Vilken osis att kvinnor blöder ur underlivet.

För några år sedan satt jag på ett café när jag plötsligt såg att min kompis blödde mellan benen. Hon sa bara oj och sprang in på toaletten. Mensen hade kommit och bindan var inte på.

Hon tog det piano medan jag blev helt chockad. Du blöder ju människa!

Alltså, jag visste mycket väl vad mens var för något, men ändå slås jag än i dag av att kvinnor faktiskt blöder regelbundet ur underlivet. Jag vet att jag framstår som en korkad grabb, men mens är ju crazy.

Och vilken jävla osis för kvinnor. Underordnade och blödande. Kul.

Att en gång i månaden tvingas kånka på bindor och tamponger, undvika vita byxor och för de med ännu större otur, riktiga jävla menssmärtor.

Jag har hört så många menshistorier av mina tjejkompisar genom åren. Hur de har glömt en tampong där inne, haft sex och sedan känt en konstig lukt från underlivet någon månad senare.

Eller om hur de har blött igenom bindor och använt toapapper och blad när de har varit någonstans och sista mensskyddet har tagit slut.

Och reklamen då! Jag läser om hur Elin Grelsson fick en plåtburk med en pudel på när hon köpte Libresse-bindor. Om hur man nu tydligen kan ”uttrycka sig själv” genom sitt mensskyddsfodral.

Haha!

Men skämt åsido, hon tar upp en sak jag har undrat över. Nämligen att kvinnor tvingas betala för sitt (ofta kassa) mensskydd.

”Det är jättefint att ni ger bort etuier till ett värde av 35 kronor för att göra mensen lite snyggare och roligare, Libresse. Kanske hade jag varit lite gladare och uppskattat det mer om inte min grundtanke hade varit att det är helt jävla sjukt att jag ska betala för dessa produkter, med eller utan plåtask med gullig hund på.”

Elin Grelsson menar att det finns värsta stora marknaden för mensskydd då målgruppen är svältfödd på bra och skonsamma produkter till ett billigare pris än vad som nu finns att tillgå.

Jag erkänner gärna min stora okunskap när det gäller mensskydd, men jag undrar: varför är inte mensskydd något som är gratis eller subventionerat?

Det känns ju liksom lite väl tufft att halva befolkningen tvingas köpa skydd mot ett blödande underliv i typ 40 år, medan den andra halvan inte behöver bry sig ett skit. Eller?

Och en sista okunnig fråga: vad fan är en menskopp?

39 thoughts on “Vilken osis att kvinnor blöder ur underlivet.”

  1. Har också tänkt i de banorna, alltså hur mycket pengar som går åt till detta! Kul att någon som själv inte är drabbad tänker på det också. De flesta karlar brukar jämföra det med rakhyvlar (vilket är skrattretande), när man tar upp det.
    Jag vet tyvärr inte heller vad en menskopp är, men skulle gärna vilja veta.

  2. Jag vet flera tjejer och kvinnor som jämför mensskydd med rakprodukter! Och sen kommer alltid nån annan tjej och säger ”Jamen kvinnor måste ju också raka sig”. Ja kanske inte av samma skäl…
    Annars brukar argumenten vara att man kan köpa euroshoppers eller apotekets produkter som är skitbilliga.

    Själv tycker jag inte det är nån jättestor fråga. Visst att det är orättvist men personer med synfel måste betala detta själva t.ex. och mensskydd är ändå ingen enorm kostnad. Men visst fick det gärna vara gratis.
    Tycker det är viktigare att skammen runt mens försvann, att det inte ska vara pinsamt att köpa mensskydd eller blöda igenom, att man inte ska tveka inför att säga att man har mens om man inte vill ha sex då, att man ska slippa höra ”Ameh har du pms/mens eller” som tjej bara för att man säger nåt som inte passar.
    Och hallå, rött blod i reklamen!

    Menskopp är som en ”kopp” som man stoppar in i underlivet och som samlar upp blodet, ofta gjord i silikon tror jag. Den sitter på plats, töms, rengörs och stoppas tillbakas. Dom kostar nån hundralapp men kan användas i flera år och är skitbra för både plånbok, underliv och miljö. Dom flesta verkar vara väldigt nöjda.

    1. anders, håller med om att det kanske inte är viktigaste frågan att det blir gratis. eftersom jag inte köper mensskydd själv vet jag dock inte hur stor utgift det är. och håller med om att skammen kring mens måste bort. inget att skämmas för inte!

      och jag vet! den jävla reklamen. varför är det blå färg? troligtvis för att ingen vill se eller tolka något som blod och allra värst mensblod!

  3. Tänker nog som Anders. Då skulle jag hellre prioritera gratis tandvård och optikervård (eller vad det kan heta att fixa synfel). 30 spänn i månaden är inget jag orkar kämpa för (även om det ju blir en del under en livstid). 🙂
    Själv äter jag dock så mycket hormoner (läs: p-piller) att jag inte har mens alls. Tror inte det är helt nyttigt, men j-ligt skönt att slippa mensen.

    1. Och min beräkning på 30 kr/månad kanske inte stämmer. Men jag tänker att det går åt kanske ett paket och gissar att det kostar något sånt. Jag har kanske helt fel. Så dålig på att komma ihåg priser.

    2. veronika, håller med om gratis tandvård! undviker tandläkaren på grund av priserna.

  4. Hur har folk gjort genom tiderna? Sett till att man varit ständigt gravid eller ammande för att slippa mens?

    En period virkade man bindor av bomullsgarn, 8/8 sk ljusvekegarn och smygmaskor (gissningsvis sent 1800-tal fram till ca 1950, i Sverige, sen kom engångsbindorna). Delar gärna med mig av mina kunskaper om virkning om någon är intresserad. 🙂

    Googla gärna på menskopp, mensskydd och naturlig tamponger. Det finns mycket intressant läsning, för den som vill få sin dag räddad. Linus + google har precis räddat min.

    När det gäller mensskydd så lovordar jag faktiskt den fria marknaden. Mensskydd kostar ingen förmögenhet. Vi kan välja vilket mensskydd vi vill använda, binda eller tampong eller något alternativt, och vilket märke. Förhoppningsvis så leder konkurrensen också till produktutveckling. Enligt SVT:s barn och ungdomsprogram för konsumentfrågor, REA, så är de billigaste bindorna bäst. Ett gäng seriösa trettonåringar testade bindor på olika sätt och kom fram till detta.

    Svamp i underlivet beror ofta på sk candida, en svamp som finns naturligt i kroppen, men kan föröka sig och orsaka problem om den får för mycket mat. Candidasvampen livnär sig på socker och kolhydrater, så vill man bli av med den så är lågkolhydratkost (LCHF) att rekomendera. LCHF hjälper även mot PMS och mensvärk.

    Mensskydd för man väl helt enkelt lära sig att köpa, bita huvudet av skammen s a s. Värre är det med att blöda igenom, mig veterligt är det bara en person som är klantig nog att göra det.

    1. pia, haha! vi kan starta en hobbygrupp som virkar bindor! coolt att rea kom fram till att de billigaste är bäst. jag ser reklamen och ser bindor med vingar, jättetunna och bla bla. visst finns det valmöjligheter. ett annat är väl att operera bort livmoder och/eller äggstockar antar jag.

    2. Bara klantiga människor som blöder igenom? Kul för dig att du verkar ha regelbunden mens. För oss som inte har det kan det vara lite svårare att förutsäga när det sätter igång. Har man dessutom tyngsta flödet första dagen är det inte en fråga om klantighet om man missar ibland. Man kan ju inte hålla på med någon form av ständig vaksamhet dygnet runt.

      1. Lisbeth, jag har trott att det bara varit jag som varit klantig nog att blöda igenom. Det tog tid att inse att inte bara jag varit drabbad. Jag syftade alltså på mig själv. Hoppas du inte tog illa upp.

        Virkade dambindor låter som ett trevligt hobbyprojekt. Kan du använda en virknål, Linus? 🙂

      2. pia, jag gick syslöjd på högstadiet och sög inte totalt. men jag har noll tålamod med petiga saker så det skulle nog bli en virkad binda med lite hål i här och där…

      3. Jag missförstod helt. Förlåt för mitt bitska svar. Att blöda igenom är det värsta elände som finns. Och inte blir det bättre av att jag är kampsportare = tunna vita bomullsbyxor…. Men nu har jag bytt till menskopp och alla problem är ett mina blott. Hurra!

  5. Förstår inte hur man kan jämföra ett skäggigt ansikte med att ha blod och slem rinnande nedför benen i en vecka varje månad!
    Däremot skulle jag kunna jämföra ett skäggigt ansikte för män med håriga ben för kvinnor.

    Vissa kanske lägger 30 kronor i månaden på mensskydd, men för många blir det nog betydligt mer ärn så. Till exempel måste många ha trosskydd en stor del av månaden pga flytningar. Många måste ha både dag- och nattbindor plus två olika sorters tamponger beroende på hur mycket man blöder olika dagar.

    Menskopp eller tygbindor kan kan ske vara ett billigare alternativ i längden, men kan nog även innebära mer jobb.

  6. Jag tycker att menskoppen innebär mindre jobb. Den är hur bra som helst. Alla borde prova! Jag köpte en på vinst och förlust för 2 år sen men är nu helt frälst och förstår inte varför jag kladdade med bindor och tamponger.

    1. kattis, shit alltså. det verkar vara menskopp som folk diggar. tror inte jag känner någon som använder det. men nu ska de få höra minsann!

    1. lisbet, haha, menskopp som gud? ja den har jag aldrig hört förut! och bra och lärorikt inlägg!

  7. Ja, menskoppen är det bästa som finns! Önskar att alla kvinnor visste att det finns ett miljövänligare alternativ som innebär att man sparar pengar och slipper gå med blekt bomull i kroppen. Bästa jag har!

    1. emma, jag tror att många har lärt sig något nytt om menskoppen idag, det har verkligen jag!

  8. Tack gode gud för p-medel säger jag bara! Jag har egentligen en helvetesmens, men med lite hormoner i kroppen kan jag klara mig från att behöva byta skydd 1 gång i timmen. Numer har jag också menskopp! Det bästa jag köpt!

    1. matilda, en del jag känner går bara på p-piller för att få mindre mens. whatever works for ya!

  9. Jag tycker det är jättebra att du tar upp detta – det här är ju min grej 🙂

    Alla människor – oavsett kön – gör sina val utifrån vad man vet, vad man fått lära sig av föräldrar, övrig familj, skola, media etc. Med tiden har trycket utifrån växt, vi gör mer som andra gör (i dag: media, reklam etc) och vi tänker inte på att det som vi påverkas av är i hög grad KÖPT plats för information.

    De som har mycket pengar får mycket plats, så enkelt är det. Och vilka har råd att köpa plats? Jo, de som har mycket pengar. Det är stora multinationella bolag som äger de stora tampong- och bindetillverkarna som har råd att påverka. Vi som säljer menskoppar tjänar väldigt lite – det finns ju liksom inget att tjäna på när en tjej kan använda en menskopp i 10 år och kanske mer.

    Men – och detta är det positiva – med Internet så kan sunt förnuft få lite större plats. Folk – både tjejer och killar – tröttnar på fjärilar, blommor och blått ”blod” – vi fattar bättre.

    Menskoppar har funnits i 100 år (!), det finns cirka 15 märken i världen. Den funkar väldigt bra, den bara utmanar alla bilder vi har av mensskydd som vtt och av papper.

    Vänliga hälsningar
    Annelie

    twitter.com/menskoppen

  10. Koolt sagt av dig Linus, och nej, mens är inte samma sak som hårväxt. Man kan välja att raka sig eller inte, man kan inte välja bort mensskydd (fast det vore ganska roligt att pröva en sommardag och se hur folk skulle reagera).

    Men en annan sak: P-piller. Kvinnors ansvar – kvinnors ekonomi. Hur många heteropar delar kostnaden för p-piller? Typ 500 pix om året. Plus blodpropp! Woho!

    Jag är ledsen Linus att din blogg blir värsta Kropp&Knopp-forumet (fast du kanske får skylla dig själv!), men nu har alla snackat om menskopp så jag måste fråga: Jag har sett bilder men jag får ingen ordning på hur de kan kännas. Hur stora är de? Hårda/mjuka? Om man tex har svårt att få till det med tamponger, är det ens idé att prova?

    1. Kropp å knopp här 🙂

      Obs att när man svarar på generella frågor blir svaren generella. Alla – bokstavligen – ser olika ut inne i kroppen, så man vet inte t ex hur lång slidan är, hur den förändras under mens (blir generellt slappare under mens). Men generellt kan man säga att om en menskopp sitter rätt, så känns den inte alls. Om den gjorde det, så skulle det ju inte funka 🙂

      Om man har svårt för att föra upp en tampong så kan det vara för 1) att den är gjord av ett uppsugande/absorberande material och 2) för att den ska föras in så långt.

      Menskoppar är idag oftast gjorda av silikon (suger inte upp alls) och ska sitta precis innanför slidöppningen, ungefär som en kork in i kroppen, om jag får göra en plump liknelse. Att den sitter här och samlar upp blodet på vägen ut ur kroppen är mycket skonsammare. Slidmusklerna håller den på plats.
      Det här är extra superbra på sommaren, när menskoppen förhindrar blodet från att komma ut och badvatten från att komma in 🙂

      Mvh
      Annelie

    2. Menskoppen finns ju i olika storlekar, så även om du har svårt att få in en tampong kanske den minsta modellen passar dig. Jag har för mig att Mooncup eller LadyCups återförsäljare i Stockholm kan komma hem och demonstrera koppen om man drar ihop ett gäng, som ett Menskopparty typ, och självklart utan köptvång. Det är lite en sån där grej man vill se och känna på för att förstå hur den funkar.

    3. linda a, håller med om p-piller, och vill lägga till att p-piller inte skyddar 100procentigt och inte mot könssjukdomar, så använd kondom också!

  11. För att väga upp menskoppshyllningarna lite kan jag berätta att det inte har funkat så bra för mig.

    Har prövat två sorter i flera omgångar och känner tyvärr av den hela tiden. Dessutom verkar jag visst blöda alldeles för mycket, för jag måste tömma den flera gånger om dagen – natten är inte att tänka på. Och även om jag inte är särskilt känslig av mig, är det lite väl att hålla på och – ursäkta – gräva i innandömena fyra–fem gånger om dagen.

    Surt, för jag gillar verkligen idén.

    1. malinka, tråkigt att det inte funkade lika bra för dig som för många andra här. visar vikten av många olika alternativ på marknaden.

  12. Jag kan inte påstå att jag tycker att pengarna jag lägger ut på mensskydd är så farligt många. En trettio- fyrtio kronor i månaden (i genomsnitt) skulle man ju förstås hellre lägga på något annat, men priset är inget jag direkt klagar över ändå. Jag tycker heller inte att bindor och sånt borde subventioneras, eftersom mens är en av de saker som faktiskt är fysiska och medfödda så att säga. Mens är inget som samhället konstruerat.

    Däremot blir jag irriterad på killar som kommer med motargument till subventionerade mensskydd, i stil med dessa: ”Det är som om vi killar skulle kräva subventionerade kondomer!” Det är faktiskt en jävligt kass jämförelse då kondomer är nåt som både män och kvinnor borde ansvara för. Kondomer har man för att skydda sig mot könssjukdomar och graviditet- att knulla är knappast något som bara rör killar och ansvaret att skydda sig bör inte läggas enbart på dem, bara för att kondomen ska träs på snoppen.

    Men det borde fan komma bättre mensskydd än de som finns. Och man borde få bättre hjälp än man får i dagsläget, när man har extrema menssmärtor. Jag har ofta så ont att jag kräks eller svimmar, men många läkare tycks inte ta sånt här på allvar. Lite som: ”Känn inte efter, lilla gumman, bit ihop och ta en Alvedon, SÅ farligt är det inte!” Men när Alvedon faktiskt inte hjälper, vad gör man då? Man ska inte behöva ha så jävla ont. Och särskilt irriterande är det när manliga läkare ignorerar ens problem med smärtor, för de vet ju egentligen inte ett dyft om mens mer än vad de lärt sig till. Den praktiska erfarenheten har de ju inte.

    1. candy, håller med om att hjälpen för de med svåra menssmärtor borde vara bättre. och att föreställningarna om mens vidgas så att fler förstår de problem mens ger upphov till.

Kommentera

