Så undviker du att män stirrar på dina bröst.

Jag har så många gånger stått vid sidan om och sett killar kolla rakt ner i mina tjejkompisars urringningar. Helt utan att blinka, helt utan skam.

De pratar inte med tjejen framför dem, utan med hennes tuttar.

Det är respektlöst, oartigt och sexistiskt. Och jag slår vad om att de flesta av er kvinnliga läsare själva har varit med om det. Jag vet inte hur det känns personligen, men jag gissar att det är irriterande som fan.

Att män i opassande situationer gör kvinnor till kroppar, till objekt är ett sätt att förminska dem. Det är som att trycka på en mute-knapp. Inget kvinnorna säger eller gör registreras, för hur kan objekt röra på sig och prata?

Hur många gånger har inte ”mina ögon är här uppe!” använts i skämt? Och hur många av dem har varit roliga? Väldigt få. Men nu kommer en video som kompenserar alla tröttsamma skämt.

Oscarvinnaren Marion Cotillard introducerar den nya innovationen Forehead Tittaes som ska se till att män kollar kvinnor i ögonen, och inte på tuttarna. Forehead Tittaes är helt enkelt plastbröst som man fäster i pannan.

Åh, det är så fruktansvärt roligt och effektivt. Speciellt då filmen är utformad som vilken skönhetsreklamfilm som helst. Och med ett språk som matchar det:

”Lab tests prove that Forehead Tittaes actually redirect the male gaze from the chest to the general area of the brain.”

Marion Cotillard är dagens feministiska hjälte!

14 thoughts on “Så undviker du att män stirrar på dina bröst.”

  1. Mja… alltså jag vet inte. Känns som att det sabbar och normaliserar mer än vad det pekar på något viktigt. Lite ”höhöhö” och ryggdunk.

    (Eller så är det bara för att jag själv kan ha svårt att slita blicken från en fyllig cleavage)

    1. anna, tycker du? jag tycker den på ett humoristiskt sätt visar på det absurda med att män kollar på tuttarna, och just det att det blir kvinnornas sak att fixa det.

      1. Ja, just den humoristiska biten av att män framställs som grottmänniskor känns rätt gjord redan. Och ger nog bara ryggdunkarna vatten på kvarn.

      2. anna, visst framställs de så. men jag tycker att de överdriver allt för att verkligen visa på det absurda med de som inte kan bete sig. men smaken är delad!

  2. jag håller nog med anna.

    och så får jag tillägga att jag själv varit med om just detta problem, opassande nog var det en chef till mig som gjorde så här.

    1. candy, trist att du har varit med om det, dessutom av någon som sitter på makt.

      1. ja, det är svårt att säga ifrån när det gäller en chef. man är ju rädd om sitt jobb. väldigt fult då att mannen utnyttjar sin maktposition. har hänt vänner till mig också, fast gällande andra saker. tex. chefer som tafsat eller velat bjuda dem på middag fast de tydligt sagt att de inte är intresserade/upptagna med en annan.

      2. candy, usch usch. men det är ju det sextrakasserier handlar om: makt.

  3. Jag tyckte det var sjukt kul! Absorditeten i det motsvarar ju lite den absurditet man känner när något uppenbarligen har en helt privat konversation med ens bröst, utan att man själv får vara med. Då hade jag gärna velat kunna plocka fram de här och klistra fast i pannan för att förtydliga lite det otroligt fåniga i hans/hennes beteende.

    Till mäns försvar får jag nog tillägga att de flesta har varit tillbörligt generade när de väl har blidkat tillbaka upp från urringningen och märkt tystnaden i samtalet.

  4. Tycker inte alls att det var ryggdunk och höhö.

    Själv brukade (det var vanligare förr) jag vid särskilt irriterande stirrningar böja mig ner i brösthöjd, titta uppåt och säga hej. Mycket underhållande.

  5. Måste nog också hålla med Anna i det här… Speciellt i hennes andra kommentar. Är rätt trött på ”höhöhö alla heterosexuella män är bröstfixerade, älskar strippklubbar och kan inte snacka känslor”, typ. Man har liksom sett det förr och skämten bidrar knappast positivt till debatten utan förstärker snarare ”män är från mars och kvinnor är från venus”-synen. Eller så är jag bara överdrivet PK, haha.

    1. nathalie, förstår vad ni menar. men jag tyckte att den var så absurd att den kom undan med det. kanske gillar jag bara hur marion cotillard uttalar forehead tittaes så mycket att jag blir blind inför resten.

Kommentera

