Din läppstiftsfärg kan ge män rätt att våldta dig.

De ord som kommer från en kvinnas mun räknas aldrig när det kommer till sex. Det hittas hela tiden nya sätt att ”se” och ”tolka” om en kvinna vill ha sex.

Vad hon själv säger är skitsamma.

Sättet hon klär sig på, sättet hon för sig, hennes blick, hennes val av mobilsignal. Alla är de sätt som man vet att en kvinna vill ha sex, oavsett vilka ord som kommer ut från hennes mun.

Det senaste sättet är läppstiftet som byter färg när kvinnan är kåt. Mood Lipstick heter denna fantastiska uppfinning:

”The saucy slap changes from clear to deep crimson as the wearer feels frisky. It works by reacting with a girl’s body chemistry. And each £12 tube comes with a colour chart so men can work out how randy their partner is feeling.”

Jag kan skriva spaltmeter om hur ovetenskapligt och dumt det här är. Att läppstiftet lika gärna kan byta färg av svallningar, ett aerobicspass eller tusen andra saker som påverkar ”a girl’s body chemistry.”

Jag kan skriva spaltmeter om hur kåthet inte automatiskt betyder att en kvinna vill ha sex. Och inte heller att hon vill ha sex med närmaste karl bara för att hennes läppstiftsfärg säger det.

Jag kan även skriva spaltmeter om att hela idén med att män ska få en färgkarta för att tyda graden av kåthet hos kvinnans läppar är det dummaste jag någonsin har hört.

Men jag orkar inte gå in på det. Ni fattar ju själva.

Det finns ju värre saker med det. Läppstiftet ska agera som någon sorts översättare för alla män som inte vill eller kan fatta vad en kvinna säger.

Männen kan hålla för öronen och bara hoppas att läpparna på bruden ska ändra färg för då vill ju hon ha sex oavsett vad hon faktiskt säger.

Eftersom vi har hört alla möjliga vidriga försvar i våldtäktsrättegångar under åren skulle det inte förvåna mig om läppstiftet som byter färg blir nästa försvar.

”Men hennes läppar var ju röda!”

Det finns bara ett säkert sätt för att veta om en person vill ha sex.

Fråga.

14 thoughts on “Din läppstiftsfärg kan ge män rätt att våldta dig.”

  1. Åh, det här är ju galet. Jag kom att tänka på de där ringarna man hade när man (jag) gick på mellanstadiet. Det fanns ringar som ändrade färg beroende på hur man mådde, tror jag. Typ, var den svart var man ledsen. Röd var man arg osv. Då handlade det i och för sig om att visa humör istället för kåthet.

    Same, same but different. 😉

    1. Jag tänkte på samma sak! Såna ringar funkade aldrig för mig för jag är så varm av mig, så antagligen skulle jag gå runt och se dunderkåt ut hela tiden i ett sånt läppstift! Löjligt…

    2. cornelia, kommer också ihåg de ringarna. lånade en av en kompis. den bytte aldrig färg. kanske vara jag bara känslokall!

  2. Alltså jag fixar inte alla dessa ”såhär vet du att hon vill ha dig”. För ffs, kan man inte bara fråga om man nu känner sig osäker!
    Fast ”det här menar han egentligen när han säger detta” är typ värst. Lita inte på vad han säger, alla killar ljuger! Anta alltid att killen du gillar hittar på! Övertolka vart sms!
    blä.

    1. ellen, det är hela den här grejen med att män och kvinnor på nåt sätt talar i gåtor till varandra. vem gör det? säg vad fan du vill människa!

  3. Det här är ju till råga på allt ett exempel på svårartat nedvärderande av allt vad heterosexuella mäns sociala kompetens heter. När ska vi kollektivt sätta ner foten och vägra ta sån här debil skitreklam?
    Jag har dessutom en rätt stark känsla av att en kort joggingrunda enligt det här läppstiftet skulle försätta min intrikata och exotiskt kvinnliga kemi i ett stadium av akut nymfomani.

  4. Nej nej nej! Jag orkar inte med mer sådant här. Hur dumma i huvudet är folk?

    Det är ju hela grejen med ”den kvinnliga mystiken”, alltså den som inte existerar men som man kämpar sig blodig för att upprätthålla ett sken av för att man är så jävla osexig annars. Den kvinnliga jävla mystiken som säger att det är fult att säga JA. Så om man nu ändå skulle råka säga det så får man säga NEJ fast på något slags obegripligt intrasslat kompilcerat mystiskt ja-sätt. Och vad händer sedan?

    Ett tydligt kvinnligt ja existerar inte.

    Vilket betyder att män får tolka hur ja-igt nejet är.

    Vilket betyder att ett tydligt kvinnligt nej existerar inte.

    Vilket betyder att någon idiot lanserar ett läppstift som ska prata åt en människa.

    Jag orkar inte…

    1. malin, bra påpekat. den kvinnliga mystiken och att män omöjligt ”kan förstå” kvinnor är så tröttsamt. lyssna på vad kvinnor säger. svårare är det inte.

  5. Skitbra att du tog upp det där med att man kan vara kåt utan att vilja ha sex! Helt rätt. Det kan vara mycket som behöver stämma för att man ska vilja ha sex, inte bara att man är fysiskt kåt.

    1. misslinisen, det är ju så. bara för att jag är kåt betyder inte det att jag tar tag i närmsta kille och sätter igång liksom.

Kommentera

