Vilken dokusåpa ska jag vara med i?


Min generation växte upp under dokusåpakändisarnas glansdagar. Baren, Big Brother, Fame Factory, Expedition Robinson, Farmen, Villa Medusa, Paradise Hotel och alla andra vackra program.

Jag var tonåring under alla dessa produktioners storhetstider. Jag satt fastklistrad framför dem alla. Diskuterade deltagarna dagen efter i skolan.

En diskussion var alltid vilken dokusåpa vi skulle kunna tänka oss att delta i.

Så här ligger landet: jag hörs och syns ganska bra. Jag är vad man skulle vilja kalla ”en personlighet”. Människor som träffar mig kommer nästan alltid ihåg mig, medan jag sällan kommer ihåg dem.

Jag konstaterar det med största möjliga ödmjukhet, men jag skulle nog vara en ganska bra dokusåpadeltagare. En bög som klär sig som en tant, råfeminist med låg humor som dessutom gillar att festa och som hörs på mils avstånd.

Please.

Jag skulle säkerligen ge mig in i konflikter, veva med handen framför idioter och säkert sjunga karaoke falskt som fan på fyllan. Ja, jag skulle kunna bli en vattendelare precis som Meral.

Men frågan är då, vilken dokusåpa, existerande eller inte, skulle passa mig?

Paradise Hotel: Hahahaha! Bögigheten sätter stopp direkt. Här i Barbie och Ken-land finns inga Kens som suger av varandra. Så varför ens försöka?

Fame Factory: Jag kan inte ta en ton. I och för sig kunde ingen i Fame Factory det heller, men jag har inga förhoppningar om att bli sångare i ett dansband, även om Linuz Orkezter onekligen låter bra.

Farmen: Jag klarar knappt av att vistas två dagar hos min brorsa i Ockelbo. Jag avskyr landet. Jag avskyr lera. Jag avskyr att det är så tyst och luktar koskit. Att vara fast med ett tiotal idioter på en bondgård är min version av helvetet på jorden.

Villa Medusa: Jag kommer knappt ihåg vad de gjorde. Jobbade de? Äh, skit samma. Det skulle väl gå an att vara på en semesterö och bo i ett kollektiv. Det skulle vara ett nöje att dela ut svarta och vita kameler. Bara för att kunna säga följande mening: ”Jag ger dig en svart kamel för att du äter med munnen öppen och för att dina händer luktar bajs.”

Expedition Robinson: Den enda anledningen till att jag skulle vara med skulle vara för att jag vet att alla som känner mig skulle skratta ihjäl sig. Jag på en öde ö, oh please dear god. Jag har stora fobier för småkryp och fiskar. Jag vägrar att bada i hav och sjöar just för att jag är livrädd för fiskar. Kul att då bo mitt i ett jävla hav på en ö med äckliga djur. Jag är totalt värdelös på överlevnadsgrejer, jag är vegetarian vilket innebär att jag skulle svälta ihjäl och jag är blek och skulle se ut som en kräfta från dag ett.

Big Brother: Jag vill inte ha en kamera i nyllet när jag duschar, skiter och sover. Att inte ha kontakt med världen skulle göra mig till ett fyllo och troligtvis väldigt elak. Jag skulle vilja döda de andra deltagarna, och om inte det gick skulle jag försöka få dem att döda varandra. Det kanske skulle skapa bra tv, men jag skulle nog behöva läggas in på psyket efteråt. Speciellt om de drog in på ciggen.

Baren: Att driva en bar, ha kontakt med världen, bo i centrala Stockholm, få tillgång till gratis alkohol, det passar mig utmärkt. Jag skulle bli skitpoppis. Troligtvis skulle jag och en snygg brud bli BFF:s och vi skulle skydda varandra från utröstning fram till att hon stack kniven i min rygg två veckor innan finalen. Men jag skulle i finalen sticka den rakt i hennes vinstchanser då min röst fick avgöra finalen och en ensamstående, lågavlönad småbarnsmorsa fick därför vinna en miljon.

Visst skulle ni rösta fram mig som vinnare vad jag än ställde upp i?

Och vilken dokusåpa skulle ni kunna vara med i?

10 thoughts on “Vilken dokusåpa ska jag vara med i?”

  1. Usch, jag hade nog inte velat vara med i någon alls. Om jag vore tvungen skulle jag kanske vara med i Robinson. Bli av med några kilon och bli brun på samma gång, liksom. Problemet är att jag, precis som du, är vegetarian så jag skulle nog dö av svält istället. Inte bra. Dessutom är jag också en blekfis, så jag skulle nog inte bli så brun trots allt, mer bränd.

    1. hannah, jag skulle nog få panik redan när man hoppade av båten med packningen. så skulle jag åka hem direkt igen med båten.

Kommentera

