Män förstör världen, och män räddar den.

Superhjältar är sällan kvinnor. Män förstör världen, och män räddar den. Kanske samtidigt som de har en snygg brud under armen.

Kanske har de precis räddat den stackars hjälplösa bruden från skurkens klibbiga händer.

Det existerar knappt några kvinnliga superhjältar på film, och de som gör det står antingen i bakgrunden eller så är de med i skitfilmer.

De senaste åren har Halle Berry dragit på sig svart lack som Catwoman och Jennifer Garner blev långhåriga Elektra.

Båda filmer var stora fiaskon.

Inte för att de handlade om kvinnliga superhjältar, utan för att de var kassa filmer. Men tyvärr drog inte filmbolagen samma slutsats. I deras värld var det fittorna mellan benen som skrämde bort biopubliken.

Det verkar som ingen vet vad de ska göra av brösten när det kommer till en cape.

I superhjältefilmer antingen omfamnar kvinnorna sin sexualitet, vilket ofta gör dem till skurkar, eller så är de så avsexualiserade och väna för att inte skrämma bort kidsen.

Exempel på sexiga skurkar är Michelle Pfeiffers Catwoman, Scarlett Johanssons Silken Floss och Eva Mendes Sand Saref. Sexiga och dödliga brudar.

Å andra sidan, vem minns Mary Jane Watson i Spiderman? Så vän och flickig att det var ett under att hon vågade hångla i regnet.

Så vad är slutsatsen? Sexiga kvinnor är läskiga! Osexiga kvinnor är tråkiga! Kvinnor räddar inte världen! Eller jo, kvinnor räddar världen i fruktansvärt dåliga filmer!

Jag vill bara se en riktigt bra supehjältefilm med en kvinna som huvudkaraktär. En stark och cool kvinna som räddar världen utan någon jävla karls hjälp.

Vilken kvinnlig superhjälte skulle ni vilja se på bioduken?

16 thoughts on “Män förstör världen, och män räddar den.”

  1. Buffy the Vampire slayer är det bästa som gjorts i tv-genren (The wire får ursäkta). Ingen superhjälte men she saved the world a lot.

    1. fredrik hansson, alla älskade buffy när det gick. jag fattade det aldrig då. kanske dags att se om, trots att jag verkligen avskyr vampyrer.

  2. Jag vet inte riktigt om jag vill kalla Catwoman skurk. Hon är väl mer en anti-hjälte. Men jag håller egentligen med dig. Om det finns kvinnliga superhjältar med behöver de typ alltid hjälp av sina manliga kollegor. Eller så jobbar de för en man.
    För övrigt är Onda horan/Goda madonnan-uppdelningen den jävligaste saken med superhjälteserier.

    1. ellen, du har rätt om catwoman. jag gillar henne, även om jag stör mig på den ständiga förvandlingen från menlös brud till översexig brud. batman får ju liksom se bra ut även civilt liksom.

  3. Har du läst Susan Faludis Den amerikanska mardrömmen? Den handlar om behovet av myter kring kvinnligt och manligt (superhjältar och kvinnliga offer) och hur dessa förstärktes efter 9/11. Läsvärd men inte särskilt upplyftande.

  4. Min kusin har doktorerar i ämnet faktiskt. Om kvinnor som har messias-rollen i actionfilmer.. typ. Där behandlades Buffy en hel del.
    Men, Linda Hamilton i terminator är ju suverän.. så hon i en terminator-film där hon har huvudrollen då.
    Eller Sigourney i Alien då? Hon funkar ju? Iof var hon ingen superhjälte förstås…
    Men annan kändis som superhjälte är Pink. Iof är hon ingen skådis, men det brukar ju inte vara ett hinder i dessa dagar. Hon kunde vara trovärdig som ass-kicker!

    1. jenny, sigourney gillar jag som fan i alien-filmerna. sedan är jag svag för cleopatra jones. men mest för att hon är så överjordiskt snygg.

    1. misslinisen, jag skulle gilla salander så mycket mer om hon inte hade blivit hetero för tråkmånsen blomqvist. det förstörde karaktären så mycket för mig.

  5. Så himla svårt borde det ju inte vara tycker man. Hela X-men universat kryllar ju av starka, fria kvinnor. Märkligt nog kom de inte alls fram på bioduken när det var dags att göra film. Modesty Blaise är ju annat ett praktexempel. Men varför duschar hon hela tiden i serierna? Jag förstår inte…

    1. lisbet, duschar? haha! jag gillar storm i serierna, men fan vad blek hon var i filmerna.

  6. Buffy! Definitivt superhjälte. Bara att hon är människa samtidigt. Så som manliga superhjältar oftast får vara.
    Annars tycker jag Beatrix i Kill Bill är en grym superhjälte.

    1. linda a, jag gillade de onda mer i kill bill-filmerna. de var så mycket coolare. synd att de alla dog…

  7. jag vill se Harley Quinn, min favoritseriekaraktär ever. hon är nog inte så mycket av en stark kvinna. men ja, Poison Ivy kanske, som är så som hon är i Batman; The Animated Series-universumet vore sjukt nice. där är hon ju fett bad ass, och jag gillar den antyda attraktionen mellan henne och Harley. fast de är ju inga hjältar. annars är Batgirl (gärna då också som i B:TAS) en favorit. synd bara att Ivy och Batgirl porträtterats så jävla pissigt på film förut.

    1. hanna, ja posion ivy är en favorit hos mig också förutom i uma thurmans filmversion av henne…

Kommentera

