkotika inte är av ondo, enbart.

        Då du än inte har bemött någonting av det jag skrivit om mediciner antar jag helt enkelt att du faktiskt hade sagt upp bekantskapen med mig om vi var vänner & jag var narkotikafri bortsett från att jag led av panikångest & åt benzo som är en av dom farligare drogerna som finns.

        Inte för att vara den som är den men.. jävligt ovänligt.

      6. marielle, absolut bra poäng. jag umgås med människor som käkar medicin utan problem. jag dömer dem inte för det och det är lugnt. som jag har skrivit hundra gånger nu så dömer jag inte de som använder narkotika, men jag känner mig inte bekväm med att umgås med de som nyttjar cannabis, knark, heroin, vad du vill av den icke-medicinska narkotikan, mest för att jag är ovan, men också för att markera mot de som nyttjar riktiga tunga droger som heroin och knark att det inte är ok. diskussionen här med dig och andra har ändrat min inställning till cannabis på det sättet att jag troligtvis inte skulle vara lika obekväm med att umgås med de som nyttjar det. men det har inte ändrat min inställning till huruvida jag vill göra det lagligt.

        och för mig är det skillnad mellan att äta laglig medicin som en läkare har gett en för att hjälpa en och att röka på. eller röker du på av medicinska orsaker?

      7. Jag snackade inte om att du dömer dom som använder narkotika, jag snackar om att du säger att du inte vill umgås med dom när dom har narkotikan i sig & man har ju konstant narkotika i sig om man går på benzo. Att du snackade om ickemedicinsk narkotika framgick inte. Eftersom marijuana även finns i medicinsk form undrar jag hur du ställer dig till det?

        Cannabis har minskat min ångest med cirkus 80% (inte statistiskt undersökt men procent på känn) samt att jag har blivit av med extremt mkt ilska tack vare insikter vid rus 🙂

        Benzo som jag talat om en del här, medicinsk narkotika, ledde dock till att jag försökte ta livet av mig tre gånger under en vecka. Mådde inte alls bra av skiten. Överhuvudtaget har aldrig någon ångestdämpande eller antidepressiv bitit på mig, det har enbart röka gjort.

        Utan marijuana hade jag troligtvis inte levt idag.

      8. marielle, bra, nu närmar vi oss varandra! 1) jag dömer ingen, 2) jag pratar enbart om icke-medicinsk narkotika och har gjort det hela tiden, sorry om det inte var tydligt nog.

        angående medicinsk marijuana skulle jag gärna se att man från statligt håll undersökte vad och hur det skulle kunna tillåtas. sedan kan jag ta ställning. svårt för mig att uttala mig om det om jag inte vet hur det skulle se ut och i vilken utsträckning. med andra ord: jag ser gärna att man från politiskt håll undersöker frågan närmare.

        usch, vad trist att höra att benzo skapade de reaktionerna hos dig. men finns det ingen annan laglig medicin som hjälper? skittrist om det är så. av ren nyfikenhet: hur ofta röker du och röker du det bara för att slippa ångest/ilska?

  14. Rätt intressant att sluta röka hasch innan man ens börjat…

    Men det är klart, det är ju ascoolt att använda något man nästan gjorde när man var 16 år som grund för sitt ställningstagande. Jag är verkligen inte pro-cannabis men den här var bland det mest meningslösa dravel jag någonsin läst.

    1. sur å stel, läs gärna inlägget en gång till så kanske du inser att mina egna små erfarenheter inte är det enda som ligger till grund för mina åsikter.

  15. ”För mig räckte det för att kunna säga been there, done that […] Två haschbloss när jag var 16 år var tillräckligt för en hel livstid.”

    Men lilla hjärtat… Jämförelse: Att dricka en kork vin när man är sexton och mena att ”nehej, vin var ingenting för mig”, tycker jag. Det du skriver att du har gjort det och varit där, det finner nog vem som helst som orimligt.

    Ps. Jag har en gång varit i Bosnien också. (Jo, för jag ritade en bild av Bosnienkartan under en bildlektion i fyran. Så jag har varit där och gjort det?)

    1. din e, men lilla lilla du, vad spelar det för roll? jag kände att det räckte. jag vet att det var nada i jämförelse med många som kommenterar här. men det räckte alldeles utmärkt för att jag inte skulle vilja göra om det. dra du löjliga jämförelser istället för att försöka förstå vad mitt inlägg egentligen handlade om.

      1. marielle, vad fint att du märkte det. precis min poäng, eftersom jag blev kallad ”lilla hjärtat”, men det missade du ju av någon konstig anledning.

      2. Det var inte en konstig anledning, det var av anledningen att jag inte är intresserad av att läsa texter som inte motargumenterar mig för jag läser inte hör för att det roar mig utan för att debattera & jag debatterar med motparten. Jag tycker att det är jättedåligt att du blev kallad lilla hjärtat.

  16. Såg att du ställde en fråga till I bubblan om varför h*n inte dricker alkohol istället.. men h*n gav inget direkt svar så tänkte att jag kan svara istället. Varför röker jag på istället för att dricka alkohol? Nu har jag inte varit full mer än typ 3 gånger men jag tror ändå jag har någonting att säga till om här..

    Alkoholrus:
    Domnar bort i kroppen, KUL när man har sex, LÄTT att få orgasm – INTE. Kissar en jävla massa. Eh ja det tar slut med beskrivning här men så upplever jag ett alkoholrus i alla fall. Ingen glädje eller någonting annat häftigt.

    Rökarus:
    Sex blir sjukt mycket intensivare, rörelser över kroppen känns mycket mer & kåtheten är skyhög. Är road, glad & känner eufori. Kommer på smarta idéer & får djupa insikter om mig & min omgivning. Marijuana lindrar dessutom min ångest, även om jag bara skulle röka det en gång varannan månad. Mat smakar bättre, musiken låter fantastiskt mycket mer dimensionell. & så lite hallucinationer ibland på det.

    Kan alkohol ge det där? NEJ. Alkohol är helt enkelt inte någon drog för mig, det är dock röka. Det är ofantlig skillnad på rusen även om man är en sådan som blir glad & rolig av alkohol.

    Frågan ‘Varför dricker du inte alkohol istället för att röka på?’ låter i mina öron som ‘Varför äter du inte en bit bajs istället för en chokladkaka?’.

    1. marielle, du har helt tydligt funnit your drug of choice. och det är inte samma som min.

      1. Nej & vem fan bryr sig om det? Skiter i vilken drog nu nyttjar, men varför ska din vara laglig & varför ska JAG behöva vara kriminell för att jag vill ha MITT rus? Du skrev någonstans att vi knarkare inte verkar lida av att det är olagligt.. bullshit! Dels kan många inte röka pga stickpissprover, dels är inte alla så jävla förtjusta i att bryta mot lagen. Böter & fängelse har väl aldrig uppskattats av någon. Dels kan vi ju skita i att förbjuda våldtäkt eftersom våldtäktsmännen kör på ändå.

        Eller nej. Eller så ser vi till att lagboken är anpassad till lite personlig frihet istället för att staten ska få leka morsa åt en.

      2. marielle, snälla jämför inte denna diskussion om våra val av droger med våldtäkt. det gör inte den här diskussionen några tjänster. det svåra att diskutera alkohol är att det har varit lagligt så länge och har blivit en så stor (för stor) del av samhället att ett förbud är helt orealistiskt. det enda vi kan göra är att ha en restriktiv alkoholpolitik. jag är för det när det gäller alla droger.

  17. Nu hoppar jag in i debatten efter att inte ha läst alla inlägg men jag har ändå några frågor till bloggaren:
    Du säger dig vara av beroendenatur, ändå nyttjar du alkohol? Alkohol är mycket mer beroendeframkallande än cannabis, dyrare, svårare att framställa (jämnfört med att sätta ett frö i jorden), skadar samhället på så många mer sätt i form av misshandel osv. För många blir ju våldsamma när dom får några glas för mycket. Inte en chans att du blir våldsam av cannabis, några puffar för mycket så äter du antingen upp alla kalaspuffar i huset eller så somnar du. Big whoop?

    Samtidigt som Du förespråkar en restriktiv narkotikapolitik, så förespråkar du även Mer pengar till kriminella organisationer som säljer produkten, sämre och mer utblandad kvalitet, lägre åldersgränser (för vilken langare kollar ID?), ÖKAT narkotikabruk eftersom att folk som vill ha tag i den lätta drogen cannabis får köpa den av personer som ofta säljer tyngre saker (om dom inte väljer att odla själva och riskera längre fängelsestraff). Sist men inte minst förespråkar du ökade polisinsatser mot drogen, insatser som kunde ha lagts på brott som faktiskt skadar folk.

    Jag rekommenderar ofta dokumentären ”The Union” till cannabismotståndare, en bråkdel av dom ser den, och dom får faktiskt perspektiv på frågan. Allt är inte så enkelt som man tror, här är länken iaf, se den eller se den inte, för vem vet, kanske vågar du vidga dina vyer?
    http://video.google.com/videoplay?docid=-9077214414651731007&ei=2sSvS6z1DI2n-AbU9tnmBg&q=the+union#

    1. gustav, jag vill inte ha fler beroenden. är det konstigt? nej.

      nu har jag läst kommentarer från flera som kritiserar mig för att jag inte vill legalisera ytterligare en drog. det jag undrar är, hur vill ni att det ska se ut om det legaliseras? åldersgränser, köpställen också vidare? gäller detta bara cannabis, eller ska andra droger också legaliseras? tell me.

      tack för filmtipset! som jag har skrivit om och om igen så omvärderar jag gärna mina åsikter om jag får en tillräckligt bra anledning.

      1. Det är ju knappast så att man inte kan bli beroende nu för att det är olagligt. Det handlar inte om att ”föra in en ny drog”, drogen är här för att stanna, frågan är bara vad vi ska göra med situationen?
        Eller tror du på utopin om ett narkotikafritt samhälle?

        Jag tror inte att fler skulle bli beroende om det legaliserades. För det första är det svårt att bli beroende, och för det andra tar det bort stämpeln som ”förbjudet” vilket gör det inte lika tufft att prova på. Många provar på för att det just är förbjudet.

        Hollands version funkar ju bra, varför inte köra på den? Och ja, det gäller bara cannabis.

        Hur ställer du dig till användandet av cannabis som medicin då? Ser du dokumentären kommer du förstå att det är mycket väl fungerande mot många krämpor, mycket mer fungerande än lagliga piller (piller som dessutom har otaliga bieffekter).

        På ett sätt förstår jag dina åsikter fullkomligt, dessa åsikter har även varit mina, men det var inte jag som kom på dom. Jag var matad av vad skola och stat ville att jag skulle tycka.
        Men en dag så provade jag att röka, och fick det som du inte fick, det gav nämligen effekt på mig. Det första jag tänkte va: ”vafan, var detta allt? jag är glad, fnissig, hungrig och trött, och detta ska vara olagligt?”
        Därför kan jag inte förstå att du vägrar umgås med folk som röker, för vem skadar dom?

      2. gustav, jag tror inte på utopin om ett narkotikafritt samhälle, men jag ser det som något att sträva efter. varför skulle vi inte göra det?

        svårt att bli beroende? beror på drogen och användaren självklart. men generellt brukar ökad tillgång leda till större användning.

        som medicin kan jag inte uttala mig om. måste läsa på mer om ämnet för att uttala mig.

        snälla förminska inte mig genom att påstå att jag bara har köpt något okritiskt från stora stygga staten. jag är tillräckligt intelligent för att vrida och vända på mina egna åsikter och komma fram till något jag står för, även om det är samma åsikt som din. med det sagt ska jag se filmen du tipsade om och återkomma.

        kanske har jag bara umgåtts med fel haschrökare, men jag har inte känt mig bekväm med de som röker. it’s not a big deal.

    1. marielle, tack för länken! om ändå artikeln sa något om hur de hade gjort forskningen så skulle jag kunna ta den mer på allvar också.

      1. Googla ’20 farligaste drogerna’, finns sjukt mycket om det på nätet, jag tog bara första bästa länk.

  18. Eftersom du nu inte själv röker eller är förespråkare tror jag att det är svårare att märka om det är ”bespottat”. Den allmänna offentliga debatten framställer ju ofta cannabis/hash som ”dödsknark” precis som t.ex. kokain eller heroin istället för att mer jämställa det med alkohol (fast en olaglig variant då).
    Jag tänker mig att det är som när en bor i Stockholm och sedan flyttar – då märker en att de vanliga tvnyheterna är väldigt stockholmscentrerade, konstig liknelse men förhoppningsvis förståelig.

    1. frida, tack, jag förstår lite bättre. hänger inte i kretsarna vanligtvis så min kunskap är låg om just det…

  19. Angående våldtäktsliknelsen.. Jag tycker att det är en fruktansvärt bra liknelse. Inte bara för att du snackar som att det inte spelar någon roll om vad som står i lagboken för man kan ju ändå göra som man vill, utan även för att det känns som om samhället våldtar mig när det ger sig på mitt liv på detta sätt. Som jag sa på terapin idag:
    ”Det känns som en våldtäkt, med skillnaden att det känns mycket värre än när jag blev våldtagen” angående samhällets förmynderi över oss medborgare.

    1. marielle, jag kan förstå vad du menar om att känna sig ofri och ohörd, men jag tycker liknelsen är osmaklig. att göra det frivilliga valet att röka på trots att det är olagligt går inte att liknas vid att någon våldtar en mot ens vilja trots att det är olagligt. punkt slut.

      1. marielle, det är helt irrelevant om jag är har blivit våldtagen eller inte för att kunna se en dålig och osmaklig liknelse. men om du så gärna vill veta så ja, jag har blivit våldtagen två gånger och har varit med om två våldtäktsförsök. nöjd?

      2. Det är inte irrelevant eftersom du menade att det inte liknade varandra. Jag som upplevt båda tycker att det liknar varandra & jag får väl ändå tycka det, om det är min upplevelse? Du får finna det hur osmakligt du vill men det är trots allt min upplevelse.

        Ja jag är absolut nöjd, för då blir det helt plötsligt relevant även om du får förstå att vi inte är samma människa & det som är en liknelse som fungerar för mig kanske inte fungerar för dig men du kan inte ta ifrån mig att det är så det känns för mig & det finns inget fel med att uttrycka det. Väl?

      3. marielle, om det är din upplevelse så visst. för mig går bara inte liknelsen ihop överhuvudtaget (trots att jag har blivit våldtagen!) och jag tycker att den är osmaklig.

  20. Nej, ingen annan laglig medicin hjälper, dom är bara fail samt med biverkningar. Ser heller inte varför jag skulle proppa i mig piller varje dag. Om jag enbart skulle röka för att minska min ångest skulle jag kunna röka en kväll varje månad.. & då tar jag i! Effekten brukar mer eller mindre räcka några månader för mig. Dock röker jag inte enbart av denna anledning, överhuvudtaget var det längesedan jag rökte marijuana, röker lagliga substitut främst.

    Första gången jag testade röka på mådde jag skitskitskitdåligt men det var inte av den anledningen jag ville röka utan för att jag ville uppleva någonting nytt. Jag var typ 21 år & hade aldrig varit berusad överhuvudtaget (ej heller på alkohol) men då alkohol aldrig hade intresserat mig, däremot hade jag länge varit nyfiken på andra droger, så blev det marijuana. Nästa gång jag rökte på var några månader därpå. När jag började undersöka hur det kom sig att livet hade blivit mycket lättare för mig, såg jag mönstret & hur & när det började. Det var marijuanan. Större delen av min tid som knarkarjävel har jag brukat det ytterst ansvarsfullt & inte speciellt ofta. Någon gång i månaden, ungefär som folk dricker.

    Nu har jag dock senaste tiden pga olika omständigheter mått sämre än någonsin & framförallt känt mig väldigt ensam, så jag har utvecklat mitt ofarliga bruk till ett riskbruk, då rökat dövar detta oerhört bra & eftersom jag praktiskt taget gett upp livet skiter jag i om jag röker mer än jag borde. Detta har dock inte att göra med att det är röka, hade jag druckit alkohol hade jag varit i riskzonen för att bli alkoholist. Så jo, jag är ju verkligen införstådd med riskerna & att man kan bli psykiskt beroende. Precis som du är jag en beroendeperson, med anledning av att jag mår så dåligt. Jag har varit sexberoende, matmissbrukare & när jag försökte sluta skära mig blev den psykiska stressen av att bryta självskadeberoendet så stark att jag blev psykotisk. Mitt behov av röka är dock inte i närheten av lika starkt som mitt behov av sex & chips har varit så droger är ju inte alltid värst.

    Viktigt att poängtera dock att jag inte tillhör normskiktet av cannabisbrukare. Till en början när jag började röka på så mådde jag visserligen kasst som fan men jag hade inga problem att bara röka på då & då. Nu har jag dock ingen lista så I don’t give a fuck, men dom flesta är ju inte så. Dom flesta har inga problem att bara bruka. Det behöver inte övergå till riskbruk eller missbruk.

    1. marielle, tack för din öppenhet och ärlighet. det krävs mod, jag vet. men är också viktigt för att andra (som mig t ex) ska kunna förstå bättre och för att man själv ska kunna må bättre. beroenden är flyktvägar, så är det. ibland nödvändiga, ibland livsfarliga. och beroenden har ofta samma anledningar, oavsett om det är alkohol, sex eller cannabis. man mår inte bra, och vill bara döva smärtan. jag vet hur det kan kännas.

      jag har ingen aning om hur ditt liv ser ut förutom det du själv berättar, men det känns bra att du enligt egen utsago verkar inse själv att du röker på av andra, och sämre, anledningar än innan. och av de skälen, finns det ingenstans du kan söka hjälp, professionellt och vänner, istället för att riskera att bli mer och mer fast i ett skadligt beroende? oavsett om det är cannabis, sex eller mat.

      jag håller fullständigt med om att alla bruk inte behöver övergå till risk- eller missbruk.

      jag hoppas att du tar hand om dig.

Kommentera

