Varför tror killar att mensblod är blått?

I går benade vi ut det här med mens och menskoppar och mensblod och priset kvinnor betalar för det hela, både ekonomiskt och kroppsligt.

I dag tycker jag att vi bör tala om hur mensskydd marknadsförs. För om jag som kille bara skulle gå efter hur det ser ut i reklamfilmerna skulle jag lätt påstå att mens är världens lättaste grej.

Jag menar, kvinnorna i reklamfilmerna dansar ju i högklackat på dansklubbar, springer längs stranden, rider hästar, tränar yoga eller simmar med kompisar. Gärna i vita byxor.

De utstrålar alla samma sak: gud vad underbart det är att ha mens!

Nä, jag har ju faktiskt förstått att mens inte riktigt är en dans på rosor för alla kvinnor. Snarare tvärtom. Men vad bryr sig reklammakarna om det? De vill ju bara sälja en fantasi där mensblod inte existerar.

För inte fan existerar mensblod i reklamvärlden. Där är det i någon konstig karamellfärgad blå nyans. Vad fan är det egentligen?

All reklam för mensskydd verkar gå ut på att maskera allt vad mens egentligen innebär. Toaletter, menssmärtor och kvinnor som faktiskt ses använda mensskyddet undviks till varje pris.

Men inte ska vi misströsta.

Det amerikanska mensskyddsföretaget Kotex kommer i dagarna med en ny kampanj där de självkritiskt skojar med sina egna gamla kampanjer. Vice vd:n Andrew Meurer förklarar:

”We are guilty, so it’s not that Kotex is any different. We’re turning the light on ourselves, and we’re not saying, look at what other people do. We’re saying look at what we’ve done in the past, which typifies everyone in the category.”

Den första reklamfilmen visar en kvinna som parodiskt förklarar hur underbart det är att ha mens och hur mycket mer underbart det blir att all reklam visar hur underbart det är att ha mens. Reklamfilmen avslutas med copyn:

”Why are tampon ads so ridiculous? Break the cycle.”

Det är oerhört uppfriskande med ett företag som vågar vara självkritisk och ta till humor. Som inser att de har använt skitkorkad reklam i åratal, men nu satsar på ärlighet istället.

Jag tror att många kvinnor finner det befriande.

Ännu mer då Kotex bland annat har inlett ett samarbete med organisationen Girls for a Change som bland annat skapar program där unga tjejer får hjälp att förstå vad som händer i deras kroppar och hur de kan handskas med det.

Det känns som att Kotex är det första större mensskyddsföretaget jag känner till som faktiskt försöker att vara ärliga och öppna om mens. Som har insett att de bara har allt att vinna på det.

Självklart vill Kotex främst kränga bindor och tamponger, men om de genom sättet de gör det på bidrar till att färre skäms och att unga tjejer får en mer realistisk syn på mens än blå vätskor, så är det all heder till dem.

Synd bara att amerikansk tv inte håller med. Tre tv-nätverk förbjöd filmen när den innehöll ordet ”vagina”. Reklambyrån bytte därför ut det mot ”down there”, men ändå sa två tv-nätverk nej.

Snacka om att se ner på den kvinnliga kroppen, och dess funktioner.

11 thoughts on “Varför tror killar att mensblod är blått?”

  1. Underbar reklam ”I wanna hold really soft things!”… haha
    Jag stör mig fruktansvärt på att vätskan inte bara är blå utan också väldigt tunn och liksom genomskinlig, som någon sort saft. Vem har någonsin blött någonstans ifrån och det har varit så tunnt? Jag brukar tänka att ja, de där mensskydden skulle nog funka fenomenalt om det rann funlight ur kroppen, men det är ju det det inte gör. Jag undrar helt fult och fräckt: var är slemmet? Roligt att du tar upp det här Linus, jag läst det förra inlägget och kommentarerna med stor behållning.

    1. lisa, jag har som tur inte sett mensblod in real life, förutom på någon som blött igenom, så jag vet ingenting om hur den ser ut. trots det vet jag att reklamen ljuger, för det gör den alltid när det gäller hygienprodukter.

  2. Jag ar mest irriterad pa konsistensen pa ‘mensen’ i reklamerna. Sjalvklart absorberas denna vattniga bla vatska i era superabsorberande bindor med ytskikt. Men testa med en tjockare slemmig, ibland klumpig, vatska sa ska du se att den ofta lagger sig sa fint ovanpa erat javla ytskikt! Nice.

  3. Så jävla viktigt att dom jobbar med hur unga tjejer ska hantera det som händer. Jag fick mens 14 år gammal, vilket är ganska sent och därför visste jag vad som hände..däremot fick jag en helvetesmens. I fem månader var jag blödningsfri i två dagar, och det var en helt sjukt riklig mens. Jag tapetserade mina trosor med dubbla mensskydd men blödde ändå över efter högst 45 minuter. Jag kände att jag blödde och visste att ”nu blöder jag över”, men när jag bad om att få gå på toaletten sa läraren ”det är ju bara några minuter kvar av lektionen, nog kan du hålla dig”, och vips var stolen full av röda fläckar och jag fick springa hem och byta byxor (tur nog bodde jag 300 meter från skolan, dock var det en dag då jag blött på alla mina byxor och då fick jag gå där med blodfläckar i baken hela dagen.) Min högstadieskola var fylld av förolämpningar av sorten ”jävla mensbarn!” och hela grejen var bara så skamfylld.

    Kan dock tillägga att jag nu har en fantastiskt soft mens, men dom där första fem månaderna är bland det värsta jag varit med om. Och jag vågade inte prata med någon för jag skämdes så mycket. Och just därför behöver man avväpna hela grejen. Alla vet ju att typ halva befolkningen har det, varför är det då en sån hysch-hysch grej över det?

    1. josefin, precis. mer ärlig upplysning och mindre hysch hysch skulle göra det lättare för många flickor.

Kommentera

