Varifrån kommer viljan att förnedra en främling?

Jag sitter på tåget. Läser en kass gratistidning och lyssnar på Iris DeMent. Jag kan inte bry mig mindre om de som sitter runt om mig.

Två unga grabbar sätter sig bredvid mig. I ögonvrån ser jag plötsligt att de verkar härma mig. Hur jag sitter med benen i kors, hur mitt lillfinger sticker ut när jag håller i tidningen, hur jag omedvetet slickar mig om läpparna.

De sitter och härmar allt det som de uppfattar som väldigt feminint hos mig. Det vill säga allt bögigt. Inte hjälper det att jag har på mig min bruna fuskpäls eller att jag dagen till ära släpar på två handväskor.

Jag antar att jag är ett lätt byte för idioter.

Jag ignorerar bara grabbarna, som jag alltid gör med såna här människor. Men charaderna blir bara värre och värre ju längre tiden går. De börjar att kasta luftkyssar till mig som jag bara vill ta emot i luften och kasta tillbaka.

Men jag gör det inte. Jag har lärt mig att aldrig någonsin ge idioter min uppmärksamhet. De är som små barn som oftast tröttnar efter någon minut och börjar pilla sig i naveln istället.

Mina vänner tolererar aldrig idioterna. De brukar skrika och jaga bort dem, medan jag bara sitter där. Jag har fina vänner. Men de fattar inte hur jag orkar. Hur jag bara kan sitta där.

Men när man har betalat priset för att vara annorlunda så länge som jag har så vägrar man att lägga energi på de som inte förtjänar det. Hur stora idioterna än må vara.

Och de på tåget är riktiga arslen.

Precis innan min station kommer börjar de att simulera en avsugning. När jag har gått av på perrongen står jag bara där och stirrar på dem genom tågfönstret och undrar för mig själv:

Varifrån kommer viljan att försöka förnedra en främling?

26 thoughts on “Varifrån kommer viljan att förnedra en främling?”

  1. Du är grym Linus.. så stark som pallar att stå emot det hela.
    Det kunde man se redan under högstadie tiden. Beundrade dig redan då.
    Önskar att jag hade haft hälften av din styrka då..
    Men idag när jag ser dom små idioterna så går jag bara förbi och skrattar inombords..

    1. tessie, åh tack! styrkan har kommit mer och mer med åren. blir glad av att höra att även du känner dig starkare numera!

  2. Det finns inget töntigare än tonårskillar med bög-skräcks-tourettes och sådana finns det ju tyvärr rätt gott om.
    Stå på dig.

  3. Jag brukar aldrig kunna hålla mig, jag måste ge tillbaka. Vilket bara gör det värre. Men har man hett temperament så har man. Och idioter ska sättas på plats.

    1. bella, jag vet. och jag gör det i mitt huvud. men inget blir bättre av att de får mothugg. jag har erfarit många såna här typer och har tyvärr lärt mig vad som funkar bäst.

  4. Beundrar din självbehärskning! Jag klarar inte av det – har för mycket förakt för den här typen av ignorans; bara att de tror sig ha någonsomhelst rätt att göra så här gör mig vansinnig…
    Själv råkar jag mest ut för obehagliga come-ons från infantila medelålders män (byggarbetartypen) i Medelhavslandet jag bor i, så nu riktar jag vreden mot deras svagaste punkt – anställningen. Finns chefen på plats som på byggarbetsplatser tar jag upp det direkt, annars mejlar jag fastighetsbolagen och påpekar sambandet mellan anställdas attityd och kommersiell framgång.
    Gör jag ingenting, så gror ilskan tyvärr bara och tar mer och mer energi. Dessutom tror jag på att folk – hur puckade de än är just nu – KAN ändra på sig om de ställs inför obehagliga konsekvenser av sitt handlande. Svårt att hitta effektfulla sanktioner mot bortskämda tonårsidioter dock…

  5. Jag blev väldigt arg när jag läste detta och hade jag varit där så kan jag lova att jag hade sagt ett och annat. Kan nämligen inte riktigt hålla tyst! Jag tycker det är mer andras ansvar runt omkring än det är ditt ansvar som blir förnedrad faktiskt. Fan vad tråkigt det är att det verkligen är så här!!

    1. misslinisen, jag är så blasé numera. men jag håller med om att det är intressant att alla andra i vagnen bara satt och höll käft. i deras sits säger jag alltid till.

      1. Precis! Det som kallas civilkurage – att sanktionera asociala beteenden – är något som fler borde ta aktiv ställning för. Mobbarna är nämligen bra på att bete sig på avstånd men de krymper snabbt när de möter motstånd.

      2. katarina, jag är överhuvudtaget bättre på att skydda andra än mig själv. konstigt.

  6. Det är lätt att vara kaxig när man inte är ensam. Ifall du skulle möta dem en och en när du har vänner med dig så skulle de nog försöka göra sig så små som möjligt. Patetiskt.

    1. matilda, jag vet. det är ju en gruppgrej det där. allt handlar om sällskapet. men många försöker även när jag är i stora sällskap. fast då får de mothugg så att de smiter iväg…

  7. Så otroligt trött på de där idioterna. I min gamla klass fanns det bara en (EN!) kille med förståndet och empatin i behåll. Behöver jag säga att han inte blev särskilt respekterad av de andra homofobiska rasistiska drygungarna?

    1. hanna, det är jobbigt att vara den enda som är förståndig. it sucks att vara ensam och utfryst. hoppas han orkade stå på sig.

  8. Du borde ha nitat jävlarna, och sagt: ”Gratulerar, slagen av bög, piiinsamt” :-).

  9. Det ska du veta Linus, att skulle Evorna varit där då skulle vi ha stuckit våra läsglasögon, i deras ögon, vi skulle ha slagit dem hårt med våra rejäla handväskor, bitit av näsorna med nyinköpta garnityret, långsamt strypt dem med våra chicka halsdukar för att sedan mangla dem med en rollator. Sedan skulle vi tagit dig i båda händerna och låtit dig tryggt hoppsa ner på perrongen.
    Vi är inte alltid riktigt så laid back här i Rummet (som någon kan föranledas att tro)och ibland går vi i bärsärk…när vi blir jättearga och tycker att vi har anledning. Vi skickar stora kramen till dig.

  10. Du verkar väl omhändertagen,
    Linus, av vänner i cyberrymden
    och vänner i verkliga livet
    (Jag behöver inte trösta, raljera eller bråka)
    Fick precis en ny favoritartist
    så jag tackar för Iris DeMent
    få artister känns så rätt
    som just hon gör
    när hon sjunger
    Hon påminner om Loretta Lynn
    Per Persson, Sofia Karlsson
    kanske också om Bob Dylan
    och vår egen Dan Andersson

    1. pia, åh jag vet. det är så mycket lättare att vara stark om man vet att man har så många bakom en. jag fullständigt älskar iris dement. tråkigt att hon är sparsam med album. hennes första och andra skiva är mästerverk. ett annat tips är paula frazer som också går under namnet tarnation ibland. också en pärla!

  11. Starkt av dig att kunna ignorera dem. Jag vet inte om jag hade klarat det. Nu har jag visserligen inte någon erfarenhet av precis det du skriver om, men jag har varit med om andra typer av provokationer och försök till att håna och förnedra mig. De flesta gånger har jag blivit arg, och hade det dessutom varit på det här sättet vet jag inte vad jag gjort. Tror ändock att jag fått svårt att hålla tyst, oavsett jag råkade ut för det själv eller blev vittne till det (fast nu lär jag ju aldrig råka ut för EXAKT det eftersom jag är tjej).

    Jag tycker att det är otroligt sorgligt med människor som håller på så här, och jävligt skrämmande att det fortfarande finns sådana hemska attityder mot killar som beter sig enligt vad som anses tjejigt, mot tjejigt beteende och mot homosexualitet. Fy fan!

    Förresten har de nog aldrig fått en avsugning och kommer inte att få det på lääänge till. Såvida de nu inte tvingar sig till en. Låter ju troligt för människor av den sorten, hemska tanke. =(

    1. candy, för mig handlar det om vana. det här är ingen isolerad händelse. liknande saker händer ganska regelbundet. så för min egen hälsas skulle har jag lärt mig att ignorera dem. jag skulle inte orka att bli förbannad varenda gång.

  12. Idioter var rätt ord. Vissa människor skulle inte lära sig något hur mycket man än sa ifrån, utan det skulle istället ge dem det de vill ha dvs en reaktion.
    Bättre att ignorera dem.

    1. anna, sedan undrar jag: är det mitt ansvar som offer att lära dem att bete sig? nej.

Kommentera

