Sverige bör införa ett tredje kön inför lagen.

I höstas införde Indien det. Redan i somras gjorde Pakistan det. Sedan tidigare har Sydafrika gjort det och länder som Thailand och Nepal funderar på det.

De har infört ett tredje kön på valröstlistor och i sin lagstiftning för de som inte vill identifiera sig eller känner sig som varken man eller kvinna.

Ett glädjande besked för många trans- och intersexuella som innan har tvingats in i kategorier de inte känner sig hemma i.

Jag har länge tyckt att Sverige borde göra samma sak, att införa ett tredje kön inför lagen. Och nu kommer Vänsterpartiet med just ett sådant förslag. Riksdagsledamoten Josefin Brink säger:

”Det finns personer som definierar sig varken som kvinna eller man. Och vi tycker att det är rimligt att man utreder frågan… För dem som det berör skulle det betyda väldigt mycket.”

Det har i alla tider och kulturer existerat fler än två kön, men de erkänns inte i vårt binära könsrollssystem. Vi har byggt samhällen och skapat så många föreställningar om vår tillvaro som utgår från att det bara existerar män och kvinnor.

Just därför blir folk vettskrämda när någon föreslår att vi borde ha en lagstiftning som även inkluderar och respekterar de som inte identifierar sig eller känner sig som män eller kvinnor.

Det är det som gör att människor som Malin Wollin uttrycker sin rädsla genom att skriva en av de mest ignoranta och nedlåtande texter jag någonsin har läst. Som avslutas så här:

”Snälla rara sockertoppsvänstern med vispad grädde uppå; visst kan vi väl bli jämställda och samtidigt hylla könen och våra underbara olikheter? Heja kvinnor och män, inget sabla Hen.”

Jag har sedan länge vetat att Malin Wollin och de som läser henne har svårt för att tänka efter, reflektera och sätta sig in i all annan problematik än den strikt vita heterosexuella, men jag blir så förbannad när en seriös fråga behandlas som om det är något som skulle förstöra hennes och andras liv.

Om du vill ses och identifieras som kvinna Malin, visst, jag varken kan eller vill hindra dig. Du har rätten att erkännas som det inför lagen. Andra har det inte.

För vad gör det dig om det finns ett alternativ för dem som inte känner sig hemma i att kallas och ses som män eller kvinnor?

Hur skadar det dig, Malin Wollin? På vilka sätt gör det dig till mindre kvinna?

Det är det som jag ständigt blir förbluffad över. Att majoriteten alltid tror att beslut som rör minoriteten kommer att förstöra hela deras liv.

När det egentligen bara handlar om att få lika rättigheter och samma erkännande inför lagen.

24 thoughts on “Sverige bör införa ett tredje kön inför lagen.”

  1. Jag tillhör ju Wollins läsare. 0_o Ibland stör jag mig på henne till den grad att jag funderar på att hämta en hammare och slå henne i huvudet (det är ett talesätt, inget hot – bäst att skriva det så ingen missförstår). Men speciellt när hon skriver om sina barn kan jag bli så rörd att jag gråter. Och när hon skriver om älgar skrattar jag rätt ut.
    Nåväl. Här är det snarare hämta hammaren-nivå. Hon har liksom missförstått hela poängen. Jag kommer fortsätta kalla mig ‘hon’ även om det tredje alternativet införs. Det kan hon också göra. Jag gissar att de flesta kommer fortsätta kalla sig ‘han’ eller ‘hon’ enligt Wollin-mönster. Problemet är ju, som sagt, att det finns människor som inte kan/vill göra det.
    Det där med majoritetens beslut över en minoritet är väl ett av demokratins större problem och ett av huvudproblemen som min c-uppsats berör och försöker finna en lösning på. Det är dock en annan historia.

    1. veronika, jag bryr mig varken om barn eller älgar, så det gör henne inte mer tilltalande för min del. kanske borde hon inte uttala sig om saker hon helt tydligt inte förstår?

      och din uppsats låter spännande!

  2. Jag har ingen speciell åsikt om detta, är för lite insatt för att veta vad som avses med ett tredje kön och bla bla bla, däremot kan det ju knappast göra någon skada att man kan få fylla i blanketter som ett tredje kön. Vad spelar det HENNE för roll? Och hur har hon, en vuxen människa, mage att vara så nedlåtande mot människor som är annorlunda eller har andra åsikter än hon?

    1. candy, precis. du och jag kan fortfarande kategorisera oss hur vill, poängen är att ingen ska diskrimineras bara för att denne inte känner sig bekväm som man eller kvinna.

  3. Kul att ett parti till förutom F!, som införde det i sitt partiprogram 2010 vill det.

    1. svalin, vet att fi har många sådana vettiga förslag. om ändå jag kunde se dem som ett parti värt att lägga rösten på. vänsterpartiet står överhuvudtaget väldigt nära fi i många frågor.

  4. De är uppenbarligen
    inte dumma i Indien
    som accepterar ett tredje kön

    Tänkte först skriva nåt
    skämtsamt fräckt
    ”typ du har ju Federlay
    räcker inte det för dig
    fast det är ju trist
    att han är centerpartist”
    men sen kom Malin
    med sin perfekta man
    och underbara barn
    och käcka åsikt för dagen
    och då blev jag ilsken
    förstås, varför inte hen
    som är neutralt, istället för man?

    Snälla rara sockertoppsvänstern med vispad grädde uppå;
    Malin använder sig av härskarteknik på låg nivå
    Hon förminskar mig, och vänstern och klappar mig på
    huvudet, fast jag inte vill, ”sockertoppsvänstern”
    kalla mig hellre brödsosse eller kommunistsvin
    än påstå att jag tillhör sockertoppsvänstern
    Gulligull är främmande för vänstern, för sjutton
    och att blanda in vispad grädde
    i resonemanget det är hädelse

    1. pia, haha, federley! härskartekniker, och illa använda sådana dessutom, är vad hon håller på med. hon börjar bli den största nageln i mitt öga.

  5. Jag läste också Wollins krönika och reagerade likadant. Jag ogillar inte bara att hon inte kan förstå att det här är viktigt för en del människor, utan också att hon skriver att vi ska ”hylla könen och våra underbara olikheter”. Vilka olikheter? Det finns väl fler olikheter inom könen än mellan könen. När jag läste det kände jag att vi inte har kommit någonstans. Ibland blir jag bara så trött på mänskligheten och dum som jag är läser jag nästan alla puckokommentarer på Aftonbladet. Puckona samlas verkligen där.

    1. hannah, hon uttrycker en vanlig åsikt, en typisk ”jag vill inte att kvinnor ska bli som män”. de som fortfarande tycker att män borde hålla upp dörren för dem bara för att de är män.

  6. Det känns som att Malin och många av hennes läsare inte kan sätta sig in i eller förstå NÅGON problematik som inte rör dem själva.
    Alla ska leva och vara som dem själva är, annars kan ju någon få för sig att det är dem det är fel på.

    Tycker Malin har skrivit en hel del dumt om barn också för den delen…

    1. anna, håller helt med. och jag blir rädd av sånt. för det visar en brist på empati och intelligens.

  7. Att inte känna sig som en kvinna när man rent biologiskt är en kvinna, är en sak. Det gör inte att det behövs ett speciellt kön bara för den skull. Det är bara löjligt. Om man är transsexuell och vill leva som man trots att man är kvinna, så okej för min del, men det betyder inte att de inte rent biologiskt är just kvinnor eller män.

  8. Jag har två punkter med anledning av detta,
    för det första Sanna, vad händer med dem om faktiskt rent biologiskt är varken eller eller både och? Hur vet man vad någon rent biologiskt är? Vem bestämmer? Var går gränsen? Det är inte så lätt som du tror! Varför är det biologiska ens viktigt? Vad är ens det biologiska?
    För det andra, varför behöver vi egentligen den där uppdelningen? män kvinnor och ”de andra”? Om man nu bestämmer att man inte behöver välja mellan man och kvinna, varför måste man välja alls, passa in i en kategori alls? Kan inte alla bara få hamna i den tredje kategorin?

    Ja dom sakerna skulle jag vilja disskutera. Men min åsikt? Visst absolut, hit med ett kön till, eller varför inte fem? (låt det gå inflation i könsidentiter vet jag! då blir det lite ordentligt ifrågasättande – men å andra sidan, då har Malin kanske rätt i att oroa sig…)

    1. lisa, förstår det där med tredje kön. jag skulle gärna vilja avskaffa kön överhuvudtaget, men det är inte särskilt realistiskt. mer genomförbart är att skapa ytterligare en kategori, vilket jag håller med om kan vara flera egentligen, som de som varken känner sig män eller kvinnor kan känna sig mer bekväma i.

      1. äh, jag förstår också vitsen. Jag tycker bara att man ibland måste sträva efter det omöjliga, det är så man verkligen kommer någonstans! Tack för ett bra inlägg och för att du alltid svarar på kommentarerna.

      2. lisa, självklart svarar jag på kommentarer. det är diskussionen som är det intressanta!

  9. Om man rent biologiskt har ex fel antal kromosomer, alltså XXY så är man fortfarande en man rent biologiskt eftersom man har en y-kromosom. Har man XX så är man rent biologiskt en kvinna. Det finns bara två kön, man och kvinna. Sen om man inte hör hemma någonstans rent biologiskt så är man just en blandning, man är inte ett eget kön. Om man är transsexuell så är man transsexuell,man är inte ett eget kön.
    För att vi är män eller kvinnor. Vi är inte ett det eller ett ingenting. Föds man med XX så är man kvinna, föds man med XY så är man man, föds man med en blandning så man fortfarande man eller kvinna.

    Om man vill leva vare sig som man eller kvinna, så okej för min del, det betyder inte att man är ett eget kön. Könet är biologiskt punkt och då är det bara män och kvinnor.

    Kvinna är inte min enda identitet, men det är en del av min identitet. Jag är kvinna.

    1. sanna eriksson, tack för dina åsikter. det är en intressant diskussion, men jag håller med lisa om att det inte är så enkelt att bara kolla på kromosomer, för det hela blir mer invecklat när man kastar in könsoperationer, byte av namn och så vidare. det viktiga är vad man uppfattar sig att vara. vissa föds biologiskt som män och opererar om sig till kvinnor och ser sig själva som kvinnor. vissa föds intersexuella, alltså med en extra kromosom och oftast delar av både manligt och kvinnligt könsorgan, och de ser sig inte som varken män eller kvinnor. varför ska de tvingas in vårt binära könssystem som mest av allt grundar sig på kulturella konstruktioner?

  10. Men det finns visst ”kvinnor” eller iallafall de som tror att de är och alla andra tror att de är kvinnor, de som ser ut som kvinnor på alla sätt utom just på kromosom nivå. Vad händer med dem? Är de män?
    Och vad händer med dem som genomgår en könsoperation? Om de har kvar sina kromosomer men byter kön på alla andra sätt och förnamn och kön i juridisk bemärkelse, vad händer med dem om kromosomerna bestämmer?
    Hur kan blandningen fortfarande vara en man eller kvinna enligt din logik?
    Och varför definieras kvinnan av avsaknaden av Y kromosomen? Vem bestämmer det?

    Sen tror jag ju att det är en social konstruktion att det bara finns två kön så de biologiska argumenten är i jämförelse irrelevanta för mig.

  11. Och visst är ”kvinna” en del av min identitet med, men inte en ”ursprunglig” eller ”naturlig” sådan utan en som är konstruerad av samhället och kulturen och sammanhanget jag finns i.

  12. ”Det är det som jag ständigt blir förbluffad över. Att majoriteten alltid tror att beslut som rör minoriteten kommer att förstöra hela deras liv.”

    Huvudet på spiken Linus! Så jäkla bra sagt!
    Det kan även appliceras på ex. motståndet mot moskéer, ”hjälp vi kan inte bygga moské, våra barn kommer bli talibaner om vi tillåter det..”
    Ehh nej!

Kommentera

