Det finns ingen kärlek som den till idoler.

Jag har inte sett ett enda avsnitt av Let’s Dance den här säsongen. Jag har haft bättre saker för mig. Men i går kväll satt jag i en soffa med chips, vin och sällskap. Och jag gjorde det jag aldrig hade trott om mig själv.

Jag ringde in och röstade.

Ända sedan han var med i Idol har jag varit lite småkär i Mattias Andréasson. Jag förlät honom för varenda sur ton och valpig blick. Han sjöng Your Song och jag visste att han sjöng den till mig.

Jag kände mig lite som en 14-årig tjej som skriker och svimmar när hon ser sin idol.

Det är en så häftig känsla. När man känner den släpper man alla sociala spärrar. Man skiter i om man är töntig, pinsam och överdriven.

Man bara låter alla känslor komma på en och samma gång.

Den sortens pubertala idoldyrkan handlar inte om idolen i sig, hur den sjunger eller agerar, utan enbart om de känslor den framkallar hos en. Det är som om idolen är en ursäkt för primala känsloutspel.

Nu är ju inte Mattias Andréasson en sån idol för mig. Please! Han är bara väldigt snygg, vilket gör mina knän svaga av andra mer orumsrena anledningar.

Jag tror att det bara finns två personer som skulle kunna få mig att svimma, och skrika i höga toner. Som skulle få mig att gråta hejdlöst medan jag kramade min hemmagjorda idolskylt.

Först och främst Dolly Parton. Jag älskar hennes musik innerligt och djupt. Jag älskar hennes personlighet, självdistans och framför allt hennes jävla stora humor.

Hennes bröst skulle knocka mig om jag träffade henne.

För det andra Oprah Winfrey. Hon är ju något av  det närmsta jag kommer en gud. Hon är mänsklig, empatisk och har hjälpt mig som få andra i denna värld.

Jag tror att jag skulle skrika rakt ut om hon kom runt hörnet.

Den här pubertala idoldyrkan handlar om att ge sig hän, kasta ut alla sociala normer och bara låta sig omfamnas av en enda känsla, ett enda nu.

Det är något väldigt vackert med det.

(Vilka idoler skulle göra era knän svaga?)

14 thoughts on “Det finns ingen kärlek som den till idoler.”

  1. Det finns ju en massa vackra män som man nästan skulle svimma om man såg (Johnny Depp, Colin Firth etc.), men jag undrar om jag har några riktigt stora idoler annars. Kanske Fat Mike i NOFX. Eller Alan Rickman. Om jag träffade honom skulle jag nog dö lite. Eftersom jag är världens Harry Potter-nörd så hade jag nog blivit helt till mig om jag fick träffa J.K. Rowling.

    1. hannah, jag har ingen manlig idol på det sättet. men om simon baker kom runt hörnet skulle jag börja svettas.

  2. Knäsvag och helt svimfärdig skulle jag bli om Johnny Weir dök upp. Han är så vacker och så sexig samtidigt som han är en förebild så ung han är.

    Hjärtat gör små volter bara jag tänker på att han skulle titta in här hos mig.

  3. Om man skriver om sina idoler så kan det hända att man får träffa dem. 🙂 Himlar oskyldigt med ögonen och låtsas att jag är valfri smiley.

  4. Annika Norlin, ingen tvekan där. Det finns ingen som skriver så bra som hon gör, oavsett om det handlar om låttexter, krönikor eller blogginlägg.

  5. Jag var tvungen att sluta titta på The Tudors eftersom Jonathan Rhys Meyers var så attraktiv för mig att jag mådde fysiskt dåligt av det. Jag tänkte verkligen på honom heeela tiden (speceillt de intensiva sexscenerna blev vääldigt jobbiga att se) det var lite galet nästan. Jag tror att hade jag träffat honom hade jag nog svimmat eller dött eller bara gjort eller sagt något väldigt märkligt. Det hade ju aldrig gått att ha en relation med någon man känner på det sättet för.

    1. misslina, haha! ojdå! jag kan bli irriterad av sjukt snygga män. jag vill bara repa dem så att de blir lite mindre perfekta…

  6. …sen har vi naturligtvis Björk och Kate Bush på den kvinnliga sidan (ingen fysisk attraktion då) men en riktigt stark beundran hyser jag för dem. Skulle tycka det var fantastiskt att få tillbringa en dag med någon av dem, bara hänga och prata och bli inspirerad!

  7. Hm mina kommentarer länkades till min gamla och avslutade blogg pga att jag ej var inloggad i den nya. Det är naturligtvis hit du/ni ska om ni vill läsa min aktuella blogg! 🙂

Kommentera

