Vanliga muslimer får skulden för extremisterna.

Vi ska alla ha rätten att uttrycka vilka åsikter vi vill, och vi bör alla kämpa för den rättigheten. Om vi inte håller med varandra kan vi debattera och kritisera. Våld och hot om våld är aldrig någonsin acceptabelt.

Denna självklarhet måste tydligen vi alla, och muslimer i synnerhet, uttrycka efter mordhotet mot Lars Vilks.

Jag förstår inte. Varför måste vi uttrycka vårt avståndstagande från extremisters planer på att mörda folk? Är det inte underförstått och självklart att mord inte är ok?

Tydligen inte.

I går såg jag Dagens Nyheters förstasida med rubriken: ”Muslimer tar avstånd från hot mot Vilks”. Redan där blev jag förbannad.

Jag blev så förbannad att det har tagit mig ett dygn att skriva den här texten. Inne i tidningen fanns en artikel som gick ut på att de frågade Bejzat Becirov, vd för Islamic Center i Malmö, vad han tycker om mordplanerna.

Han säger det självklara: Lars Vilks får uttrycka sig hur han vill och det finns aldrig någon ursäkt för våld.

På samma uppslag har man gjort en vi fem-intervju med ”vanliga” muslimer på gatan. De frågas om de har sett Vilks kariaktyrer och vad de tycker om att han är mordhotad.

Och jag undrar bara: Varför intervjuade man Bejzat Becirov? Varför frågade man folk på gatan om vad de tycker om mordplaner på folk? Hoppades de på svar som: yeah, kill that bastard!?

Just genom att intervjua Becirov och fråga muslimerna på gatan sänder man signalen att man är osäker på om muslimska ledare och vanliga muslimer verkligen tar avstånd från våld och mord.

Varför annars fråga?

Varför måste muslimer krävas på svar att de tar avstånd? Varför måste de förklara sig när det är en klick extremister som har gjort något förjävligt?

Vi kan ju ta två andra exempel på våld och hot om våld som har gjorts av religiösa extremister.

För det första: när Elisabeth Ohlson Wallins fotoutställning Ecce Homo, där Jesus och apostlarna gestaltades av homosexuella och transvestiter, visades för drygt tio år sedan mordhotades Ohlson Wallin av kristna extremister.

Utställningen blev flera gånger saboterad och hotbreven stod som spön i backen.

Gick man då ut och gjorde en toppnyhet av att kristna samfund tog avstånd? Gjorde man då en vi fem-intervju med vanliga kristna där man undrade om vad de tyckte om mordhoten?

Nej.

För det andra: var var ropen på att kristna skulle ta avstånd från mordet på abortläkaren George Tiller förra året? Han som mördades av en kristen anti-abortextremist.

Jag hörde inte ett jävla dugg.

Återigen ser vi på prov på hur medier avkräver alla muslimer svar och avståndstagande från vad en liten klick religiösa extremister har gjort. Samma sak händer sällan när extremister med andra trostillhörigheter är i farten.

Genom att gång på gång enbart göra det med muslimer skapar man en bild av dem som en hotfull och våldsbenägen grupp.

Själv tyckte jag inte alls om Lars Vilks rondellhund när den kom. Jag tyckte att den var en larvig provokation, som istället för att vara ett fuck you åt extremister som vill hota yttrandefriheten, bara blev ett fuck you åt en redan hårt ansatt grupps religiösa känslor och identitet.

Religion och tro bör och ska diskuteras och kritiseras, men det finns bättre och sämre sätt att göra det på. Rondellhunden var i mina ögon mer av en krigsförklaring än en uppmaning till diskussion.

Men hur mycket jag än stör mig på den och nu nyhetsbilderna på Lars Vilks leendes med en yxa i handen, så försvarar jag hans rätt att uttrycka sina åsikter.

6 thoughts on “Vanliga muslimer får skulden för extremisterna.”

  1. Rondellhunden var skitlarvig och ALL religion ska granskas, oavsett etnisk eller nationell tillhörighet!
    Men jag är även jäkligt trött på att bli kritiserad och hunsad privat såsom ickereligiös. Detta existerar fortfarande i hög utsträckning även i vårt tydligen mest sekulariserade land i världen (konstig mening…)!!
    Fattar inte hur många kristna har mage att försöka utsätta omgivningen för dåligt samvete eller skamkänslor för att de inte är tillräckligt ”spirituella” med tanke på vad dessa kulturella tankesystem har åsamkat världen! För mig ligger religionssystemen, med sina sanktioner mot omgivningen och konkurrenter, farligt nära nazismens ideologier. Så även islam.

    1. katarina, håller med. som icke-troende är det mest irriterande att se alla samhällen präglas av begränsande och förvirrade religiösa ideologier.

  2. Åh, du är så sjukt vettig och jag älskar att läsa dina texter. Den här diskussionen om den här djävla rondellhunden har jag haft så många gånger men de flesta verkar bara inte fatta vad man menar. Jag är så glad att jag hittat till din blogg för den ger mig hopp. Hopp om att det fortfarande finns vettiga människor som har möjlighet att se världen och människor med ödmjukhet när det behövs och med skärpa och raseri när DET behövs. Heja Linus!

    1. nathalie, tack! det är alltid klurigt att diskutera religion och fördomar, men det behövs.

Kommentera

