Den största örfilen jag har fått på länge.

Jag skriver om skit varenda dag. Dumheter och motgångar. Men den här träffade rakt i hjärtat. Jag är verkligen ledsen.

Jag har flera gånger skrivit om mitt favoritpar Oliver och Kyle i den amerikanska såpan One Life to Live. Jag har skrivit om alla murar de har rivit ner i amerikansk dagteve.

Det är en historia som helt enkelt har varit revolutionär. Den introducerade den första kärlekstriangeln mellan tre män. Den visade det första samkönade frieriet. Den hade också det första massbröllopet för homosexuella par.

På nyårsafton visade de den första sexscenen mellan två män på dagteve. Och nu var den på väg att visa de första bögarna som tar hand om ett barn.

Det har varit en extremt välskriven och välspelad historia som har fått mig och många andra bögar världen över att sitta fastklistrade framför YouTube varje dag.

Men nu verkar sagan vara över. Redan i mitten av april kommer Oliver och Kyle att skrivas ut ur såpan.

Varför? Tydligen gick inte bögigheten hem hos den heterosexuella majoriteten av tittarna.

”Sources at the network say the duo failed to resonate with the mainstream audience. Ratings for the ABC soap were particularly dismal in late 2009 during the weeks that Fish came out of the closet and he and Kyle officially became a couple.”

Jag blir uppriktigt jävla ledsen. Den här historien gav mig hopp om att amerikansk populärkultur långsamt, men bestämt tog kliven mot att inkludera hbt-karaktärer på ett mer frekvent och värdigt sätt än tidigare.

Men nu kastar man ut bögarna för att den heterosexuella publiken tycker att de är distraherande/äckliga/ovärdiga. Det är att ta tio jävla steg bakåt.

Eftersom det finns så få homo- och bisexuella karaktärer på tv så klänger vi bögar fast oss vid de få vi har ännu mer och tar deras försvinnande ännu hårdare när de inträffar. Vi har så få att heja på och känna igen oss i.

Så många dödas, så många ges allt mindre tv-tid.

Kanske är det så som de brukar säga att den samhälleliga utvecklingen går alldeles för långsam för oss i minoriteten som skriker efter förändring, medan den går för fort för den heterosexuella majoriteten.

Men fuck den heterosexuella majoriteten säger jag bara. Fuck them!

Om jag nu ska försöka se på det hela positivt så är det väl att Oliver och Kyle verkar få ett sunset ending där de lever lyckliga i alla sina dagar.

Men att det tvingas att ske utanför kamerabilden är den största örfilen jag har fått på länge.

6 thoughts on “Den största örfilen jag har fått på länge.”

  1. Jag håller med dig: fuck oss! Jag vill ha mer bögar och tjockisar på tv och lite färre puckon i allmänhet. Är det för mycket begärt?

  2. Håller med!
    Tycker också det är extremt skönt med serier som inte tar upp ras, sexualitet osv som problem, som varken dömmer ut eller moraliserar kring dessa ämnen. Men just gällande bögar som tar hand om barn så har det redan tagits upp i bl.a. desperate housewives och, ett av mina favoritpar på tv, Mitchell och Cameron i modern family.

    1. caroline, älskar också mitchell och cameron, de är ett bra exempel på något nytt.

Kommentera

