Varför måste homosexuella kändisar komma ut?

För några år sedan publicerade Out Magazine en artikel om det de kallar för glasgarderoben. I glasgarderoben är de kändisar som folk misstänker är homosexuella, men som ännu inte har kommit ut offentligt, trots att de ofta lever sina liv öppet.

Människor förstår att de är homo, men ingen pratar om det och stjärnorna själva bekräftar det aldrig, även om de inte heller försöker att påskina att de är hetero.

Artikeln uppmanade alla att komma ut ur alla sorters garderober. Och frågan jag ställer mig är: varför bör homosexuella kändisar komma ut offentligt och varför har de ett ansvar för att prata om homofrågor?

De första åren av Ellen DeGeneres populära talkshow slogs jag av att trots att hon är öppet homosexuell så tog hon aldrig upp de frågorna i sin show.

Det ryktades till och med om att det stod i hennes avtal med tv-bolaget att inte ta upp de ämnena, men troligtvis handlade det mest om att hon riktade sig till en övervägande heterosexuell publik och ville fortsätta med det.

Sedan dess har hon slutat värja för allt homosexuellt och var bland annat en viktig röst mot att Prop 8, som förbjöd samkönade äktenskap i Kalifornien, skulle gå igenom.

Hennes egna äktenskap med Portia di Rossi stod till och med på spel.

Rosie O’Donell, en annan känd lesbian, var vid samma tidpunkt programledare för debattprogrammet The View och tog ständigt upp frågor som rör homosexuellas rättigheter. För att hon såg det som hennes skyldighet.

För om hon inte tog upp dem på bästa sändningstid, vem skulle då göra det?

Ingen.

I nya numret av The Advocate kommer skådespelaren Sean Hayes ut som homosexuell. Det kommer knappast som en överraskning. Han spelade den fjolliga Jack i tv-serien Will & Grace och har i alla år pekats ut som homosexuell.

Men han har aldrig kommit ut offentligt. Och han har fått skit för det, bland annat från just tidningen han nu kommer ut i, The Advocate. Och Sean Hayes är uppenbart irriterad över hur han har behandlats i hbt-medier.

”I believe that nobody owes anything to anybody. You are your authentic self to whom and when you choose to be, and if you don’t know somebody, then why would you explain to them how you live your life? I feel like I’ve contributed monumentally to the success of the gay movement in America, and if anyone wants to argue that, I’m open to it. You’re welcome, Advocate.”

Jag kan förstå varför kändisar inte vill outa sig själva offentligt, om man ser till vilket pris de får betala för att göra det. De kommer inte längre att vara duktiga skådespelare, eller fantastiska musiker.

De blir ”den där bögen som spelar gitarr”, all fokus läggs på deras sexualitet. Vem vill vara sin sexualitet?

Det kommer aldrig att vara samma sak för heterosexuella kändisar. De kommer aldrig att tvingas ta ansvar för sin heterosexualitet, de kommer aldrig att tvingas svara på frågor om hur det är att vara heterosexuell.

Det är en tung uppgift att vare ute offentligt, och att tvinga på denna uppgift och detta ansvar på folk som inte vill ha dem, kanske kommer att göra mer skada än nytta, för alla parter.

Men samtidigt är det inte så lätt, tyvärr. För mitt och andra icke-heterosexuellas människovärde är något vi ständigt måste kämpa för. Kanske kommer det att vara en livslång kamp.

Och den kampen tar jag själv, och tillsammans med andra. Och där hjälper det så mycket att någon många lyssnar på säger vad jag säger, menar det jag menar.

Om vi levde i en värld där vi alla är jämlika och där heteronormen inte styr skulle olika sexualiteter inte spela någon roll för ens rättigheter och möjligheter. Då skulle ingen kändis behöva komma ut, då skulle ingen behöva komma ut.

Men nu lever vi långt ifrån den världen. I den enda värld vi har måste vi kämpa och ju fler vi är desto starkare blir vi.

Vi kommer längre fortare om fler skriker efter förändring.

Posted in hbt

13 thoughts on “Varför måste homosexuella kändisar komma ut?”

  1. Jag är kanske lite utanför din poäng nu men jag stör mig så fruktansvärt på hela komma-ut-grejen. Att det ska vara så dramatiskt. Om man har levt heterosexuellt eller försökt påskina att man levt så, då är det en grej, men folk som kommer ur en garderob som de aldrig har gått in i. Garderobs-begreppet förutsätter att man måste gömma sin sexualitet först för att sedan komma ut. Varför? Andra egenskaper som folk har som inte syns på utsidan behöver de inte ”komma ut med” men homo(bi)sexualitet är något som per definition är hemligt och hela diskursen kring ”garderoben” och ”komma ut” förstärker bara den bilden. Senast jag hörde om en bekant som hade ”kommit ut” tänkte jag förvirrat: ”men var hon någonsin INUTI?”. Det känns som en väldigt normativ process, likt frikyrkoanhängarna som ska ”möta jesus” och ”bli frälsta”.

    Sen att homosexuella har ett ansvar att prata om homo-frågor kan jag väl hålla med om, men å andra sidan tycker jag att alla människor har det, liksom män har ett ansvar att jobba för jämställdhet och vita mot rasism.

    1. lisa, ja herregud, jag hoppas att färre och färre känner tvånget/behovet av att komma ut. men komma ut-processen är skapad av dem i normen, och det är de som upprätthåller den med sina förväntningar och reaktioner.

  2. Jag förstår inte varför det är intressant för andra att veta vem jag föredrar att ligga med? Läste idag en artikel ( http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/klick/article6746164.ab ) om att Barbara Walter ångrade att hon ”förstört” Ricky Martins karriär genom att i en intervju 2000 pressa honom angående hans sexualitet och jag blir så förbannad! Att hon ansåg sig ha rätt att få svar på sin fråga angående det! Har jag som heterosexuell en skyldighet att berätta när jag blev av med oskulden? Hur många jag legat med? Hur stor penis min kille har? Nej! Varför skulle då homosexuella vara tvugna att outa sitt privatliv! Vi vet ju alla vad inskränkta människor tänker så fort de hör att en kändis är gay ”ÅHÅÅÅ HAN TAR DEN I RÖVEN/HON SLICKAR FITTA!!!”. Varför ska ens sexliv vara allmän egendom?

    1. matilda, läste det där också. men det handlar ju inte bara om sex, utan om kärlek och partnerskap. jag tror att barabara var mer intresserad av att veta vem ricky lever med än vem han ligger med. men tyvärr tar sexgrejen över.

  3. Bra inlägg där, Linus. D
    Håller man förresten på att lägga ner The Advocate? Jag läste lite på http://en.wikipedia.org/wiki/The_Advocate och förstod ingenting. Eftersom att jag inte kände till den här tidningen förut så tar jag mig friheten att fråga dig, eftersom att du uppenbarligen läser den.. 🙂

    1. sb, ja som jag förstår det ska de lägga ned i år eller möjligtvis gå samman med out. mig spelar det ingen roll. the advocate var de första decennierna av sin livstid ett magasin som var politisk och modig. på 2000-talet har den blivit allt mer mainstream och allt mer tråkig. det saknas bra magasin som tar upp annat än fluff inom det folk så fint kallar för bögkulturen.

  4. Jag är lite delad. Dels har ju kändisar, idrottare och andra förebilder en stor chans att påverka många om dom kommer ut. Neutralisera hela frågan om sexuell läggning och göra det lättare för andra. Att undvika presentera sin samkönade partner av rädsla att förlora fans är rätt fegt, men förståeligt.
    Men samtidigt måste det ju få vara ens ensak. Man har inte större skyldighet att komma ut som homo, trans eller bi än hetero.
    Jag förstår inte heller varför man måste göra komma-ut-grejen så dramatisk och livsavgörande. Om det inte ansågs som en så big deal skulle det förmodligen vara lättare att ”komma ut” också.
    Utan att förringa någons önskan eller kamp för att komma ut dock.

    Det är ju som du skriver att komma ut-grejen är skapad av dom som tillhör normen. Är man annorlunda ska man outa det. Är du invandrare så syns det ofta på utsidan eller hörs när du pratar men med hbt-personer kan man inte vara säker. Det är lite som att det första folk frågar dom som fått barn är vilket kön det blev. Spela roll liksom, verkligen den enda skillnaden på ungar i den åldern är ju könsorganet, dom skiter ju verkligen i om deras kläder är grå, rosa eller blå och har ju inga intressen.

    Sen irriterar jag mig också på att man måste respektera att den man kommer ut för behöver tid på sig att smälta det när man kommer ut. Varför det? Vad ska dom processa? Visst om man är rädd att ens barn ska bli mobbat men i övrigt kan ju homos i teorin i princip göra samma saker som heteros, gifta sig, skaffa barn, skaffa drömjobbet etc, så vad ska dom bearbeta? Det förändrar ju inte deras liv överhuvudtaget.

    1. anders, kan bara hålla med. och förstår grejen med att inte förstå varför de man kommer ut för ska få tid. men jag kan bara snacka för egen del och jag kunde förstå att min pappa behövde några veckor att justera sina drömmar för mig. sedan gick det bra. men jag fattar vad du menar.

Kommentera

